از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید ترجمه ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » آیت الله مشکینی
اوست که این کتاب را بر تو فرو فرستاد که برخی از آن آیه های محکم به لفظ صریح ( و به معنی روشن ) است ، که آنها مادر و اساس کتابند ، ( ابهام آیات دیگر با آنها رفع می شود ) و برخی دیگر آیه های متشابه است ( چند پهلو است و معنی آن به واسطه عموم محتوا و عمق معنی و تعدد مراد در بدو نظر روشن نیست و باید به وسیله آیات محکم و عقل سلیم تفسیر شود ) ، اما کسانی که در دل های آنان انحراف ( از حق ) است ، برای فتنه جویی و طلب تأویل ( یافتن معنی نادرست ) ، از این کتاب از آنچه متشابه است پیروی می کنند ، در حالی که تأویل ( و بازگشت معنی حقیقی ) آن را جز خدا نمی داند و آنان که رسوخ در دانش دارند می گویند: [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) جلیلی : بسم الله الرحمن الرحیم
أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
با سلام معنی انتهای آیه نوشته نشده و ناقص هست
انشاءالله سربلند باشید
2) : با سلام بسیار ممنون,ان شالله خدا خیر و طول عمر بابرکت عطا کند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت الله مکارم شیرازی
او کسی است که این کتاب ( آسمانی ) را بر تو نازل کرد ، که قسمتی از آن ، آیات «محکم» [ صریح و روشن ] است که اساس این کتاب می باشد ( و هر گونه پیچیدگی در آیات دیگر ، با مراجعه به اینها ، برطرف می گردد. ) و قسمتی از آن ، «متشابه» است [ آیاتی که به خاطر بالا بودن سطح مطلب و جهات دیگر ، در نگاه اول ، احتمالات مختلفی در آن می رود ولی با توجه به آیات محکم ، تفسیر آنها آشکار می گردد. ] اما آنها که در قلوبشان انحراف است ، به دنبال متشابهاتند ، تا فتنه انگیزی کنند ( و مردم را گمراه سازند ) و تفسیر ( نادرستی ) برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آنها را ، جز خدا و راسخان در علم ، نمی دانند. ( آنها که به دنبال فهم و درکِ اسرارِ همه آیات قرآن در پرتو علم و دانش الهی ) می گویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان عقل ، متذکر نمی شوند ( و این حقیقت را درک نمی کنند ) . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : ولی با توجه به آیات محکم ، تفسیر آنها آشکار می گردد.

وهابی ها هم که همین رو میگن . چه کسی گفته تفسیر آیات متشابه با توجه به آیات محکم مشخص میشود؟
در انتهای همین آیه گفته شده "الراسخون فی العلم" فقط تفسیر متشابه را میدانند . امام محمد بقر علیه السلام فرمودند: الراسخون فی العلم ، ما اهل بیت پیامبر هستیم.
پیامبر صل الله علیه و آله و سلم در خطبه غدیر فرمودند: تفسیر آیات متشابه را فقط و فقط علی علیه السلام (و امامان بعد از او) می دانند.

ضمنا با الف و لام کلمه الراسخون توجه کنید که کلمه معرفه است نه نکره.
تفسیر آیات قرآن با آیات دیگر نه سند قرآنی دارد نه روایی و با دو حدیث فوق هم سازگار نیست.
خدا همه ما را از شر شیطان رجیم و لعین ، حفظ کند
2) : با سلام،در این آیه پس از لفظ جلاله الله وقف قلی گذاشته شده و پس از آن تا ربنا مکانی برای وقف نداریم که یعنی والراسخون فی العلم در این قسمت باید معنی شود پس چرا با قسمت وما یعلم معنی می شود؟
3) : از آنجا که در سوره اعراف آیه 53 مشخص است که تاویل آیات در روز قیامت مشخص می شود در اینجا باید بگوییم تاویل را کسی نمی داند جز خدا، و راسخان در علم می گویند ادامه آیه. اگر بگوئیم خداوند می داند و راسخان در علم، مجبوریم برای ادامه آیه که اشاره به ایمان داشتن دارد جمله اضافه کنیم . در حالی که اگر بگوییم خداوند می داند ( کاما ) و راسخان در دین می گویند به همه ایمان داریم و ... درست می شود . البته این ترجمه آقای بهرام پور هست و به نظر من صحیح است
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » آیت‌الله موسوی همدانی (ترجمه‌المیزان)
و او کسی است که کتاب را بر تو نازل کرد ، بعضی از آیات آن ، آیات محکم است که اصل کتابند ، و بعضی دیگر آیات متشابهند ، اما آن کسانی که در دلهایشان انحراف است تنها آیات متشابه را پیروی می کنند تا به این وسیله فتنه به پا کنند و به همین منظور آن آیات را به دلخواه خود تاویل می کنند ، در حالی که تاویل آن را نمی دانند مگر خدا و راسخین در علم ، می گویند به همه قرآن ایمان داریم که همه اش از ناحیه پروردگار ما است و به جز خردمندان از آن آیات پند نمی گیرند . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : در این آیه منظور از تاویل دقیقا یعنی چه؟ با تشکر
2) : تاویل بر وزن تفعیل " اول" باز گرداندن چیزی به جای اولش ، بیان ک مقصود اصلی خداوند از آن آیه را تاویل گویند ... چنانکه حضرت یوسف پس از سجده پدر و برادرانش گوید این تاویل خواب من بوده است .
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد الهی قمشه‌ای
اوست خدایی که قرآن را بر تو فرستاد که برخی از آن کتاب آیات محکم است که اصل و مرجع سایر آیات کتاب خداست و برخی دیگر متشابه است ، و آنان که در دلشان میل به باطل است از پی متشابه رفته تا به تأویل کردن آن در دین راه شبهه و فتنه گری پدید آرند ، در صورتی که تأویل آن را کسی جز خداوند و اهل دانش نداند گویند: ما به همه کتاب گرویدیم که همه از جانب پروردگار ما آمده ، و به این ( دانش ) تنها خردمندان آگاهند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » استاد مهدی فولادوند
اوست کسی که این کتاب [ قرآن ] را بر تو فرو فرستاد. پاره ای از آن ، آیات محکم [ صریح و روشن ] است. آنها اساس کتابند و [ پاره ای ] دیگر متشابهاتند [ که تأویل پذیرند ] . اما کسانی که در دلهایشان انحراف است برای فتنه جویی و طلب تأویل آن [ به دلخواه خود ، ] از متشابه آن پیروی می کنند ، با آنکه تأویلش را جز خدا و ریشه داران در دانش کسی نمی داند. [ آنان که ] می گویند: «ما بدان ایمان آوردیم ، همه [ چه محکم و چه متشابه ] از جانب پروردگار ماست» ، و جز خردمندان کسی متذکر نمی شود. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » جناب آقای صفوی (بر اساس المیزان)
اوست آن که این کتاب را بر تو فرو فرستاد . بخشی از آن ، آیاتی است با معانی استوار و روشن که بخش مرجع این کتاب است و سایر آیات به آنها تفسیر می شود ، و بخش دیگر آیاتی است که معنای استوار آنها با معانی نااستوار مشتبه می شود . کسانی که در دل هایشان انحرافی هست ، از قرآن آنچه را که مشتبه است دنبال می کنند تا گمراهی مردم را طلب کنند و تا از این رهگذر بر خاستگاه احکام و معارف قرآن دست یابند ، در حالی که هیچ کس جز خدا خاستگاه آنها را نمی داند ، و امّا کسانی که در شناخت معارف الهی پایدارند ، می گویند : ما به قرآن ایمان آورده ایم ، زیرا قرآن ـ چه آیات روشن و استوار آن و چه متشابهاتش ـ همه از جانب پروردگار ماست . و این حقیقت را جز صاحبان خرد درنمی یابند . [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » حجت الاسلام انصاریان
اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بخشی از آن کتاب ، آیات محکم است [ که کلماتش صریح و معانی اش روشن است ] آنها اصل و اساس کتاب اند ، و بخشی دیگر آیات متشابه است [ که کلماتش غیر صریح و معانی اش مختلف و گوناگون است و جز به وسیله آیات محکم و روایات استوار تفسیر نمی شود ] ولی کسانی که در قلوبشان انحراف [ از هدایت الهی ] است برای فتنه انگیزی و طلب تفسیرِ [ نادرست و به تردید انداختن مردم و گمراه کردن آنان ] از آیات متشابهش پیروی می کنند ، و حال آنکه تفسیر واقعی و حقیقی آنها را جز خدا نمی داند. و استواران در دانش [ و چیره دستان در بینش ] می گویند: ما به آن ایمان آوردیم ، همه [ چه محکم ، چه متشابه ] از سوی پروردگار ماست. و [ این حقیقت را ] جز صاحبان خرد متذکّر نمی شوند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محمد به روز سعدآباد - آیتی
اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد. بعضى از آیه‏ها محکماتند، این آیه‏ها أم الکتابند، و بعضى آیه‏ها متشابهاتند. امّا آنها که در دلشان میل به باطل است، به سبب فتنه‏جویى و میل به تأویل از متشابهات پیروى مى‏کنند، در حالى که تأویل آن را جز خداى نمى‏داند. و آنان که قدم در دانش استوار کرده‏اند مى‏گویند: ما بدان ایمان آوردیم، همه از جانب پروردگار ماست. و جز خردمندان پند نمى‏گیرند. (7)
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » ارفع
7 اوست که این کتاب را بر تو نازل کرد که بعضى آیات آن محکم است که پایه و اساس بقیّه آیات مى‏باشند و بعضى ابهام دارند و آنهایى که دلهایشان میل به باطل دارد، از آیات مبهم پیروى مى‏کنند تا در دین فتنه‏انگیزى کنند و به دنبال تأویل هستند، در حالى که تأویل آن را جز خدا و آنها که در دانش ریشه دارند کسى نداند. مى‏گویند: ما به آنها ایمان آورده‏ایم و همه آنها از پیش پروردگار ماست و جز اندیشمندان آگاه نگردند.
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : دقیق بود
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » اشرفی
او است که فرو فرستاد بر تو کتابى را از آن آیاتى است محکم که آنها اصل کتابند و دیگر متشابهانند پس اما آنان که در دلهاى ایشان میلى بباطل است پس پیروى میکنند آنچه متشابه است از آن براى طلب فتنه و براى طلب تأویلش و نمیداند تأویلش را مگر خدا و ثابتان در دانش میگویند ایمان آوردیم بآن همه از نزد پروردگار ماست و پند نگیرند مگر صاحبان خرد (7)
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » برزی
او کسى است که کتاب را بر تو نازل فرمود که بعضى از آن آیاتى محکم [هویدا و روشن‏] است که آن‏ها اساس کتاب است، و برخى دیگر متشابهات [آیات تأویل پذیر] است. امّا آنان که در دل‏هایشان انحراف است به خاطر فتنه‏جویى و طلب تأویل آن، آن چه از آن متشابه است پیگیرى مى‏کنند، در حالى که تأویل آن را جز خداوند و راسخان [استواران و ریشه داران‏] در علم نمى‏دانند که مى‏گویند: «به آن ایمان آورده‏ایم، همگى از جانب پروردگار ماست،» و جز صاحبان خرد کسى پند نمى‏گیرد
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » بروجردی
خدا قرآن را بر تو فرستاد که بعضى از آیات آن محکم و آنها اصل کتابند و بعضى دیگر از آیات متشابه است پس آن طایفه‏اى که در دل شک دارند در دنبال متشابه رفته و بتاویل کردن او در دین شبهه و فتنه پدید آرند و حال آنکه تاویل متشابهات را نداند کسى جز خدا و راسخون در دانش (که ائمه باشند) و گویند ما بآنچه از نزد پروردگار آمده ایمان داریم و پند نگیرند باین آیات مگر خردمندان (7) [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد علي بهبهاني - تفسیر نور
او کسى است که این کتاب را بر تو نازل کرد. بخشى از آن، آیات محکم (روشن و صریح) است که اصل و اساس این کتاب را تشکیل مى‏دهد. (و هرگونه ابهامى در آیات دیگر، با مراجعه به این محکمات روشن مى‏شود) و بخشى از آن، آیات متشابه است (که احتمالات مختلفى در معناى آیه مى‏رود، ولى با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها روشن مى‏شود.) امّا کسانى که در دلهایشان انحراف است، به جهت ایجاد فتنه (و گمراه کردن مردم) و نیز به جهت تفسیر آیه به دلخواه خود، به سراغ آیات متشابه مى‏روند، در حالى که تفسیر این آیات را جز خداوند و راسخان در علم نمى‏دانند. آنان که مى‏گویند: ما به آن ایمان آورده‏ایم همه‏ى آیات از طرف پروردگار ماست (خواه محکم باشد یا متشابه) و جز خردمندان پند نگیرند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ايوب مرادي - ترجمه فرانسوی حمید الله
C'est Lui qui a fait descendre sur Toi le Livre: il s'y trouve des versets sans équivoque, qui sont la base du Livre, et d'autres versets qui peuvent prêter à d'interprétations diverses. les gens, donc, qui ont Au coeur une inclinaison vers l'égarement, mettent l'accent sur les versets à équivoque, cherchant la dissension en essayant de leur trouver une interprétation, alors que Nul n'en connaît l'interprétation, à part Allah. mais ceux qui sont bien enracinés dans la science disent: ‹Nous y croyons: Tout est de la part de Notre Seigneur!› Mais, seuls les doués d'intelligence s'en rappellent [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - تفسیر نور
او کسى است که این کتاب را بر تو نازل کرد. بخشى از آن، آیات محکم (روشن و صریح) است که اصل و اساس این کتاب را تشکیل مى‏دهد. (و هرگونه ابهامى در آیات دیگر، با مراجعه به این محکمات روشن مى‏شود) و بخشى از آن، آیات متشابه است (که احتمالات مختلفى در معناى آیه مى‏رود، ولى با توجه به آیات محکم، تفسیر آنها روشن مى‏شود.) امّا کسانى که در دلهایشان انحراف است، به جهت ایجاد فتنه (و گمراه کردن مردم) و نیز به جهت تفسیر آیه به دلخواه خود، به سراغ آیات متشابه مى‏روند، در حالى که تفسیر این آیات را جز خداوند و راسخان در علم نمى‏دانند. آنان که مى‏گویند: ما به آن ایمان آورده‏ایم همه‏ى آیات از طرف پروردگار ماست (خواه محکم باشد یا متشابه) و جز خردمندان پند نگیرند [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : اوست که فروفرستاد بر تو کتاب را که ایات محکم به این کتاب تعلق دارند که ام الکتاب هستند و غیر این کتاب و ایات, همه متشابهاتند, پس اما انان که در دلهاشان میلی به باطل دارند از انچه که بر اساس کتاب شبیه برداری شده برای ایجاد فتنه و تاویل کتاب پیروی میکنند, در حالیکه تنها الله نتعال تاویل کتاب را میداند, و استوارا در دانش میگویند که به کل کتاب ایمان اورده ایم ....
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حجت الاسلام سيد محمدرضا واحدي - حجه الاسلام سیدمحمدرضا واحدی
او این کتاب را بر تو نازل کرد. بخشی از آن، آیاتی محکم با معانی روشن است که اساس کتاب است و روشنگر سایر آیات به حساب می‌آید و بخشی دیگر آیات متشابه است که چندپهلو و پیچیده به نظر می‌رسند. منحرفان که میل به باطل دارند، برای ایجاد شک و شبهه در دین، به آیات متشابه متوسل می‌شوند و آنها را به دلخواه خود معنی می‌کنند؛ در صورتی که هیچ کس جز خدا و کسانی که دارای شناختی عمیق از معارف الهی هستند، معنا و تأویل آنها را نمی‌دانند. اینان می‌گویند: ما به همه‌ی قرآن، چه آیات محکم و چه آیات متشابه، ایمان آورده‌ایم و بر این باوریم که همه‌ی آن از جانب پروردگار ماست. این حقیقتی است که جز صاحبان خرد آن را درنمی‌یابند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.