● سوره بقرة آیه 257 - خدا یا غیر خدا
اگر به سوی خداوند رفتی آن گاه می توانی از او کمک بخواهی و البته چه بخواهی و چه نخواهی کمکت خواهد کرد.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : صراط مستقیم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 256 - اکراه خوب نیست!
با اکراه و از سر دلخوری و سیری دین را پذیرفتن باعث می شود هم مزه ی شیرین آن حس نشود هم باعث طغیان و سرکشی می شود . همیشه شخص فکر می کند به طور حتم چیز بهتری بوده که از آن سلب شده است و به این ترتیب آرام و قرار از او سلب می شود. اکراه خوب نیست، خداوند کمک کند که با اکراه کاری انجام دهیم و نه به اکراه کسی را وادار به انجام کاری کنیم. باورم این است یکی از کمالات بزرگ این گونه اتفاق می افتد؛ این گونه انسان از قید و بندهایی که باعث کندی حرکت تعالی روح او می شوند نیز آزاد می گردد.
قالب : اخلاقی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : عمل انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 255 - درک عظمت خداوند
ناچیز بودن و کوچک بودن بندگان نسبت به همه چیز بودن و کامل بودن همه ی کمالات خداوند چقدر برجسته شده است. این از آن نکات ظریف خلقت آدمی است که از سوی خداوند و با اراده اش اتفاق افتاده که با همه ی بزرگی انسان باز عظیم تری خلق شده است که آدمی خود را هیچ می بیند و این آیه چقدر زیبا از سرکشی آدمی جلوگیری می کند.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : عرش الهی- کرسی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 255 - شرک ستیزی
همه چیز از خداوند است، هر چه می خواهید از او بخواهید. به عقیده این جانب یکی از آیه های قوی و محکم برای شرک ستیزی است؛ آن جا که می فرماید حتی شفاعت هم با اذن و اراده ی خداوند میسر می شود. بنابراین باید تمام توجه را معطوف به خداوند کرد.
قالب : اعتقادی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : ایمان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 249 - تعادل داشتن
به طور اساس از منابع و نعمت های خداوند باید به حد تعادل و در مواقع اضطرار نیز به مقدار نیاز استفاده شود.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : اعتدال |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 248 - نافرمانی
ارتباط عجیبی بین این آیات (246، 247 و 248) است مهم تر آنکه آدم نافرمان از همان ابتدا خود را می شناساند؛ حالا وقتی هست که شما کسی را قبول ندارید، اما یک وقتی هست می گویید من فلانی را قبول دارم و در پی آن نافرمانی و ناشنوایی می کنید، پس معلوم می شود قبول ندارید. اول در آیه 246؛ اگر پیامبر را قبول دارند این خود یک بهانه است که به دنبال تعیین پادشاه می روند.
دوم، حالا پیامبر به آنها پادشاه معرفی کرد امتناع می ورزند از پیروی، سوم حالا که باز به ظاهر پذیرفتند امتناع می ورزند از جنگیدن!! عجبا که تاریخ چه جالب و ظریف و دقیق تکرار می شود.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : عصیان- نافرمانی |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 245 - همه چیز برای خدا
بین این سه آیه (243، 244 و 245) ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. همه چیز از خداست همه دادن ها و گرفتن ها؛ پس اگر هجرت است، ماندن است، جهاد است، بخشش است، گرفتن است، دادن است و ... همه برای خدا و به خاطر خدا باشد برای رضای او باشد و این همه ی آن کاری است که بنده ی خدا از سوی خدا موظف به انجام آن است و چقدر همه چیز روشن است، خدایا شکر.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : بندگی- عبودیت |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 244 - خدا شنواست
این که می دانیم خدا به گفتار و کردار خلق شنواست، چقدر صبور و آرام می شویم.
قالب : اخلاقی |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 186 - جوب
در همه قرآن فقط در 2 آیه ریشه " جوب " دوبار آمده است؛ یکی در همین آیه و دیگری در آیه 18 سوره رعد.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.
● سوره بقرة آیه 177 - شناخت مفاهیم مهم است یا عمل به آن
در بعضی تفسیرها نظیر تفسیر نور در ذیل آیه آمده است: شناخت مفاهیم مهم نیست عمل به آن مهم است. اگر مراد از جمله فوق آن باشد که شناخت مفاهیم مهم و عمل به آن مهم تر است که مساله ای نیست اما در غیر این صورت باید توجه شود که:
1- قرآن هم به ظاهر توجه دارد و هم به باطن
2- قرآن در همان لحظه که به ظاهر توجه دارد به باطن هم توجه دارد
3- به طور اساسی شناخته شده ترین و تجربه شده ترین راه برای رسیدن به باطن از راه ظاهر است و تایید آنکه سراغ نداریم برگزیده و یا بزرگی را که بی توجه به ظاهر به باطن رسیده باشد.
قالب : تفسیری |
گوینده : علی م. میرزائی |
منبع : |
موضوع اصلی : ویژگی های قرآن |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
نظری ثبت نشده است.