پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
کامران
حضرت علی ع در حکمت39بر نامه زندگی مومن را به چند بخش تقسیممی کند
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
حکمت 39 نهج البلاغه: لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ؛ هرگاه کارهاى مستحب به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمى شود.
این حکمت به جایگاه واجبات و مستحبات اشاره دارد. یعنی هرگاه کارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن کاسته مى شود و ثواب آن کم مى گردد، مثل این که کسى از سر شب تا بعد از نیمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
المیرا رضایی
اسم نان توی کدام سوره قرآن آمده-ذکر آیه
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
سوره مبارکه یوسف آیه 36
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ف ن
سلام ببخشید میخواستم بپرسم ایا در مورد مسولیت پذیری وانجام وظیفه ایه قران یا حدیث یا روایتی وجود دارد؟ لطفا کمکم کنید یا یه منبعی که به دردم بخوره معرفی کنید ممنون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
واژه «مسؤل» در قرآن در آیات زیر بیان شده است: سوره مبارکه اسراء آیات 34 و 36، سوره مبارکه فرقان آیه 16، سوره مبارکه احزاب آیه 15 و سوره مبارکه صافات آیه 24.
مسئولیت با واژه‌های «تکلیف» و «حق» و «تعهد» در ارتباط است و از این رهگذر می‌توان در آیات و روایات جستجو کرد. به طور مثال درباره وفای به عهد می‌توان به جلد 4 اصول کافی باب خلف وعده اشاره کرد؛ درباره «حق» نیز می توان به رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام مراجعه کرد.
در قرآن نیز آیات بسیاری در این معانی وارد شده است: احزاب/72- ذاریات/56- بقره/40،27، 80، 100، 124، 125، 177- آل عمران/76، 77، 183- انعام/152- اعراف/102، 134 و ...
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام،طبق ایه 213بقره مردم امت واحده بودند.....سوال1 اگر آن زمان پبامبری نبوده باشد یعنی زمین از حجت خالی بوده؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
این آیه به علت تشریع دین اشاره دارد. آنچه از این آیه استفاده مى‏شود این است که مردم در ابتدا زندگى ساده و بسیطى داشتند، ولى کم‏کم در اثر کثرت افراد و ازدیاد سلیقه‏ها، اختلافات و درگیرى‏ها پیش آمد. در برخى از روایات، این زمان به دوران قبل از حضرت نوح علیه السلام تطبیق شده که در آن زمان، مردم زندگى ساده و محدودى داشته و می‌دانیم که پیامبر قبل از حضرت نوح علیه‌السلام، حضرت آدم علیه‌السلام بودند ولی صاحب کتاب نبودند.
سپس افراد بر سر بهره‏گیرى از منابع طبیعى و اینکه هرکسى مى‏خواست دیگرى را به استخدام خود درآورده و از منافع او بهره ببرد، اختلاف کرده و جوامع و طبقات پیش آمد. لازمه‏ى زندگى اجتماعى، وجود قانون محکم و عادلانه‏اى است که بتواند اختلافات را حل نماید، خداوند پیامبران را براى حل اختلافات و رفع درگیرى‏ها، مبعوث نمود و کتاب‏هاى آسمانى را نازل نمود،
و با استفاده ار این آیه و آیه 13 سوره مبارکه شوری روشن می‌شود که اولین پیامبر صاحب کتاب، حضرت نوح علیه‎السلام بوده است.
در همه زمانها حجت خدا در بین مردم بوده است ولی زمان آغاز انزال کتاب، به حضرت نوح علیه السلام می‌رسد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
خسته نباشید
1-میخاستم بدونم آیه ای در قرآن داریم که گفته باشه( فقط الله بر هر کاری تواناست) ؟یعنی لفظ (فقط) رو حتما همراهش داشته باشه,اگه نکاتی هم از قرآن کریم داشتید که دراین ارتباط بود, بفرمایید واقعا لطف می کنید...خیلی ممنون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
آیات قرآن بر اساس اعراب جمله و تشخیص نوع کلمه ترجمه می‌شود. در قرآن واژه «قدیر» غالبا همراه با تأکید بیان شده است و یا اسم فاعل از این واژه را بکار برده است، بطور مثال: إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیر: قطعا خداوند بر هر چیزی تواناست
فَإِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُوًّا قَدِیرا: یقینا خداوند همواره با گذشت و تواناست.
إِنَّ اللَّهَ قادِر: یقیناً خدا قدرت دارد
کانَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ مُقْتَدِرا: خداوند همیشه بر همه چیز تواناست.
إِنَّا عَلَیْهِمْ مُقْتَدِرُون‏: ما حتما بر آنها مقتدر و غالبیم‏
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا
سوره نفاق کدام یک از سوره های قرآن هست
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
سوره منافقون همانطور که اسم سوره نیز دلالت می‌کند درباه منافق و نفاق است؛ سوره محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیز به موضوع نفاق و منافق پرداخته است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا
معنای عفاف در قرآن
متین رمضانی (داور) : معنای لغوی عفاف:
عفاف ‌با فتح ‌حرف ‌اول، از ریشه«ع‌ف‌ف» است‌. راغب اصفهانی در مفردات می‌گوید: عفّت حالت نفسانی است که مانع تسلّط شهوت بر انسان می‌گردد و انسان عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر شهوت، به این حالت دست یافته باشد.
ابن‌ منظور در لسان‌العرب می‌نویسد: عفّت به معنای خویشتن‌داری‌ از آنچه ‌حلال ‌و زیبا نیست. پایه ‌عفاف، خویشتن‌داری‌ است‌ و ردپایی ‌از جنسیت‌ یا اختصاص ‌به ‌جنس ‌خاص‌(زن) در معنی ‌لغوی ‌عفاف، وجود ندارد.
عفاف به دو صورت «یستعفف» و «تعفّف» در قرآن کریم و مجموعاً در چهار آیه مبارکه آمده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید مهدی قوامی
سلام سوال من اینه که در آیه 42 سوره مبارکه یوسف چرا حضرت یوسف که پیامبر خدا بود و ازبندگان مخلص خدا به شمارمی رودهنگامی که زندانی از زندان ازاد می شد به اوگفت که به ارباب خودش در خصوص یوسف و بیگناهیش بگوید چرا از خدا درخواست نکردمگر خدا در درجه اولویت نیود اگربه اسباب بود جبرئیل ایا به او نمیگفت که به این بنده بگو تا او سبب ازادی تو شود ؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
اخلاص براى خدا باعث آن نمى‏شود که انسان به غیر از خدا متوسل به سبب‏هاى دیگر نشود، زیرا این از نهایت درجه نادانى است که آدمى توقع کند که بطور کلى اسباب را لغو بداند و مقاصد خود را بدون سبب انجام دهد. بلکه تنها و تنها اخلاص سبب مى‏شود که انسان به سبب‏هاى دیگر دلبستگى و اعتماد نداشته باشد. (ترجمه المیزان، ج11، ص247) و همچنین تمسک به اسباب و عدم لغویت آنها کارى است مشروع، و حتى خدا به آن امر فرموده که باید تمسک به اسباب ظاهرى جست، و خداوند اذن استفاده از اسباب را به همه در دنیا داده است و لزومی ندارد برای هر کاری به طور مجزا اذن استفاده از اسباب را صادر فرماید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی صبری
سلام ببخشید برام سواله که اگه بگیم ظرفیت این فر اینقدر هست ایا جبر پیش نمی اید؟
طرف میگه من ظرفیتش رو نداشتم اگر ظرفیتش رو میداشتم که میرفتم و به سمت حق میومدم و خدا رو قبول نمیکردم و به جرف پیامبر عمل میکردم ولی چون ظرفیت نداشتم به این سمت نرفتم
یا اصلا این بمان مثلا من اگر کار خوبی نکردم یا کار بدی رو انجام دادم لیل برظرفیت من نیست چون ظرفیت هست ولی اینجا اختیار هست که با یک چیزای دیگه سرش گرم شده و به سمت کار خوب نرفته و الا که ظرف وجودی من خالی هست
من سر اختیارم رو گرم کردم اومدم از بس بهش زرق و برق دنیا رو نشون دادم که اختیارم سست شده در انتخاب و میل به سمت گناه میکند
به نظرم خوب توضیح داده نشده مطلبتون شاید بهتر بود یکم توضیح بیشتری میدادید چون از اون مطلب معنی جبر برداشته میشود
شای بهتر بو مینوشتید که ظرف وجودی خود را با چیزهای دنیویی پر کرده اند و برای همین جایی نمی ماند برای احساس وجود خدا و طابعیت از خدا
وقتی ظرف من حالی از گناه و زرق و برق دنیا بو ان وقت جا دارد برای اینکه به حرفای پیامبر عمل کند
در حقیقت اگر من کمی از سخنان پسامبر را متوجه میشوم بخاطر ان است به همان اندازه ظرف وجودیم جا داشت بقیه جای ظرفم را گناه پر کرده هست و اگر این گناه را از ظرف وجودیم خالی کردم من هم میتوانم منظور پیامبر را متوجه شوم ولی تا زمانی که خالی نشده متوجه نمیشوم
فقط همین نکته را میخواستم بگم که به جملاتتون توجه بیشتری بکنید چون تاثیر خواه گذاشت ر بین مردم و ممکن است که معنی جبر برداشته شود
خیلی ممنون خدا یار و نگهدارتون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
مطلبی که قرآن پژوه گرامی تذکر دادند مربوط می‌شود به متن تدبری در سوره مبارکه اعلی (2) - بی نقصِ بی نقصِ بی نقص! (2) در بخش تازه ترین خبرها.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
منظور از آیه 273 سوره بقره چه فقیرانی می باشند؟
متین رمضانی (داور) : در تفسیر المیزان بیان شده که:در آیه شریفه مصرف صدقات، البته بهترین مصرفش بیان شده که همان فقرایى باشد که به خاطر عوامل و اسبابى، از راه خدا منع شده‏اند، یا دشمنى مال آنان را گرفته و بدون لباس و پوشش مانده‏اند، یا کارها و گرفتارى‏هاى زندگى از قبیل پرستارى کودکانى بى‏مادر نگذاشته به کار و کسب مشغول شوند، و یا خودشان بیمار شده‏اند، و یا کارى انتخاب کرده‏اند که با اشتغال به آن، دیگر نمى‏توانند به کار و کسب بپردازند، مثلا به طلب علم پرداخته‏اند، و یا کارى دیگر از این قبیل و نمى‏توانند (براى تحصیل معاش خود) هیچ گونه در روى زمین سفر کنند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>