از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای تزکیه
14) تزکیه، آن است که فکر از عقاید فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد، پاک شود و زکات پاک کردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 455 قالب : تفسیری موضوع اصلی : تزکیه- خودسازی گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  رستگاران در مکتب انبیاء و طاغوت چه کسانی‌اند؟
14) در مکتب انبیا، رستگاران پاکان هستند: «قد افلح من تزکى» ولى در مکتب طاغوتیان، رستگاران زورمندانند. فرعون مى‏گفت: هر کس پیروز شود رستگار است. «قد افلح الیوم من استعلى» (طه/65) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 455 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رستگاری گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  رستگاری در فرهنگ قرآن
14) در قرآن رستگارى قطعى، هم براى مؤمنان آمده: «قد افلح المؤمنون» (مؤمنون/1) و هم براى کسانى که خود را تزکیه کرده‏اند: «قد افلح من تزکّى» پس مؤمن واقعى همان کسانى هستند که خود را تزکیه کرده باشند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 455 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رستگاری گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  پرداخت زکات فطره قبل از نماز عید
14) در قرآن معمولاً زکات بعد از نماز آمده است: «یقیمون الصّلاة و یؤتون الزکاة» (مائده/55) ولى امام صادق (علیه‌السلام) مى‏فرماید: در عید فطر پرداخت زکات به فقرا قبل از نماز عید آمده است. سپس این آیه را تلاوت فرمود: «قد افلح من تزکّى و ذکر اسم ربّه فصلّى» (اعلی/14-15).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 456 قالب : روایی موضوع اصلی : زکات گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  تکلیف انسان هنگام ذکر شدن نام خداوند
15) امام رضا (علیه‌السلام) از معناى این آیه سؤال کرد: «ذکر اسم ربّه فَصَلى» شخصى گفت: هرگاه نام خدا را برد نماز بخواند. امام فرمود: این تکلیف سختى است که در شبانه روز هر وقت نام خدا برده شد انسان نماز بخواند. او پرسید: پس معنا چیست؟ امام فرمود: هرگاه نام خدا برده شد، صلوات بر محمّد و آل محمّد بفرستد. «کلمّا ذکر ربّه صَلّى على محمّد و اله»

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 456 قالب : روایی موضوع اصلی : صلوات گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  دنیا از منظر روایات
16) در روایات:
1-علاقه به دنیا سرچشمه تمام خطاهاست. «حبّ الدنیا رأس کل خطیئة»
2-دنیا پل عبور است، نه توقفگاه، باید از آن عبور کرد و به اقامتگاه رسید. «خذوا من ممرّکم لمقرّکم»

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 456 قالب : روایی موضوع اصلی : دنیا گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان ویژگى‏هاى برتری آخرت نسبت به دنیا
17) آخرت بهتر از دنیا است، زیرا ویژگى‏هاى زیر را دارد:

1. جاودانگى زمانى: «خالدین فیها» (آل عمران/15)
2. وسعت مکانى: «عرضها کعرض السماء و الارض» (حدید/21)
3. تنوع در خوراکى: «انهار من عسل» (محمد/15)، «فاکهة کثیر» (زخرف/73)
4. دورى از ترس و اندوه: «آمنین» (حجر/46)
5. دوستان وفادار: «اخواناً على سرر متقابلین» (حجر/47)
6. همسران زیبا: «کامثال اللؤلؤ المکنون» (واقعه/23) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آخرت گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  بیان تعداد پیامبران الهی به روایت ابوذر
18) ابوذر از پیامبر اکرم‏ (صلى‌الله‌علیه‌وآله) نقل مى‏کند که خداوند یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر فرستاده که 313 نفر آنها رسول و مابقى نبىّ بوده‏اند و جمعاً 104 کتاب داشتند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور: ج10، ص: 457 قالب : روایی موضوع اصلی : پیامبران گوینده : حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
  آخرت بهتر و پایدارتر - زينب افراونده
16) بی شک این محاسبه قرآنی برای افراد مؤمن کاملا روشن است؛ اما با این حال چگونه انسان مؤمن گاهی این علم و آگاهی خود را زیر پا می گذارد و آلوده گناهان و جرایمی می شود؟ این اتفاق یک دلیل دارد و آن غلبه شهوات بر وجود انسان است که سرچشمه آن حبّ دنیا است. حبّ دنیا _ اعم از حبّ مال، مقام، شهوت جنسی، برتری جویی، تن پروری، انتقام جوی و مانند اینها_ گاه چنان طوفانی در روح انسان ایجاد می کند که تمام معلوماتش را بر باد می دهد و حتی گاه حس تشخیص او را از میان می برد و در نتیجه حیات دنیا را بر آخرت مقدم می دارد . این که در روایات اسلامی حب دنیا سرچشمه تمام گناهان شمرده شده، یک واقعیت عینی و محسوس است که در زندگی خود و دیگران بارها آن را آزموده ایم. بنابر این برای قطع ریشه های گناه، راهی جز این نیست که حب و عشق دنیا را از دل بیرون کنیم. باید به دنیا همچون وسیله ای، گذر گاهی، پلی یا همچون مزرعه ای بنگریم. ممکن نیست عاشقان دنیا بر سر دو راهی وصول به متاع این جهان و نیل به رضای خدا، دومی را مقدم شمرند. اگر علل جنگ ها، خونریزی ها و کشت و کشتار ها_ حتی میان برادرها و دوستان_ را مورد توجه قرار دهیم، جای پای حب دنیا را در همه آنها نمایان می بینیم. اما چگونه می توان حب دنیا را از دل بیرون کرد؛ با این که ما همه فرزند دنیاییم و علاقه فرزند به مادر یک امر طبیعی است؟ این به آموزش فکری و فرهنگی و عقیدتی و سپس تهذیب نفس نیاز دارد. از جمله اموری که می تواند بالاترین کمک را به رهپویان راه دین در این مسیر کند، ملاحظه عاقبت کار دنیا پرستان است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه،ج26،ص3406 قالب : تفسیری موضوع اصلی : رابطه انسان و دنیا گوینده : زینب افراونده
  تحلیلى بر حدیث حب الدنیا رأس کل خطیئة - مسعود ورزيده
19)
تحلیلى بر حدیث حب الدنیا رأس کل خطیئة

مسلما براى افراد مؤمن این محاسبه قرآنى که در آیات فوق آمده در مقایسه دنیا با آخرت که مى‏گوید آخرت بهتر و پایدارتر است .
کاملا روشن است ، اما با این حال چگونه انسان مؤمن در بسیارى از اوقات این علم و آگاهى خود را زیر پا مى‏گذارد و آلوده گناهان و جرائمى مى‏شود ؟ ! پاسخ این سؤال یک جمله است ، و آن غلبه شهوات بر وجود انسان ، و سرچشمه غلبه شهوات نیز حب دنیا است.
حب دنیا اعم از حب مال ، مقام ، شهوت جنسى ، تفوق‏طلبى ، برترى جوئى،تن‏پرورى ، انتقامجوئى ، و مانند اینها ، گاه چنان طوفانى در روح انسان ایجاد مى‏کند که تمام معلوماتاو را بر باد مى‏دهد ، و حتى گاه حس تشخیص او را از میان مى‏برد ، و در نتیجه حیات دنیا بر آخرت مقدم مى‏دارد.اینکه در روایات اسلامى کرارا حب دنیا به عنوان سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است یک واقعیت عینى و محسوس است که در زندگى خود و دیگران بارها آن را آزموده‏ایم.
بنا بر این براى قطع ریشه‏هاى گناه راهى جز این نیست که حب و عشق دنیا را از دل بیرون کنیم.
باید به دنیا همچون وسیله‏اى ، گذرگاهى ، پلى ، و یا همچون مزرعه‏اى بنگریم.
ممکن نیست عاشقان دنیا بر سر دو راهى وصول به متاع این جهان و نیل به رضاى خدا دومى را مقدم شمرند .
اگر پرونده‏هاى جنائى را بنگریم واقعیت حدیث فوق را در آنها به خوبى مشاهده مى‏کنیم.
هنگامى که علل جنگها ، خونریزیها ، کشت و کشتارها ( حتى میان برادران و دوستان ) را مورد توجه قرار مى‏دهیم جاى پاى حب دنیا در همه آنها مشهود و نمایان است.
اما چگونه مى‏توان حب دنیا را از دل بیرون کرد با اینکه ما همه فرزند دنیائیم ، و علاقه فرزند به مادر یک امر طبیعى است ؟ ! این نیاز به آموزش فکرى و فرهنگى و عقیدتى ، و سپس تهذیب نفس دارد.
و از جمله امورى که مى‏تواند بالاترین کمک را به سالکان راه در این مسیر کند ملاحظه عاقبت کار دنیا پرستان است .
فراعنه با آنهمه قدرت و امکانات مالى سرانجام چه کردند ؟ قارون از اینهمه گنجهائى که کلید آنها را چندین انسان نیرومند به زحمت مى‏کشیدند چه اندازه با خود برد ؟ ! قدرتهاى عظیمى را که در عصر و زمان خود مى‏نگریم ، و با نسیمى دفتر زندگانیشان بر هم مى‏خورد ، و با یک گردش لیل و نهار از تخت قدرت فرو مى‏افتند ، و کاخها و ثروتهایشان را مى‏گذارند و مى‏گریزند ، و یا به زیر خاک پنهان مى‏شوند ، خود بهترین واعظ و معلم ماست.
این سخن دامنه‏دار را با حدیثى از امام على بن الحسین (علیهماالسلام‏) که بسیار رسا و گویا است پایان مى‏دهیم : از حضرتش پرسیدند که افضل اعمال نزد خدا چیست ؟ فرمود : ما من عمل بعد معرفة الله عز و جل و معرفة رسوله (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) افضل من بغض الدنیا : هیچ عملى بعد از معرفت خداوند و رسولش افضل از دشمنى با دنیا نیست ! سپس افزود : زیرا براى حب دنیا شعب بسیارى است ، و معاصى نیز شعب بسیارى دارد ، اولین چیزى که با آن معصیت خدا شد معصیت ابلیس بود در آن زمان که ابا کرد و تکبر ورزید و از کافرین شد .
سپس حرص بود که سرچشمهمعصیت ( و ترک اولاى ) آدم و حوا گشت ، در آن زم [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نمونه ج : 26ص :407 قالب : تفسیری موضوع اصلی : دنیا گوینده : مسعود ورزیده
  بررسی سیاق سوم آیات ۱۴ تا ۱۹ - مسعود ورزيده
14)


قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (١۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (١۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا (١۶)وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (١٧)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى (١٨)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (١٩)

دلیلی جدایی «قد افلح» از آیات قبلی

در این آیات خطاب عوض می‌شود در سیاق قبل مخاطب شخص پیامبر گرامی اسلام است، اما از اول این آیات با مردم صحبت می‌کند و می‌فرماید:

قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّى (١۴)وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (١۵)بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا (١۶) وَالآخِرَةُ خَیْرٌ وَأَبْقَى (١٧)إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى (١٨)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (١٩)

شاید این سوال پیش آید که از آیه ۱۶ به بعد، خطاب آیات به مردم است، چرا از «قد افلح من تزکی» سیاق جدا می‌شود، این کار به این دلیل است که اول آیه ۱۶ «بل» دارد، و «بل» اضراب از گذشته است.

این آیات خطاب به مردم می‌فرماید: قاعده این است که کسانی که تزکیه می‌شوند و یاد خدا هستند و نماز به پا می‌دارند، آنها رستگار شوند، ولی شما زندگی دنیا را ترجیح می‌دهید.

شاخه اول در این آیات:

ترجیح حیات آخرت

(تزکیه شدن و نهادینه کردن یاد خدا در وجود خودشان، نماز گزارندن و رسیدن به فلاح).

شاخه دوم در این آیات:

ترجیح حیات دنیا

تزکیه نشدند، آلوده به دنیا شدند گنهکار شدند، غفلت وجودشان را گرفت و بی‌نماز شدند و به شقاوت رسیدند.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره اعلی گوینده : مسعود ورزیده
  صحیفه‌های حضرت ابراهیم و حضرت موسی - مسعود ورزيده
19)
صحیفه‌های حضرت ابراهیم و حضرت موسی دو نقطه ثقل در صراط مستقیم

این دو صحیفه دو نقطه ثقل در صراط مستقیم در گذشته هستند، خدای متعالی در آخر سوره مبارکه انعام به این مسئله اشاره می‌کند و می‌فرماید صراط مستقیم، می‌دانید چیست؟ بعد ۱۰ فرمان را ذکر می‌کند، می‌فرماید که این ۱۰ فرمان صراط مستقیم است و از ادامه روشن می‌شود که این ۱۰ فرمان صراط مستقیم ابراهیمی است و بعد از آن می‌فرماید ما همین صراط مستقیم ابراهیمی را در تورات تفصیل دادیم و شد صراط مستقیم موسوی (البته صراط مستقیم یکی است ولی یک بار ثقل ابراهیمی پیدا می‌کند و یک بار هم ثقل موسوی) بعد در دوران قرآن کریم می‌فرماید که همان صراط موسوی را تفصیل مبارک دادیم، تفصیل مبارک یعنی ماندگار است و خودش برکت دارد،‌ خودش پویاست تا جایی که صراط مستقیم به آن حد متکامل خودش می‌رسد که برای همیشه ماندگار است و در اینجا می‌شود صراط مستقیم محمدی(ص).

از همان ابتدای تاریخ انسانی و زمان حضرت آدم (ع) تا زمان حضرت ابراهیم و از زمان حضرت ابراهیم تا زمان حضرت موسی و از زمان حضرت موسی تا زمان قرآن ورژنهای مختلفی از صراط مستقیم ارائه شده است ولی آنها هیچ کدام ثقل نبودند و نقش بینابینی داشتند.

لذا می‌فرماید این لبّ دین که به شما گفتیم در صحف اولی و صحف ابراهیم و موسی وجود داشت.

إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَى (١٨)صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَى (١٩) یک بحث تبعی است و در حد یک تیتر برای بحث است و اصل بحث همان فرمول است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تدبرقران قالب : تفسیری موضوع اصلی : کتاب گوینده : مسعود ورزیده
  تحلیلى بر حدیث ((حب الدنیا راءس کل خطیئة )) - مسعود ورزيده
16) مسلما براى افراد مؤ من این محاسبه قرآنى که در آیات فوق آمده در مقایسه دنیا با آخرت که مى گوید ((آخرت بهتر و پایدارتر است )).
کاملا روشن است ، اما با این حال چگونه انسان مؤ من در بسیارى از اوقات این علم و آگاهى خود را زیر پا مى گذارد و آلوده گناهان و جرائمى مى شود؟!
پاسخ این سؤ ال یک جمله است ، و آن غلبه شهوات بر وجود انسان ، و سرچشمه غلبه شهوات نیز حب دنیا است .
حب دنیا اعم از حب مال ، مقام ، شهوت جنسى ، تفوق طلبى ، برترى جویى ،
تن پرورى ، انتقام جویى ، و مانند اینها، گاه چنان طوفانى در روح انسان ایجاد مى کند که تمام معلومات او را بر باد مى دهد، و حتى گاه حس ‍ تشخیص او را از میان مى برد، و در نتیجه حیات دنیا بر آخرت مقدم مى دارد.
اینکه در روایات اسلامى کرارا حب دنیا به عنوان سرچشمه تمام گناهان شمرده شده است یک واقعیت عینى و محسوس است که در زندگى خود و دیگران بارها آن را آزموده ایم .
بنابراین براى قطع ریشه هاى گناه راهى جز این نیست که حب و عشق دنیا را از دل بیرون کنیم .
باید به دنیا همچون وسیله اى ، گذرگاهى ، پلى ، و یا همچون مزرعه اى بنگریم .
ممکن نیست عاشقان دنیا بر سر دو راهى ((وصول به متاع این جهان و نیل به رضاى خدا)) دومى را مقدم شمرند.
اگر پرونده هاى جنایى را بنگریم واقعیت حدیث فوق را در آنها به خوبى مشاهده مى کنیم .
هنگامى که علل جنگها، خونریزیها، کشت و کشتارها (حتى برادران و دوستان ) را مورد توجه قرار مى دهیم جاى پاى حب دنیا در همه آنها مشهود و نمایان است .
اما چگونه مى توان حب دنیا را از دل بیرون کرد با اینکه ما همه فرزند دنیاییم ، و علاقه فرزند به مادر یک امر طبیعى است ؟!
این نیاز به آموزش فکرى و فرهنگى و عقیدتى ، و سپس تهذیب نفس ‍ دارد. و از جمله امورى که مى تواند بالاترین کمک را به سالکان راه در این مسیر کند ملاحظه عاقبت کار دنیا پرستان است .
فراعنه با آنهمه قدرت و امکانات مالى سرانجام چه کردند؟ قارون از اینهمه
گنجهائى که کلید آنها را چندین انسان نیرومند به زحمت مى کشیدند چه اندازه با خود برد؟!
قدرتهاى عظیمى را که در عصر و زمان خود مى نگریم ، و با نسیمى دفتر زندگانیشان بر هم مى خورد، و با یک گردش لیل و نهار از تخت قدرت فرو مى افتند، و کاخها و ثروتهایشان را مى گذارند و مى گریزند، و یا به زیر خاک پنهان مى شوند، خود بهترین واعظ و معلم ماست .
این سخن دامنه دار را با حدیثى از امام على بن الحسین (علیه السلام ) که بسیار رسا و گویا است پایان مى دهیم :
از حضرتش پرسیدند که افضل اعمال نزد خدا چیست ؟
فرمود: ما من عمل بعد معرفة الله عز و جل و معرفة رسوله (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) افضل من بغض الدنیا: ((هیچ عملى بعد از معرفت خداوند و رسولش افضل از دشمنى با دنیا نیست ))!
سپس افزود: زیرا براى حب دنیا شعب بسیارى است ، و معاصى نیز شعب بسیارى دارد، اولین چیزى که با آن معصیت خدا شد معصیت ابلیس بود در آن زمان که ابا کرد و ((تکبر)) ورزید و از کافرین شد.
سپس ((حرص )) بود که سرچشمه معصیت (و ترک اولاى ) آدم و حوا گشت ، در آن زمان که خداوند متعال به آنها فرمود: از هر جاى بهشت مى خواهید بخورید، ولى نزدیک این درخت (ممنوع ) نشوید که از ستمکاران خواهید بود ولى آنها به سراغ چیزى رفتند که به آن نیاز نداشتند! و همین براى فرزندان آنها تا روز قیامت باقى ماند، چرا که غالب چیزهایى را که انسان مى طلبد به آن نیازى ندارد (نیازها غالبا منشاء گناه نیستند، آنچه منشاء گناه است هوسها و امور زائد بر نیاز است ) سپس ‍ ((حسد)) بود که سرچشمه گناه فرزند آدم شد، نسبت به برادرش ‍ حسد ورزید و او را به قتل رساند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : تفسیری موضوع اصلی : گناه گوینده : مسعود ورزیده