پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
نسیم یاورزاده
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
چند سوال ترجمه ای و نحوی داشتم،
ـ برای ترجمه دقیق عبارت مقامٍ کریمٍ کدام صحیح است؟
جایگاهی نیکو یا جایگاه بزرگان
و برای قد خلت النذر: قطعا هشداردهندگان آمدند یا قطعا هشداردهندگان گذشتند

ـ عبارت "و ما ادراک" را چگونه ترجمه کنیم؟
"ما" را نفی بگیریم یا موصول؟
آیا اگر ضمیر "ک" را آوردند، "ما" را موصولی بگیریم و بگوییم تو را چه آگاه کرد و اگر نیاوردند نفی بگیریم (در عبارت" ما تدری" نمی دانی)

ـ در آیه ی هَلْ یَنْظُرُونَ إِلاَّ السَّاعَةَ أَنْ تَأْتِیَهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ (66/ زخرف) نقش بغتة چیست؟ آیا حال بودن اولویت دارد تا مفعول مطلق بودن؟

با تشکر
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
1- جایگاه گرامى و پرارج‏
2- وَ قَدْ خَلَتِ النُّذُرُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ مِنْ‏ خَلْفِهِ ...: و البته بیم‏دهندگانى پیش از او و پس از او نیز (در آن محیط) گذشته بودند.
3- «ما» در «و ما ادراک» اسم استفهام در محل رفع و مبتدا است. و «ما» در عبارت «ما تدری» نافیه است.
4- نقش حال برای کلمه «بغتة» اولویت دارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
در هر جای قران که مطالعه کنبد .نماز و زکات به شدت تکرار شده.ایا اگر بیشتر تمرکز خود را در زندگی بر روی این دو بگذاریم .کافیست؟
زکات چیست؟ لازمه اش چیست؟در زمان حال چه طور باید زکات بدیم؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
توجه به خلق و توجه به مخلوق محور توجهات انسان است که نماز بالاترین و اصلی‌ترین نوع ارتباط با خداست به طوری که تارک الصلاۀ را کافر نیز نامیده‌اند و زکات نیز سمبل توجه به مخلوق است. خداوند برای هر چیزی که به انسان داده، زکات متناسب با آن در نظر گرفته است که این مطلب در روایات بیان شده است. به طور مثال؛ زکات تندرستی، روزه است؛ زکات علم، آموزش دادن و نشر آن است و ...
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
داود
با توجه به ایه 55 سوره ی نور ( دینهم الذی ارتضی) کدام دین برجهان غالب خواهد شد؟
1. دینی که رسول خدا بران راضی باشد
2.خدا از ان راضی باشد
3.دینی که مردم ان را قبول کنند
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
فاعل در این آیه خداوند است و معنی جمله" وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ" این است: حتما آن دینى را که (خداوند) براى آنها پسندیده است (دین اسلام) براى آنها مستقر و استوار سازد.
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرمایند: تمکین هر چیزى بر قرار کردن آن است در مکان و این کنایه است از ثبات آن چیز، و زوال و اضطراب و تزلزل‏ناپذیرى آن، به طورى که اگر اثرى داشته باشد هیچ مانعى جلوى تاثیر آن را نگیرد و در آیه مورد بحث تمکین دین عبارت است از اینکه: آن را در جامعه مورد عمل قرار دهد، یعنى هیچ کفرى جلوگیرش نشود، و امرش را سبک نشمارند، اصول معارفش مورد اعتقاد همه باشد، درباره آن اختلاف و تخاصمى نباشد، و این حکم را خداى سبحان در چند جاى از کلامش کرده که اختلاف مختلفین در امر دین علت و منشاى جز طغیان ندارد، مانند این آیه" وَ مَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلَّا الَّذِینَ أُوتُوهُ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَیِّناتُ بَغْیاً بَیْنَهُمْ" (بقره/213).
و مراد از دین ایشان، آن دینى که برایشان پسندیده، دین اسلام است. و اگر دین را به ایشان اضافه کرد، از باب احترام بود و نیز از این جهت بود که دین مقتضاى فطرت خود آنان بود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
در سوره کهف آیه 17 و سوره اعراف آیه 186 ذکر شده که خداوند نیز برخی از بندگانش را منحرف میکند . اگر چنین است این بندگان چگونه میبایست به راه راست هدایت شوند و اگر خود ذات باریتعالی آنها را منحرف کرده را باید در جهنم عذاب بکشند؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
خدای متعال در چند مورد از قرآن مجید امر هدایت و ضلالت را با بیانات مختلف بیان فرموده است، ازجمله سوره مبارکه نحل آیه93، سوره مبارکه زمر آیات 36-37، سوره مبارکه کهف آیه 17، سوره مبارکه اعراف آیه 186 و ...
علامه طباطبایی در ذیل آیه 93 سوره مبارکه نحل می‌فرمایند: مقصود از اضلال (گمراه کردن) بعضى و هدایت بعضى اضلال و هدایت ابتدایى نیست، بلکه مجازاتى است، زیرا همه آنان چه گمراهشان و چه در راهشان همه هدایت ابتدایى دارند، و آن کسى که خدا مى‏خواهد گمراهش کند کسى است که خودش راه ضلالت یعنى معصیت را پیموده و پشیمان هم نمى‏شود و آن کس که خدا هدایتش کرده کسى است که هدایت فطرى خود را از دست نداده و بر آن اساس مشى مى‏کند یا همواره در طاعت است و یا اگر گناهى سر مى‏زند توبه مى‏کند و از راه گناه به صراط مستقیم و سنت الهى‏اش که تبدیل پذیر نیست بر مى‏گردد، آرى:" وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِیلًا" (احزاب/62)،" وَ لَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلًا" (فاطر/43).
خداوند در آیات دیگر فرموده : "و یضل الله الظالمین"؛ خدا ظالمین را گمراه می کند.(ابراهیم/27) یا "کذلک یضل الله من هو مسرف مرتاب"؛ خدا گمراه می کند کسی را که اسراف می کند.(غافر/34) و یا "کذلک یضل الله الکافرین"؛ خدا گمراه می کند کافرین را.(غافر/74) پس درست است که به اصطلاح هر کس را خدا بخواهد گمراه می کند، ولی باید دانست چه سنخ از بندگان در معرض گمراهی قرار می گیرند، خدا ظالمین و دروغ گویان، فاسقان، مسرفان و کافران و آنهایی که در حالت اختیار نافرمانی می کنند را گمراه می نماید. پس مقدمه اضلال حق به دست بنده جاری می گردد.
نتیجه این که خدای تعالی ظالمان، کاذبان ، مجرمان را هدایت نمی کند و اصلا این گروه خود در یک گمراهی آشکار هستند. که می فرماید: "من یعص الله و رسوله فقد ضل ضلالاً مبیناً"؛(احزاب/36) یعنی کسی که نافرمانی کند خدا و رسولش را پس به تحقیق که گمراه شده گمراه شدنی آشکار. پس هر کس مستحق هدایت باشد خدای تعالی او را به بهشت هدایت می کند و کسی نیست که بتواند او را برگرداند و آن که را که مستوجب عذاب باشد و به سوی دوزخ کشاند کسی او را از شر عذاب نگاه ندارد. اما اهل و مستحق عذاب شدن و یا مستحق ثواب شدن مقدمتاً به دست انسان سپرده شده است.
بنابراین انتخاب راه خوب یا بد از اوّل در اختیار خود ماست و این حقیقت را وجدان هر انسانی قبول دارد.
برگرفته از سایت اسلام کوئست.نت
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کامران
حضرت علی ع در حکمت39بر نامه زندگی مومن را به چند بخش تقسیممی کند
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
حکمت 39 نهج البلاغه: لاَ قُرْبَةَ بِالنَّوَافِلِ إِذَا أَضَرَّتْ بِالْفَرَائِضِ؛ هرگاه کارهاى مستحب به واجبات زیان برساند موجب قرب به خدا نمى شود.
این حکمت به جایگاه واجبات و مستحبات اشاره دارد. یعنی هرگاه کارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن کاسته مى شود و ثواب آن کم مى گردد، مثل این که کسى از سر شب تا بعد از نیمه شب مشغول عزادارى باشد ولى خواب بماند و نماز صبح او قضا شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
المیرا رضایی
اسم نان توی کدام سوره قرآن آمده-ذکر آیه
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
سوره مبارکه یوسف آیه 36
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ف ن
سلام ببخشید میخواستم بپرسم ایا در مورد مسولیت پذیری وانجام وظیفه ایه قران یا حدیث یا روایتی وجود دارد؟ لطفا کمکم کنید یا یه منبعی که به دردم بخوره معرفی کنید ممنون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
واژه «مسؤل» در قرآن در آیات زیر بیان شده است: سوره مبارکه اسراء آیات 34 و 36، سوره مبارکه فرقان آیه 16، سوره مبارکه احزاب آیه 15 و سوره مبارکه صافات آیه 24.
مسئولیت با واژه‌های «تکلیف» و «حق» و «تعهد» در ارتباط است و از این رهگذر می‌توان در آیات و روایات جستجو کرد. به طور مثال درباره وفای به عهد می‌توان به جلد 4 اصول کافی باب خلف وعده اشاره کرد؛ درباره «حق» نیز می توان به رساله حقوق امام سجاد علیه‌السلام مراجعه کرد.
در قرآن نیز آیات بسیاری در این معانی وارد شده است: احزاب/72- ذاریات/56- بقره/40،27، 80، 100، 124، 125، 177- آل عمران/76، 77، 183- انعام/152- اعراف/102، 134 و ...
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام،طبق ایه 213بقره مردم امت واحده بودند.....سوال1 اگر آن زمان پبامبری نبوده باشد یعنی زمین از حجت خالی بوده؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
این آیه به علت تشریع دین اشاره دارد. آنچه از این آیه استفاده مى‏شود این است که مردم در ابتدا زندگى ساده و بسیطى داشتند، ولى کم‏کم در اثر کثرت افراد و ازدیاد سلیقه‏ها، اختلافات و درگیرى‏ها پیش آمد. در برخى از روایات، این زمان به دوران قبل از حضرت نوح علیه السلام تطبیق شده که در آن زمان، مردم زندگى ساده و محدودى داشته و می‌دانیم که پیامبر قبل از حضرت نوح علیه‌السلام، حضرت آدم علیه‌السلام بودند ولی صاحب کتاب نبودند.
سپس افراد بر سر بهره‏گیرى از منابع طبیعى و اینکه هرکسى مى‏خواست دیگرى را به استخدام خود درآورده و از منافع او بهره ببرد، اختلاف کرده و جوامع و طبقات پیش آمد. لازمه‏ى زندگى اجتماعى، وجود قانون محکم و عادلانه‏اى است که بتواند اختلافات را حل نماید، خداوند پیامبران را براى حل اختلافات و رفع درگیرى‏ها، مبعوث نمود و کتاب‏هاى آسمانى را نازل نمود،
و با استفاده ار این آیه و آیه 13 سوره مبارکه شوری روشن می‌شود که اولین پیامبر صاحب کتاب، حضرت نوح علیه‎السلام بوده است.
در همه زمانها حجت خدا در بین مردم بوده است ولی زمان آغاز انزال کتاب، به حضرت نوح علیه السلام می‌رسد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
خسته نباشید
1-میخاستم بدونم آیه ای در قرآن داریم که گفته باشه( فقط الله بر هر کاری تواناست) ؟یعنی لفظ (فقط) رو حتما همراهش داشته باشه,اگه نکاتی هم از قرآن کریم داشتید که دراین ارتباط بود, بفرمایید واقعا لطف می کنید...خیلی ممنون
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
آیات قرآن بر اساس اعراب جمله و تشخیص نوع کلمه ترجمه می‌شود. در قرآن واژه «قدیر» غالبا همراه با تأکید بیان شده است و یا اسم فاعل از این واژه را بکار برده است، بطور مثال: إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیر: قطعا خداوند بر هر چیزی تواناست
فَإِنَّ اللَّهَ کانَ عَفُوًّا قَدِیرا: یقینا خداوند همواره با گذشت و تواناست.
إِنَّ اللَّهَ قادِر: یقیناً خدا قدرت دارد
کانَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ مُقْتَدِرا: خداوند همیشه بر همه چیز تواناست.
إِنَّا عَلَیْهِمْ مُقْتَدِرُون‏: ما حتما بر آنها مقتدر و غالبیم‏
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهرا
سوره نفاق کدام یک از سوره های قرآن هست
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
سوره منافقون همانطور که اسم سوره نیز دلالت می‌کند درباه منافق و نفاق است؛ سوره محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیز به موضوع نفاق و منافق پرداخته است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 192
  • >
  • >>