● اوصاف متقین
پنج صفت از اوصاف معرّف تقوى عبارت اند از:
1- ایمان به غیب.
2- اقامه نماز.
3- انفاق از آنچه خداى سبحان روزى کرده است.
4- ایمان به آنچه بر انبیای خود نازل فرموده است.
5- تحصیل یقین به آخرت.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : خداوند در قرآن دارندگان این پنج صفت را به این خصوصیت توصیف کرده است که چنین کسانى بر طریق هدایت الهى و داراى آن هستند.
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 69 و 70 |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● 11 نکته روانشناسی در قرآن -
حسين پاک دل
- از دیدگاه قرآن، سه نوع شخصیت اساسی وجود دارد؛ مؤمن، کافر و منافق؛( آیات 2 تا 20 سوره بقره )
2- شخصیتهای مؤمن، خود دارای سه درجه شخصیتی میباشند؛ آنان که به خود ظلم میکنند، آنان که میانه رو هستند و آنان که پیشتازانند؛ ( فاطر/ 32 )
3- مشخصه بارز شخصیت کافر آن است که دل و اندیشهاش را قفل کرده است و راهی برای نفوذ هیچ حرف تازه و اندیشه متفاوتی نگذاشته است و به همین دلیل، از درک حقایق عاجز است.
4- خصوصیت بارز شخصیت منافق از دیدگاه قرآن، دوگانگی ریشهای در ظاهر و باطن است؛ به همین دلیل، مبتلا به شک و تردید و عدم قدرت تصمیمگیری و ناتوانی در قضاوت میشود؛ ( بقره و 8 تا 20 منافقون )
5- در قرآن کریم، در آیات فراوانی از اندوه، علل ایجاد کننده آن و راههای برطرف ساختن آن سخن رفته است . گاهی اندوه فراق را با دیدار و گاهی اندوه فقر را با بشارت و گاهی اندوه رسول خدا (ص) را به دلداری حضرت حق، درمان نموده است.
6- در دیدگاه قرآن، ترس دو نوع است؛ ترس پسندیده و ترس ناپسند؛ ترس پسندیده، همان ترس از خداوند و عدالت اوست که منجر به اصلاح رفتار میشود؛ (انفال/2) و ترس ناپسند، اضطرابی شدید با علت مشخصی است که تسلط بر نفس را از بین میبرد و باید با آن مبارزه شود؛ ( احزاب/10 و 11 )
7- از نظر قرآن دو نوع خشم وجود دارد؛ خشم مفید و متعادل و خشم مخرب و نابهنجار؛خشم متعادل، راهی برای رسیدن به هدف در مواقع لزوم است و خشم مخرب را باید درمان کرد . قرآن کریم با توصیه به صبر و پاسخ گویی با عمل نیک و با وعده بهشت و پاداش اخروی، به وسیله سفارش به بخشش و عفو، یادآوری قدرت و خشم خداوند و ... به درمان بیماری سلامتی سوز خشم و عصبانیت پرداخته است.
که به ترتیب در سوره شوری آیه43، فصلت آیه34، آل عمران آیات 133 و 143، شوری آیات 36 و 37 ، و نور آیه 22 بیان شده است .
8- در قرآن به سه نوع از مکانیسمهای دفاعی - روانی اشاره شده است که عبارتند از: فرافکنی ( منافقون/4 )، دلیل تراشی ( بقره/11 و 12 ) و واکنش سازی ( بقره/204 و 205 و منافقون/4 )
9- در فرهنگ قرآن یکی از راههای مؤثر و اساسی روان درمانی، استفاده از مواعظ و اندرزهای قرآنی است( یونس/57 )
10- در روش روان درمانی قرآنی، ایمان، تولید امنیت درونی و آرامش مینماید؛ ( انعام/82 و رعد/28 )
11- یاد خدا، آرام بخش دلهاست؛( رعد/28 )
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : علم |
گوینده : بیتا شریفی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● متقین -
عفَت باقرزاده يزدجي
بسم الله الرحمان الرحیم .ذالک الکتاب لا ریب فیه هدیّ للمتقین .خداوند بندگانش را رها ننموده و این نعمت عظمی را (قرآن )بر بنده خود فرستاد تا هدایت بنده اش را بر حسب ربوبیت خود بعهده بگیرد .لذا او الرحم الراحمین است و رب العالمین وانسان چقدر متضرر میشود اگر از این نعمت الهی فاصله بگیرد .
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : |
قالب : اعتقادی |
موضوع اصلی : نعمت الهی |
گوینده : عفَت باقرزاده یزدجی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عظمت قرآن-پیام -
حاجيه تقي زاده فانيد
1-1- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلک» در ادبیات عرب، «ذلک» اسم اشاره به دور است. در اینجا به قرآن که در پیش روى ماست، با «ذلک» اشاره مىکند که از عظمتِ دست نایافتنى قرآن حکایت مىکند.
2- راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جملهى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحکام قرآن است.
3- توانِ قرآن بر هدایت پرهیزکاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است. «هدى للمتقین»
4- تنها افراد پاک وپرهیزکار، از هدایت قرآن بهرهمند مىشوند. «هدى للمتقین» هرکس که ظرف دلش پاکتر باشد، بهرهمندى و نورگیرى او بیشتر است.(114)، مقامى بس والا دارد. «ذلک» در ادبیات عرب، «ذلک» اسم اشاره به دور است. در اینجا به قرآن که در پیش روى ماست، با «ذلک» اشاره مىکند که از عظمتِ دست نایافتنى قرآن حکایت مىکند.
2- راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جملهى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحکام قرآن است.
3- توانِ قرآن بر هدایت پرهیزکاران، خود بهترین دلیل بر اتقان و حقّانیت آن است. «هدى للمتقین»
4- تنها افراد پاک وپرهیزکار، از هدایت قرآن بهرهمند مىشوند. «هدى للمتقین» هرکس که ظرف دلش پاکتر باشد، بهرهمندى و نورگیرى او بیشتر است.(114)
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : 114) هدایت داراى مراحل و قابل کم و زیاد شدن است. «والذین اهتدوا زادهم هدى»
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : کتاب |
گوینده : حاجیه تقی زاده فانید |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● قرآن راهنما یی قاطع و استوار -
ابراهيم چراغي
راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، راهنما باید در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جملهى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحکام قرآن است.
باشد. جملهى «لاریب فیه» نشانگر استوارى و استحکام قرآن است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : سوره بقره |
گوینده : ابراهیم چراغی |
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● «ذلک» و اشاره به امام مهدی، عجل الله تعالی فرجه الشریف -
محمدامين احمدي فقيه
بسم الله الرحمن الرحیم
ابن عربی مینویسد: «ذلک» اشاره به امام مهدی، عجل الله تعالی فرجه الشریف، در آخرالزمان است.
منبع: تفسیر ابن عربی، ج1، ص12؛ تفسیر فروغ، ج3، ص172.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر ابن عربی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : تأویل قرآن |
گوینده : محمدامین احمدی فقیه |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● للمتقین -
حسن گلي زاده
در این مورد امام صادق علیه السلام فرمود: کسی که به قیام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف اقرار کند و بگوید که آن حق است. امام صادق علیه السلام فرمود: مقصود از متقین، شیعه علی علیه السلام است و مراد از غیب، حجت غایب است و شاهد آن نیز این قول خدای تعالی است که «و یقولون لولا انزل علیه آیه من ربه فقل انما الغیب لله فانتظروا انی معکم من المنتظرین» (یونس 20)
«و می گویند چرا بر او آیه ای از جانب پروردگارش نازل نمی شود؟ بگو که غیب از آن خداست و در انتظار باشید که من نیز با شما منتظرانم»
پس خدای تعالی خبر داده است که «الایه» همان «الغیب» است و غیب هم همان حجت است و تصدیق آن نیز قول خدای تعالی است که فرمود: «و جعلنا ابن مریم و امّهُ آیه» (مؤمنون آیه50)
«و فرزند مریم و مادرش را آیه قرار دادیم» که مراد از آن حجت است.
(منبع: اکمال الدین و اتمام النعمة شیخ صدوق ج1. ص36 و 37)
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : منبع: اکمال الدین و اتمام النعمة شیخ صدوق ج1. ص36 و 37 |
قالب : روایی |
موضوع اصلی : سوره بقره |
گوینده : حسن گلی زاده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.