از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  بیان ارتباط رستگاری و تزکیه
14) قرآن در پایان برخى آیات مى‏فرماید: امید است رستگار شوید. «لعلّکم تفلحون» زیرا کار خیر از افرادى که تزکیه نکرده‏اند، با ریا و غرور و گناه و منّت‏گذارى محو مى‏شود. ولى درباره تزکیه شدگان مى‏فرماید: قطعاً رستگارند. {قد افلح من تزکى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 455 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رستگاری گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  تزکیه چگونه حاصل می‌شود؟
14) تزکیه خود به خود حاصل نمى‏شود، باید به سراغ آن رفت. {تزکىّ} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 456 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  ملزومات تزکیه
14) تزکیه بدون نماز و عبادت نمى‏شود. {تزکّى، ذکر اسم ربّه فصلّى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 456 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چگونه می‌توان دل و فکر خود را پاک کرد؟
14) راه پاک شدن دل و فکر انسان، ذکر مدام و مستمر نام خداوند است. {تزکّى و ذکر اسم ربّه} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  چگونه ذاکر شویم؟
15) توجه به جلوه‏هاى ربوبیّت، عامل یاد خداست. {ذکر اسم ربّه} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : تفسیری موضوع اصلی : ذکر گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نماز باید همراه ذکر باشد
15) نماز باید بر اساس ذکر و توجه باشد، نه غافلانه و بر اساس عادت. {ذکر اسم ربّه فَصلّى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  شرایط رستگاری نمازگزاران
15) نمازگزاران زمانى رستگارند که اهل تزکیه و یاد خدا باشند. {تزکّى و ذکر اسم ربّه فصَلّى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نماز گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  مانع تزکیه چیست؟
16) مانع تزکیه، علاقه به دنیاست. {بل تؤثرون} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  دنیا از چه جهت نکوهیده است؟
16) دنیا بد نیست، آنچه مورد انتقاد است ترجیح آن بر آخرت است. {تؤثرون} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : تفسیری موضوع اصلی : دنیا گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  نحوه انتقاد کردن
16) هرگاه از چیزى انتقاد مى‏کنید، نمونه خوب و راهکار آن را نشان دهید. {تؤثرون... و الاخرة خیر} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : تفسیری موضوع اصلی : اخلاق گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  همسو بودن کتب آسمانی
18) کتب آسمانى، همسو و هماهنگ با یکدیگر هستند. {انّ هذا لفى الصحف الاولى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 458 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کتاب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  کتب برگزیده آسمانی
19) در میان کتب آسمانى، کتب حضرت ابراهیم و حضرت موسى امتیاز خاصى دارد. {صحف ابراهیم و موسى} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 458 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کتاب گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  عامل فلاح و رستگاری - اعظم زارع بيدکي
14) مسلماً رستگار می‌شود کسی که خود را تزکیه کند (قد افلح من تزکی) و نام پروردگارش را به یاد آورد و به دنبال آن نماز بخواند (و ذکر اسم ربه فصلی)

به این ترتیب عامل فلاح و رستگاری و پیروزی و نجات را سه چیز می‌شمرد: تزکیه و ذکر نام خداوند و سپس بجا آوردن نماز، در این که منظور از تزکیه چیست تفسیرهای گوناگونی ذکر کرده‌اند: نخست این که منظور پاک‌سازی روح از شرک است، به قرینه آیات قبل، و نیز به قرینه منظور پاک‌سازی دل از رذائل اخلاقی و انجام اعمال صالح است، به قرینه آیات فلاح در قرآن مجید از جمله آیات آغاز سوره مومنون که فلاح را در گرو اعمال صالح می‌شمرد، و به قرینه آیه 9 سوره شمس که بعد از ذکر مسئله تقوا و فجور می‌فرماید: قد افلح من زکی‌ها: رستگار شد کسی که نفس خود را از فجور و اعمال زشت پاک کرد و به زینت تقوا بیاراست.

دیگر این که منظور زکات فطره در روز عید فطر است که نخست باید زکات را پرداخت و بعد نماز عید را بجا آورد.

قابل توجه این که: در آیات فوق نخست سخن از تزکیه و بعد ذکر پروردگار و سپس نماز است.

به گفته بعضی از مفسران مراحلی عملی مکلف سه مرحله است: نخست ازاله عقائد فاسده از قلب سپس حضور معرفةالله و صفات و اسماء او در دل و سوم اشتغال به خدمت. آیات فوق در سه جمله کوتاه اشاره به این سه مرحله کرده است.

این نکته نیز قابل توجه است که نماز را فرع بر ذکر پروردگار می‌شمرد، این به خاطر آن است که تا به یاد او نیفتد و نور ایمان در دل او پرتو افکن نشود به نماز نمی‌ایستد به علاوه نمازی ارزشمند است که توأم با ذکر او و ناشی از یاد او باشد، و این که بعضی ذکر پروردگار را تنها به معنی الله‌اکبر یا بسم‌‌الله الرحمن الرحیم که در آغاز نماز گفته می‌شود تفسیر کرده‌اند در حقیقت بیان مصداق‌های از آن است.

همان طور که می‌دانیم وظیفه پیغمبر تزکیه است. دل‌های مستمد و حق طلب و حقیقت خواه آیات را می‌شنوند، متأثر می‌شوند، می‌پذیرند و می‌گروند، و دل‌هاشان از نجاست شرک، با آب توحید پاک و پاکیزه می‌شود.

و ذکر اسم ربه فصلی- اسامی پروردگار همگی اوصاف ذات مقدسش هستند. ذکر ممکن است به زبان باشد، مثل معنی رحمن و رحیم و آثار رحمت واسعه خداوند در همه کائنات و در وجود خودمان بیندیشیم. توجه به معانی رحمت و علو و عظمت یا خالق و رازق بودن قادر متعال قهراً و قطعا خضوع و خشوع می‌آورد. برجسته‌ترین نمونه اظهار خشوع نماز است. ببینید چگونه در سه کلمه، جمیع مراحل را جمع فرموده است.

1- پاک شدن از شرک و اخلاق رذیله به توحید و ایمان و باور داشتن اصول عقاید (تزکی).

2- در آثار قدرت و حکمت پروردگار و نعمت‌های مادی و معنوی و جسمی و روحی اندیشیدن که هر ساعتی از این تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است. علاوه بر این ذکر قلبی، با زبان نیز کلمه شهادت گفتن (و ذکر اسم ربه).

3- اظهار شکستگی و فروتنی و کوچکی در پیشگاه پروردگار نمودن و به عبادت و پرستش پرداختن (فصلی) هر کس این سه مرحله را پیمود بسر منزل فلاح و رستگاری می‌رسد و این است معنی (قد افلح من تزکی).

عده‌ای بر اساس روایات رسیده معتقدند که منظور از «تزکی» دادن زکات فطره و خواندن نماز عید است ، بعضی نیز تزکیه را در اینجا به معنی دادن صدقه مالی دانسته‌اند. مهم این است که تزکیه معنی وسیعی دارد که همه این مفاهیم را در برمی‌گیرد، هم پاک‌سازی روح از آلودگی شرک و هم پاک‌سازی از اخلاق رذیله، و هم پاک‌سازی عمل از محرمات، و هر گونه ریا، و هم پاک‌سازی مال و جان به وسیله دادن زکات در راه خدا، زیرا طبق آیه اخذ من اموالهم صدقه تطهر هم تزکیهم بها: (از اموال آنها صدقه‌ای (زکات) بگیر تا آنها را به وسیله آن پاک‌سازی و تزکیه کنی) دادن زکات سبب پاکی روح و جان است. بنابراین، تمام تفسیرها ممکن است در معنی گسترده آیه جمع باشد.

چند روایت که در ذیل این روایت آمده است را مرور می‌کنیم: عبدالله بن مسعود گفته است که مقصود از آیه «ذکر اسم ربه فصلی» آن است که انسان زکات مال خود را بدهد و نماز را اقامه کند و بر این اساس مرتباً می‌گفت:« رحم الله امرءا تصدق ثم صلی یعنی خدا بیامرزد کسی را که صدقه بدهد و نماز بخواند. سپس آیه یاد شده را تلاوت کرد.

عده‌ای دیگر گفته‌اند منظور از صدقه همان زکات فطره است که در اول ماه شوال پرداخت می‌شود. و تکبیرهای روز عید و نماز عید فطر را نیز شامل می‌شود. و به عبدالله بن عمر نافع می‌گفت: آیا صدقه داده‌ای؟ اگر پاسخ می‌‌داد بله صدقه داده‌ام به وی می‌گفت پس بیا به مصلی برویم و نماز بخوانیم و اگر پاسخ می‌داد: صدقه نداده‌ام به او می‌گفت صدقه بده تا به مصلی برویم و نماز بخوانیم. سپس آیه یاد شده را تلاوت می‌کرد.

ابوخالد گفت: نزد ابوالعالیه رفتم، به من گفت روز عید قبل از آن که برای نماز بروی به اینجا می‌آیی؟ پاسخ دادم: بله وقتی روز عید فرارسید به نزد وری رفتم، از من پرسید آیا افطار کرده‌ای؟ پاسخ ‌دادم: بله پرسید آیا غسل کرده‌ای؟ گفتم: بله گفت: آیا صدقه داده‌ای گفتم بله گفت تو را به این خاطر به اینجا فرا خوانده‌ام که در ابتدا این اعمال را انجام دهی و پس از آن به مصلی بروی، آنگاه این آیه را خواند و گفت مردم مدینه هیچ صدقه‌ای را برتر از آن ندیدند که کسی به کس دیگر آب دهد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان و(عـید سعـید فـطــر ) تهیه وتنظیم توسط حجّة الاسلام حاج سیدمحمدباقری پور قالب : تفسیری موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : اعظم زارع بیدکی
  هدایت تشریعی در همه عصرها - مهديه روشني
18) تذکروتاکیدخداوند بر اینکه هدایت تشریعی در همه ی عصرها و زمانها توسط پیامبران الهی از جانب پروردگار وجود داشته است [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرشخصی قالب : اخلاقی موضوع اصلی : سنت‌های خداوند گوینده : مهدیه روشنی