● معنای کلمه «قفینا»
کلمه «قفینا» از مصدر تقفیه است که به معناى پیروى است و از کلمه (قفا) پشت گردن گرفته شده است. کانّه شخص پیرو، پشت گردن و دنبال سر پیشرو خود حرکت مى کند.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 330 |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : بدون موضوع |
گوینده : علامه طباطبایی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● معناى روح القدس -
سيد علي بهبهاني
عنوان روح القدس معنایى جامع دارد. در تبیین معناى جامع مزبور مى توان گفت وجودى نورى و حقیقتى قدسى است که به اذن الهى هم خود از هر عیب و نقصى منزّه است و هم مهبط و جایگاه خود را از هر عیب و نقصى مبرّا مى کند. این تنزیه در برخى موارد از قبیل دفع و در برخى موارد از قبیل رفع است.
براى معناى جامع روح القدس مصادیق متعددى ذکر شده که در هر ورد، به تناسب بر یک یا چند مصداق از مصادیق آن منطبق مى شود. مصادیق روح القدس منفک و گسیخته از یکدیگر نیست، بلکه حلقات به هم پیوسته نور واحد است.
مقصود از روح القدس در آیه مورد بحث مى تواند فرشته برتر از جبرئیل و میکائیل باشد و نیز مى تواند جبرئیل امین باشد که فیض و تاءیید تنزل یافته از مرتبه برتر، از مجراى هستى او مى گذرد و هم ممکن است روح مطهر حضرت عیسى علیه السلام باشد که با برخوردارى از طهارت و قداست لازم، فیض الهى را دریافت مى کند. مطابق این احتمال روح القدس مترادف با روح اللّه آیه مورد بحث بدین معناست که ما با روح خدایى که در حضرت عیسى علیه السلام دمیدیم او را تاءیید کردیم.
اما این احتمال که مراد از روح القدس انجیل باشد، برخلاف ظاهر است ؛ زیرا در همین آیه از کتاب موساى کلیم علیه السلام سخن به میان آمد و از آن به روح القدس تعبیر نشد: (ولقد اتینا مویس الکتاب...). اگر مراد از روح القدس در آیه مورد بحث انجیل باشد، مستلزم تفکیک بین صحیفه هاى آسمانى است ؛ به طورى که بر برخى از آنها روح القدس اطلاق شده وبرخى مصداق آن محسوب نشده و این تفکیک برخلاف ظاهر است.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم |
قالب : لغوی |
موضوع اصلی : ملائکه |
گوینده : آیت الله جوادی آملی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● تکرار بعض جمله ها -
محمدامين احمدي فقيه
قسمتی از این آیه، در آیهی 253 نیز تکرار شده است. جهت در نظر داشتن یکنواختی ترجمه بهتر است به آن مراجعه شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تحقیقات اینجانب |
قالب : شأن نزول |
موضوع اصلی : آیات خاص |
گوینده : محمدامین احمدی فقیه |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● رسالت پیامبران در اعصار مختلف -
مسعود ورزيده
چنانکه گفتیم هواپرستان بى ایمان چون دعوت انبیاء را هماهنگ با منافع کثیف خود نمى دیدند در برابر آن مقاومت مى کردند، مخصوصا با گذشت زمان تعلیمات آنها را به بوته فراموشى مى سپردند، روى همین جهت لازم بود، براى یادآورى مجدد انسانها، رسولان خدا یکى پس از دیگرى فرستاده شوند، تا مکتب آنها به دست فراموشى سپرده نشود.
تفسیر نمونه ، جلد1، صفحه : 338
در سوره ((مؤ منون )) آیه 44 مى خوانیم : ثم ارسلنا رسلنا تترا کلما جاء امة رسولها کذبوه فاتبعنا بعضهم بعضا: ((سپس رسولان خود را پى در پى فرستادیم هر زمان رسولى به سراغ امتى مى آمد او را تکذیب مى کردند و ما آنها را یکى پس از دیگرى قرار مى دادیم )).
در نهج البلاغه ، آنجا که هدف بعثت پیامبران را تشریح مى کند همین حقیقت بازگو شده است فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیائه ، لیستادوهم میثاق فطرته ، و یذکروهم منسى نعمته ، و یحتجوا علیهم بالتبلیغ ، و یثیروا لهم دفائن العقول : ((خداوند رسولان خویش را به سوى آنها مبعوث کرد، و انبیاى خویش را به سوى آنان گسیل داشت ، تا اینکه از مردم اداى پیمان فطرى آنها را طلب نمایند، و نعمتهاى فراموش شده او را یادآور شوند، با تبلیغات حجت را بر مردم تمام کنند و گنجینه هاى نهفته عقلها را در پرتو تعلیماتشان آشکار سازند)).
بنابراین آمدن پیامبران الهى در اعصار و قرون مختلف براى یادآورى نعمتهاى او، و درخواست اداى پیمان فطرت و تجدید دعوتها و تبلیغات پیامبران پیشین بوده است ، تا زحمات آنان و برنامه هاى اصلاحیشان متروک نگردد و فراموش نشود.
و اما اینکه چگونه پیامبر اسلام (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) خاتم پیامبران است ، و چرا بعد از او نیاز به پیامبرى نیست به خواست خدا ذیل آیه 40 سوره احزاب بحث خواهد شد
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : سپس رسولان خود را پى در پى فرستادیم هر زمان رسولى به سراغ امتى مى آمد او را تکذیب مى کردند و ما آنها را یکى پس از دیگرى قرار مى دادیم
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : هواپرستی |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● روح القدس چیست ؟ -
مسعود ورزيده
مفسران بزرگ درباره روح القدس ، تفسیرهاى گوناگونى دارند:
1 برخى گفته اند منظور جبرئیل است ، بنابراین معنى آیه مورد بحث چنین
خواهد بود خداوند عیسى را به وسیله جبرئیل کمک و تاءیید کرد.
شاهد این سخن آیه 102 نحل است قل نزله روح القدس من ربک بالحق : ((بگو روح القدس آن را به حقیقت بر تو نازل کرده است )).
اما چرا جبرئیل را روح القدس مى گویند؟ به خاطر این است که از طرفى جنبه روحانیت در فرشتگان مساءله روشنى است و اطلاق کلمه ((روح )) بر آنها کاملا صحیح است ، و اضافه کردن آن به ((القدس )) اشاره به پاکى و قداست فوق العاده این فرشته است .
2 بعضى دیگر معتقدند ((روح القدس )) همان نیروى غیبى است که عیسى (علیه السلام ) را تاءیید مى کرد، و با همان نیروى مرموز الهى مردگان را به فرمان خدا زنده مى نمود.
البته این نیروى غیبى به صورت ضعیفتر در همه مؤ منان با تفاوت درجات ایمان وجود دارد و همان امدادهاى الهى است که انسان را در انجام طاعات و کارهاى مشکل مدد مى کند و از گناهان باز مى دارد، لذا در بعضى از احادیث در مورد بعضى شعراى اهل بیت (علیهمالسلام ) مى خوانیم که پس از خواندن اشعارش براى امام به او فرمود: انما نفث روح القدس على لسانک : ((روح القدس بر زبان تو دمید و آنچه گفتى به یارى او بود)).
3 بعضى از مفسران نیز روح القدس را به معنى ((انجیل )) تفسیر کرده اند.
ولى دو تفسیر اول نزدیکتر به نظر مى رسد.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : روح |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● عقیده مسیحیان درباره روح القدس -
مسعود ورزيده
در کتاب ((قاموس کتاب مقدس )) چنین مى خوانیم : ((روح القدس ، اقنوم سوم از اقانیم ثلاثه الهیه خوانده شده است و آن را ((روح )) گویند، زیرا که مبدع و مخترع حیات مى باشد، و مقدس گویند بواسطه اینکه یکى از کارهاى مخصوص او آنکه قلوب مؤ منین را تقدیس فرماید، و بواسطه علاقه اى که به خدا و مسیح دارد او را ((روح الله )) و ((روح المسیح )) نیز مى گویند)).
تفسیر دیگرى که در این کتاب آمده این است که :
((اما روح القدس که تسلى دهنده ما مى باشد همانست که همواره ما را براى قبول و درک راستى و ایمان و اطاعت ترغیب مى فرماید، و او است که اشخاصى را که در گناه و خطا مرده اند زنده مى گرداند و ایشان را پاک و منزه ساخته لائق تمجید حضرت واجب الوجود مى فرماید)).
چنانکه ملاحظه مى کنید در این عبارات قاموس کتاب مقدس به دو معنى اشاره شده است : یکى اینکه روح القدس یکى از خدایان سه گانه است که این موافق عقیده تثلیث است ، همان عقیده شرک آلودى که آنرا از هر نظر مردود مى دانیم ، و دیگرى شبیه دومین تفسیرى است که در بالا ذکر کردیم .
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : روح القدس ، اقنوم سوم از اقانیم ثلاثه الهیه خوانده شده است و آن را ((روح )) گویند،
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : حضرت عیسی (علیهالسلام) |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● دلهاى بیخبر و مستور -
مسعود ورزيده
یهود در مدینه در برابر تبلیغات رسول اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) ایستادگى به خرج مى دادند، و از پذیرفتن دعوت او امتناع مى ورزیدند هر زمانى بهانه اى براى شانه خالى کردن از زیر بار دعوت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلم ) مى تراشیدند که در این آیه مورد بحث به یکى از سخنان آنها اشاره شده است .
آنها مى گفتند دلهاى ما در حجاب و غلاف است و آنچه بر ما مى خوانى ما نمى فهمیم !
مسلما آنها این گفته را از روى استهزاء و سخریه مى گفتند، اما قرآن مى فرماید: مطلب همانست که آنها مى گویند، زیرا بواسطه کفر و نفاق دلهاى آنها در حجابهائى از ظلمت و گناه و کفر قرار گرفته و خداوند آنها را از رحمت خود دور داشته است ، و به همین دلیل بسیار کم ایمان مى آورند.
در سوره نساء آیه 155 نیز همین مطلب یادآورى شده : و قولهم قلوبنا غلف بل طبع الله علیها بکفرهم فلا یؤ منون الا قلیلا:((آنها مى گویند قلبهاى ما در غلاف است و نمى تواند گفته تو را درک کند، این بواسطه آن است که خداوند در اثر کفرشان مهر بر دلهایشان نهاده ، لذا جز عده کمى از آنان ایمان نخواهند آورد)).
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]توضیح : آنها مى گویند قلبهاى ما در غلاف است و نمى تواند گفته تو را درک کند، این بواسطه آن است که خداوند در اثر کفرشان مهر بر دلهایشان نهاده ، لذا جز عده کمى از آنان ایمان نخواهند آورد
[ بستن توضیحات ] [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : کفر |
گوینده : مسعود ورزیده |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● هدایت -
اميد شيرواني آزاد
منبع : حجت الاسلام قرائتی |
قالب : تفسیری |
موضوع اصلی : خداوند |
گوینده : امید شیروانی آزاد |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
● مهربانی خدای تعالی و نفس انسان -
محمدرضا شفيعي
1. خدای مهربان پیامبران با محبتی مثل حضرت موسی و انبیاء بعد ایشان که مثل او اهل محبت بودند و از تورات پیروی می کردند را برای هدایت مردم فرستاده است.
۲. همه انبیاء کتاب نداشته اند، فقط بعضی از آنها کتاب داشتند.
۳. خدای مهربان برای هدایت پشت سر هم پیامبرانی را فرستاده است.
۴. خدای متعال یکی از انبیاء اولوالعزم را بدون پدر و از مادری پاک متولد کرده است
و این اعتقاد چند میلیون مسلمان و مسیحی است.
۵. برای هدایت مردم از روی مهربانی و محبت، خدا دلایل و بیّناتی به حضرت عیسی پسر مریم داده است.
۶. پیامبری که بسیار نیاز به کمک روح مقدس معصومین علیهم السلام داشته، حضرت عیسی بوده است.
ایشان در تربیت نفس مردم و کنار گذاشتن نفس اماره به بدبی، الگو بوده اند.
۷. آنچه خدا نمی خواهد و نفس می خواهد، باید کنار گذاشته شود.
۸. آنچه خدا می خواهد و نفس نمی خواهد، باید انجام شود.
این دو حالت مخالفت نفس با فرمایشات انبیاء و اولیاء خداست، و لذا نباید به حرف نفس گوش داد.
۹. گوش کردن حرف نفس و مخالفت با خدا، ناشی از رذیله تکبر است.
۱۰. آنچه خدا می خواهد و نفس هم می خواهد، باید انجام شود ولی برای خدا.
۱۱.عاقبت پیروی از هوای نفس نابود کردن فرستادگان خدا و خاموش کردن صدای آنها و تحریف حرف های آنهاست.
۱۲. سالک الی الله نباید مربی خود را مجبور کند که از هوای نفس او پیروی کند، بلکه این اجبار را به نفس خود داشته باشد که پیرو فرمایشات معصومین علیهم السلام باشد
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : جناب حاج آقای حسنلو |
قالب : اخلاقی |
موضوع اصلی : صفات خداوند |
گوینده : محمدرضا شفیعی |
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.