از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تفسیر نور: ج10، ص: 365
31) «مفاز» یا به معناى محل کامیابى است و یا خود کامیابى. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 365 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  جایگاه خاصّ «انگور» در میان نعمت‌های بهشتی
32) انگور در میان میوه‏ها جایگاه خاصّى دارد و لذا به صورت جداگانه ذکر شده است. {حدائق و اعناباً} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 365 قالب : تفسیری موضوع اصلی : بهشت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «حدائق»
32) «حدائق» جمع «حدیقة» باغ دیواردار را گویند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 365 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «کواعب» و «اتراب»
33) «کواعب» جمع «کاعب» دخترى را گویند که تازه سینه‏اش بر آمده باشد.
«اتراب» جمع «تَرب» به معناى هم سن و سال و هم شکل و شمائل است. شاید مراد این باشد که حوریان بهشتى در زیبائى بر یکدیگر برترى ندارند، [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 365 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  معنای لغوی «کاس» و «دهاق»
34) کلمه «کاس» به معناى جام بلورین است.
«دهاق» به معناى لبریز است. البتّه بعضى آن را از ریشه دَهَقَ به معناى گره زدن پى درپى گرفته‏اند، یعنى جام‏هاى شراب پیاپى عرضه مى‏شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 365 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مفاز یعنی چه؟ - مرتضي حاجي احمدي
31) 🔹مفازة از ماده " فَوز" ، "اسم مکان" یا "مصدر میمی" یا "اسم مصدر" به معنی "رسیدن به خیر و نیکی توام با سلامت" و همچنین معانی رهائی، خلاصی، نجات، کامیابی، فیروزی، رسیدن به پیروزی عظیم، رستگاری و همچنین "مکان فوز" و "جای رستگاری" می باشد.
🔹کلمه "مفاز" سه بار در قرآن کریم بکار رفته است:
💐 ... فلا تحسبنهم بمفازه من العذاب و ... آل عمران/188
💐و ینجی الله الذین اتقوا بمفازتهم ... زمر/61
💐ان للمتقین مفازا نباء/31
🔹آیت الله قرشی در قاموس قرآن به نقل از "مصباح" و همچنین مرحوم شیخ عباس قمی در "الدر النظیم فی لغات القرآن العظیم"، "فوز" را از "اضداد" بیان نموده و معنای "هلاکت و نابودی" را نیز بر آن لحاظ و "مفازة" را "موضع هلاک" بیان کرده اند.
🌱مفازة را از این دیدگاه "بیابان" نام نهاده اند که مهلکه است.
🔸مفاز، "رسیدن به همه خواسته ها" می باشد. چیزی که در دنیا وجود ندارد. از این منظر، کامیابی کامل فقط با نعمات آخرت، میسر است.
🔹از نظر علامه طبرسی، "فوز" و "فلاح" و " نجاح"، نظیر هم هستند.
🔸قرآن کریم فوز را در خشنودی خدا، طاعت خدا و رسول خدا، ورود به جنت، بودن با نیکان و مصون بودن از گناهان می داند.
🔹از دیدگاه صاحب قاموس قرآن(آیت الله قرشی)، به قرینه "مرصاد(کمینگاه)" و "حدائق(باغها) " در ایات قبل و بعد؛ اسم مکان برای "مفاز" شایسته تر است.🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : لغوی موضوع اصلی : پیروزی- فتح گوینده : مرتضی حاجی احمدی
  کواعب و اَتراب یعنی چه؟ - مرتضي حاجي احمدي
33) 🌸#کواعب از ماده "کعب" و جمع "کاعب" به معنی دوشیزه ای است که برآمدگی سینه او تازه آشکار شده و اشاره به آغاز جوانی است.
🌱دخترانی که تازه سینه هایشان برآمده و از کعب(استخوان روی پا یا پاشنه پا)بزرگتر نشده باشد.
🔸معانی ذکر شده برای کعب:
1- استخوان برآمده روی پا
2- برآمدگی پشت پاها
3- استخوان بین مفصل ساق و پا
4- مفصل بین ساق و قدم (نقطه ای که استخوان ساق پا با استخوان کف پا مربوط می شود)
5- استخوان مایل به گردی در محل ساق و قدم
🌱این استخوان در پای گوسفند و گاو هم وجود دارد و در قدیم از اسباب بازی به شمار می رفت.
🌱این استخوان را در ترکی "آشیق" و در فارسی "قاب یا شتالنگ" می گویند.
6- یکی از دو استخوان برآمده از راست و چپ قدم که به آن "قوزک" می گویند.
🌱اختلاف علمای عامه و شیعه در آیه وضو هم بر سر همین موضوع است. علمای اهل سنت این کلمه را به معنای ششم و علمای شیعه به معنای یکی از معانی اول گرفته اند.
🔹کعبه : هربنایی که بصورت مربع و چهارگوش باشد. خانه خدا را به همین خاطر کعبه نامیده اند.
🔸کاعب: دختر پستان برآمده؛ نار پستان

🌸 #اتراب جمع ترب ( بر وزن حزب ) به معنى افراد هم سن و سال است.
🌱درباره این "هم سن و سال بودن" دو تفسیر وجود دارد:
1- هم سن و سال بودن در میان خود زنان بهشتى یعنى همگى جوان ، و همسان در زیبائى و حسن و جمال و اعتدال‏قامت هستند.(نظر "قتاده")
2- هم سن و سالی میان آنها و همسرانشان، چرا که توافق سنى میان دو همسر سبب مى‏شود که بهتر احساسات یکدیگر را درک کنند.(نظر "ابو علی")
🌱تفسیر اول مناسبتر به نظر مى‏رسد .
🔸اتراب بیشتر در مورد جنس مؤنث به کار مى‏رود.
🔹حوریان بهشتى، در زیبایى بر یکدیگر برترى ندارند.
🔸گفته می شود اتراب در اصل از "ترائب" به معنى "دنده‏هاى قفسه" سینه گرفته شده که شباهت زیادى با هم دارند.
🔹در «معجم مقاییس اللغة»، «تِرْب» با «خِدْن» (دوست و همراه) به یک معنا گرفته شده است.
🌸از امام باقر(ع) درباره سخن خداوند ... «و کواعب أتراباً» روایت شده که فرمود: یعنى دختران نوجوانى که پستان های آنان برآمده است».
🔹علامه طباطبائی " و کواعب اترابا" را "و دختران زیبا که همه در نیکی و خوبرویی مانندیکدیگرند"، معنی کرده است.
🔸تعبیر زنان بهشتی شاید بهترین تعبیر ذکرشده برای مفهوم کواعب اتراب باشد.
🔹کواعب اتراب، یکی از پاداش های اهل بهشت است و نشانگر آن است که لذت هاى جنسى در بهشت وجود دارد.🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : لغوی موضوع اصلی : بهشت گوینده : مرتضی حاجی احمدی
  نکات تفسیری آیه 37سوره مبارکه نباء - مرتضي حاجي احمدي
37) 🌺نکات تفسیری آیه شریفه 37 سوره مبارکه نباء :
1-اشاره به مالکیت و تدبیر خداوند و رحمانیت او، نشانگر رحمت عامّ خداوند متعال به اهل آسمانها و زمین در همین دنیا است.
2- ربوبیت الهی بر اساس رحمت است.
3- تدبیر اداره امور همه هستى براى خدا یکسان است. آسمان و زمین و آنچه میان آنهاست، براى او تفاوتى ندارد.
4 - جهان، داراى آسمان هاى متعدد است.
5- موجوداتى بین آسمان ها و زمین وجود دارد.( و ما بینهما)
6- سخن گفتن در قیامت دارای ضوابط و حساب و قاعده خواهد بود و چنان هول انگیز است کسی بدون اذن خداوند نمی تواند سخنی بگوید.
7- حق گفتگوى خودسرانه و معترضانه در قیامت وجود ندارد.
8- در آن روز، کسی از جانب خداوند متعال نمی تواند پیش بینی کند که قضاوت ها چگونه خواهد بود.
9-در پیشگاه خداوند متعال و بدون اذن او، هیچ کس مالک شفاعت و سایر وسایل رهایی از عذاب مانند دوستی و وساطت و فداء و عوض و ... نخواهد بود.
10 - خداوند، تنها تصمیم گیرنده صحنه هاى آخرت و کیفر و پاداش مردم است.🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : تفسیری موضوع اصلی : قیامت گوینده : مرتضی حاجی احمدی