از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  تماس با ارحام سبب فرونشستن خشم
از اصبغ بن نباته روایت شده که گفت : من از امیر المؤمنین (علیه‏السلام) شنیدم که می‏فرمود : بسیار می‏شود که بعضی از شما در باره کسی و یا چیزی باید خرسندی و رضایت به خرج دهد لیکن خشمگین می‏شود تا جائی که مستوجب آتش دوزخ می‏گردد ، ( این در صورتی است که روایت فیما یرضی باشد و اگر فیما یرضی باشد معنایش این می‏شود که شما گاهی دچار خشمی می‏شوید که بعد از آن روی خشنودی را نمی‏بینید تا داخل آتش گردید ، پس بنا بر این هر گاه یکی از شما نسبت به فردی از ارحام خود خشمگین شد به او نزدیک شود و با او تماس پیدا کند) ، که ( این خاصیت در میان ارحام هست که ) هر گاه بدن این با آن تماس پیدا کند آرامش و ثبات می‏یابد ، آری رحم به عرش خدا آویزان است ، صدائی در آن پیدا می‏شود نظیر صدائی که از آهن در هنگام کوبیدن بر می‏آید ، پس ندا می‏دهد : بار الها وصل کن با کسی که مرا وصل کرد و قطع کن با کسی که مرا قطع کرده و این سخن خداوند سبحان است که : «و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام ان الله کان بکم رقیبا »و هر شخصی آنگاه که دچار خشم شد اگر ایستاده است فورا بنشیند و در روی زمین و لو شود که همین نشستن روی زمین پلیدی شیطان را از بین می‏برد .

علامه طباطبایی: معنای کلمه رحم همانطور که توجه فرمودید عبارت از آن جهت وحدتی است که به خاطر تولد از یک پدر و مادر و یا یکی از آن دو در بین اشخاص بر قرار می‏شود ، و( در حقیقت) باعث اتصال و وحدتی می‏شود که در ماده وجودشان نهفته است ، این یک امر اعتباری و خیالی نیست ، بلکه حقیقتی است جاری در بین ارحام ، و آثار حقیقی در خلقت و در خوی آنان دارد ، و نیز در جسم و در روحشان موجود است که به هیچ وجه نمی‏شود آن را منکر شد ، هر چند که احیانا عواملی دیگر با آن یافت می‏شود که اثری مخالف آن را دارد و اثر آن را ضعیف و یا خنثی می‏کند تا جائی که ملحق به عدم شود ولی با آن عوامل نیز به کلی از بین نمی‏رود.(ادامه بیانات علامه در توضیحات ذکر شده است.)

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4 ص : 233 تا 238 قالب : روایی موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : چقدر این فرمایش زیبا است: «رحم به عرش خدا آویزان است!»
خیلی لذّت بردم از خواندن این تعبیر! دست مریزاد! روحت شاد علاّمه!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «نفس»
منظور از نفس به طوری که از لغت بر می‏آید عین هر چیز است مثلا می‏گویند : جائنی فلان نفسه - فلانی خودش نزد من آمد در اینجا منظور این است که عین او آمد . البته منشا اینکه دو کلمه نفس و عین متعین در معنای چیزی که بوسیله آن شی‏ء شی‏ء می‏شود باشد ، مختلف است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 213 قالب : لغوی موضوع اصلی : نفس گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بنی آدم اعضاء یک پیکرند
از ظاهر سیاق بر می‏آید که مراد از« نفس واحده» آدم (علیه‏السلام) و مراد از زوجها حوا باشد که پدر و مادر نسل انسان است که ما نیز از آن نسل می‏باشیم و بطوری که از ظاهر قرآن کریم بر می‏آید همه افراد نوع انسان به این دو تن منتهی می‏شوند. همچنانکه از آیات زیر همین معنا بر می‏آید «یا بنی آدم لا یفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنة»(الأعراف/ 27) ، و آیه زیر که حکایت گفتار ابلیس است : «لئن اخرتن الی یوم القیمة لاحتنکن ذریته الا قلیلا »(الإسراء/62).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 214 تا 215 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلقت انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «زوج»
به گفته راغب زوج به معنای همسر است ، یعنی این کلمه در مورد هر دو قرین که یکی نر و دیگری ماده باشد ، استعمال می‏شود یعنی هم به نر زوج می‏گویند و هم به ماده ، و همچنین در غیر حیوانات ، یعنی در هر دو چیزی که جفت داشته باشد به کار می‏رود ، مانند چکمه و دمپائی که به هر لنگه آن گفته می‏شود : این زوج آن دیگری است و نیز به هر چیزی که شبیه و نزدیک به دیگری و یا ضد دیگری است زوج گفته می‏شود ، آنگاه راغب در ادامه سخنانش می‏گوید : زوجه واژه نامطلوبی است ، ( یعنی در لغت صحیح به زن نیز زوج گفته می‏شود نه زوجه) . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 215 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بث به معنای جداسازی
«بث» به معنای جدا سازی بوسیله پاشیدن و امثال آن است ، و در جای دیگر قرآن آمده :«فکانت هباء منبثا »(الواقعه /6) یعنی کوهها به صورت ذراتی متفرق در می‏آیند ، و از همین باب است که شکوه از اندوه را هم بث می‏گویند ، چون شکوه در حقیقت اندوه تراکم یافته در دل را می‏پراکند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 216 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نسل انسان منتهی به آدم (ع) و همسرش است
از آیه شریفه بر می‏آید که نسل موجود از انسان ، تنها منتهی به آدم و همسرش می‏شود و جز این دو نفر ، هیچ کس دیگری در انتشار این نسل دخالت نداشته است ، ( نه حوری بهشتی ، و نه فردی از افراد جن و نه غیر آن دو ) ، و گرنه می‏فرمود : و بث منهما و من غیرهما .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 216 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نسل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آیا حوا از بدن آدم(ع)خلق شده است؟
جمله «و خلق منها زوجها» می‏خواهد بیان کند که همسر آدم از نوع خود آدم بود ، (نه اینکه از بدن آدم خلق شده است)و انسانی بود مثل خود او ، و این همه افراد بی‏شمار از انسان ، که در سطح کره زمین منتشر شده‏اند ، همه از دو فرد انسان مثل هم و شبیه به هم منشا گرفته‏اند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 216 و 215 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلقت انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ازدواج فرزندان آدم (ع) با یکدیگر
نسل موجود از انسان ، تنها منتهی به آدم و همسرش می‏شود با پذیرفتن این معنا این مطلب به عنوان نتیجه بر آن متفرع می‏شود که: ازدواج در طبقه اولی ، بعد از خلقت آدم و حوا یعنی در فرزندان بلا فصل آدم و همسرش بین برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج کرده‏اند ، چون آن روز در تمام دنیا ، نسل بشر منحصر در همین فرزندان بلا فصل آدم بوده، (در آن روز غیر از آنان، نه دخترانى یافت مى‏شده است که تا همسر پسران آدم شوند، و نه پسرى بود که همسر دخترانش گردند).

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 217 قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت آدم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : بله طبیعتا با توجّه به این دیدگاه دینی خلقت انسان، جز این گمان نمی کنم که فرض دیگری متصوّر باشد! جبرا باید فرزندان آدم و حوّا با یکدیگر ازدواج کرده باشند؛ تا به نسل امروز منتهی شده باشد!
2) : اما خیلی ها برعکس این نظر رو دارنیند با توجه به ایه ای * از قران که فرشتگان اعتراض میکنند به خلقت انسان و میگن انسانی را در زمین خواهی گماشت که فساد کنند و خونها بریزد ؟ این نشون میده قبلا هم انسان هایی در زمین وجود داشته اند و اگر قرار باشه که اولین خواهر و برادر ها با هم ازدواج کنند پس الان هم نباید امر حرامی باشه ! اینجوری انگار حرف خدا دوتا میشه !!!!!!! *بقره ایه 30
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تسائل به نام خداوند
منظور از تسائل به خدا این است که مردم با سوگند به خدای تعالی ، از یکدیگر چیزی درخواست کنند، این به او بگوید تو را به خدا سوگند مى‏دهم که فلان کار را بکنى، و او نیز به این چنین چیزى را بگوید، و تسائل به خدای تعالی کنایه است از اینکه خدای سبحان در نظر آنان محترم و عظیم بوده ، و او را دوست می‏داشتند ، چون آدمی به کسی و چیزی سوگند می‏دهد که او را عظیم بداند و محبوب بدارد . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 217 قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوگندخوردن گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت ارحام و خویشاوندان
حاصل معناى قسمت دوم امر به تقوا این است که: از خدا بترسید از این جهت که نزد شما داراى عزت و عظمت است، (عزت و عظمتى که یکى از" شؤون" ربوبیت است نه" اصل" ربوبیت) و بترسید از وحدت خویشاوندى و ارتباط رحمى که خدا آن را در بین شما قرار داده، (و معلوم است که وحدت خویشاوندى و رحمى، یکى از شؤون و شعبه‏هاى وحدت سنخى و نوعى افراد بشر است).
با این بیان روشن شد که بدین جهت کلمه" و اتقوا" را در یک آیه دو بار ذکر کرد و امر به تقوا را در جمله دوم تکرار نمود که هر چند مضمون جمله دوم تکرار مضمون جمله اول بود، لیکن از آنجایى که معناى زایدى را در برداشت (و آن فهماندن اهمیت امر ارحام بود) لذا جمله" و اتقوا" را تکرار نمود. {وَ اتَّقُواْ اللَّهَ الَّذِى تَسَاءَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحَام‏}

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 217 تا 219 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  معنای «ارحام»
کلمه ارحام جمع کلمه رحم است ، و رحم در اصل به معنای محل نشو و نمای جنین در شکم مادران می‏باشد این معنای اصلی کلمه رحم است ولی بعدها به عنوان استعاره در معنای قرابت و خویشاوندی استعمال شد چون خویشاوندان همه در اینکه از یک رحم خارج شده‏اند مشترکند پس کلمه رحم به معنای نزدیک و ارحام به معنای نزدیکان انسان است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 219 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عنایت قرآن به جامعه و ارحام
قرآن شریف در امر رحم نهایت درجه اهتمام را بکار برده است، همانطور که امر قوم و امت را مورد اهتمام و عنایت قرار داده است ، چون رحم عبارت است از مجتمع خانوادگی و کوچک ، اما قوم و امت مجتمعی است بزرگ ، و لذا قرآن کریم این توجه و عنایت را به امر مجتمع بزرگ کرده و آن را حقیقتی صاحب اثر و دارای خواص دانسته است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 219 و 220 قالب : تفسیری موضوع اصلی : امت - جماعت - جامعه گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رقیب به معنای حفیظ است
کلمه رقیب ، به معنای حفیظ است ، و مراقبت به معنای محافظت است ، و گویا این کلمه از ماده رقبه( برده - گردن ) گرفته شده ، با این عنایت که مردم هر یک حافظ رقاب بردگان خود بودند ، و یا از اینجا گرفته شده که رقیب در محافظت آنچه که مراقبش می‏کند همواره رقبه ( گردن ) خود را می‏کشد ، تا وضع آن را زیر نظر داشته باشد ، به این مناسبت محافظت را مراقبت خوانده‏اند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 220 و 221 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دستور الهی بر حفظ وحدت انسانی
در آیه امر به تقوا در وحدت انسانی (که یکی از شعوب وحدت خویشاوندی و رحمی است)شده است که در بین همه افراد ساری و جاری است ، و دستور به آثار این تقوا را ، با این بیان تعلیل کرده که : خدای تعالی رقیب است (از آنجا که غرض الهی حفظ وحدت انسان از سقوط و فساد است)با این تعلیل سخت‏ترین تخویف و تهدید نسبت به مخالفت این دستورها را می‏رساند.
و با دقت در این تعلیل روشن می‏شود : آیاتی که متعرض مساله بغی ، ظلم ، فساد در زمین ، طغیان و امثال اینها شده ، و دنبالش تهدید و انذار کرده ، چه ارتباطی با این غرض الهی یعنی حفظ وحدت انسانیت از فساد و سقوط دارد . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 221 قالب : تفسیری موضوع اصلی : وحدت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بیانی در عمر صنف انسان و انسانهاى اولیه‏
در تاریخ یهود آمده است که : عمر نوع بشر از روزی که در زمین خلق شده تاکنون ، بیش از حدود هفت هزار سال نیست. (و عقل نیز موید این سخن می باشد بنابراین نوع بنی آدم حدود هفت هزاار سال است که خلق شده است بنابراین آن فسیل هایی از انسان که پیدا شده است ومربوط به میلیون ها سال قبل است احتمال قوی مربوط به انسان های قبل از این نوع انسان می باشد.)
اعتبار عقلی هم کمک و مساعد این تاریخ است ، برای اینکه اگر ما از نوع بشر یک انسان مرد و یک زن را که با هم زن و شوهر باشند فرض کنیم که در مدتی متوسط نه خیلی طولانی و نه خیلی کوتاه با هم زندگی کنند ، و هر دو دارای مزاجی معتدل باشند ، و در وضع متوسطی از حیث امنیت و فراوانی نعمت و رفاه و مساعدت و ... و همه عوامل و شرایطی که در زندگی انسان مؤثرند قرار داشته باشند و از سوی دیگر فرض کنیم این دو فرد در اوضاعی متوسط توالد و تناسل کنند ، و باز فرض کنیم که همه اوضاعی که در باره آن دو فرض کردیم در باره فرزندان آن دو نیز محقق باشد ، و فرزندانشان هم از نظر پسری و دختری بطور متوسط به دنیا بیایند ، خواهیم دید که این انسان که در آغاز فقط دو نفر فرض شده بودند ، در یک قرن یعنی در رأس صد سال عددشان به هزار نفر می‏رسد ، در نتیجه هر یک نفر از انسان در طول بماند ، آنگاه این محاسبه را به طور تصاعدی تا مدت هفت هزار سال یعنی هفتاد قرن ادامه دهیم ، خواهیم دید که عدد بشر به دو بلیون و نیم می‏رسد ، و این عدد همان عدد نفوس بشر امروزی است ، که آمارگران بین المللی آنرا ارائه داده‏اند .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 221 تا 223 قالب : تاریخی موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : ضمن احترام به نظر علامه بزرگوار، به عقیده ی بنده این مسایل شایسته ی طرح در علم زیست شناسی و استفاده از متد علم تجربی برای تعیین تکلیف آن است. ولذا نمی توان قول یک کتاب مذهبی را ملاک برای بررسی علمی موضوع قرار داد! خصوصا آن که «تورات» به شکل قرآن دارای چنان ضبط و نشر موثّقی نبوده است! یعنی آن طور که در اسلام، آیات قرآن از همان آغاز پیامبری رسول (ص) با حسّاسیّت وافری توسطّ پیامبر، بدون کم و زیاد و به محض دریافت وحی، به مردم ابلاغ می شد، نه در دین یهود وجود دارد و نه در دیانت مسیح! از همین روی کاملا سندیّت و انتساب آیات قرآن به وحی پیامبر اسلام، امری ویژه و ممتاز در ادیان ابراهیمی محسوب می گردد.
بنابر آنچه تقریر رفت، نمی توان به نحو مسجّل و قطعی به تورات و انجیل به عنوان اقوال مستقیم شخص پیامبران آن ادیان نگاه کرد؛ و این خود حتّی از منظر درون دینی و تاریخی نیز امکان تردیدهایی در پاره ای از سیاق آن ها وجود دارد؛ و بدین ترتیب ملاک قراردادن اقوال عهد عتیق واقعا برای محاسبه ی حکم علمی موضوع خلقت انسان بسیار متعذّر است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  همه انسانها از یک ریشه هستند
پس اعتبار عقلی هم همان را می‏گوید که تاریخ گفته است ، و لیکن دانشمندان طبقات الارض و به اصطلاح ژئولوژی معتقدند که عمر نوع بشری بیش از ملیونها سال است ، و بر این گفتار خود ادله‏ای از فسیل‏هائی که آثاری از انسانها در آنها هست ، و نیز ادله‏ای از اسکلت سنگ شده خود انسانهای قدیمی آورده‏اند ، که عمر هر یک از آنها به طوری که روی معیارهای علمی خود تخمین زده‏اند بیش از پانصد هزار سال است .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 223 تا 225 قالب : تفسیری موضوع اصلی : نسل گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مراد از آدم شخص معین است نه نوع
طبق آیات قرآن این مطلب اثبات می شود که همه آیات ، نسل بشر متولد شده از نطفه را منتهی به دو فرد از انسان به نام آدم و همسر او ( حوا ) می‏دانند و در باره خلقت آن دو صراحت دارند به اینکه : از تراب بوده ( در نتیجه جز این را نمی‏توان به قرآن کریم نسبت داد که ) پس انسانیت منتهی به این دو تن است و این دو تن هیچ اتصالی به مخلوقات قبل از خود و هم جنس و مثل خود نداشتند ، بلکه بدون سابقه حادث شده‏اند .

و مراد از آدم شخص معینی است که از خاک آفریده شده است و سایر انسانها به او و همسرش باز می گردند پس اینکه گفته اند مراد از آدم ، آدم نوعی است ، نه یک فرد معینی از بشر ، گوئی که مطلق انسان از این جهت که خلقتش منتهی به مواد زمین است ، و از این جهت که به امر تولید مثل پرداخته ، آدم نامیده شده ، اشتباه است.

آیاتی که گذشت برای اثبات این مطلب کافی است و نیازی به دلیل دیگر نیست ، برای اینکه

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 225 تا 227 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلقت انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  انسان تکامل یافته میمون نیست
مى‏توانیم نوع بشرى را پدیده‏اى مستقل و غیر مربوط به سایر انواع موجودات فرض کنیم، و تحول و تطور را در" حالات" او بدانیم نه در" ذات" او، و این فرضیه علاوه بر اینکه ممکن است مطابق تجربیات نیز باشد، چون ما تجربه کرده‏ایم که تا کنون هیچ فردى از افراد این انواع به فردى از افراد نوع دیگر متحول نشده، مثلا هیچ میمون ندیده‏ایم که انسان شده باشد، بلکه تنها تحولى که مشاهده شده در خواص و لوازم و عوارض آنها است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 227 و 228 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلافت انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : بنده ضمن احترام به مقام شامخ علامه، ورود ایشان را در یک بحث تفسیر قرآنی به مقولات علم زیست شناسی را صائب نمی شمارم! و اساسا جدال دین با علم را سودمند نمی شمارم. چرا که حتی از منظر متدلوژیک نیز وجوه افتراق بسیار میان معرفت دینی و معرفت علمی وجود دارد؛ به نحوی که خلط این دو معرفت نتایجی همچون قرون وسطی مسیحیّت و جدال های فرسایشی میان دو معرفت بشری را رقم خواهد زد که آثار آن به خونریزی و تفتیش عقاید و مفاسد دیگری می انجامد!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  وجود انسانهایی پیش از خلقت آدم (علیه السلام)
1-امام صادق (علیه‏السلام) در ضمن روایتی به راوی فرموده : شاید شما گمان کنید که خدای عز و جل غیر از شما هیچ بشر دیگری نیافریده ، نه ، چنین نیست ، بلکه هزار هزار آدم آفریده که شما از نسل آخرین آدم از آن آدم‏ها هستید.

علامه طباطبایی: ابن میثم نیز در شرح نهج البلاغه خود(شرح نهج البلاغة ابن میثم ج 1 ص 173) حدیثی به این معنا از امام باقر (علیه‏السلام) نقل کرده و صدوق نیز همان را در کتاب خصال خود آورده .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 231 قالب : روایی موضوع اصلی : انسان گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نحوه خلقت آدم و حوا
عمرو بن ابى المقدام از پدرش ابى المقدام روایت آورده که گفت: من از امام ابی جعفر (علیه‏السلام) پرسیدم : خدای عز و جل حوا را از چه آفرید ؟ ... فرمود : پدرم از پدران بزرگوارش نقل کرده که گفتند :رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) فرمود: خدای تبارک و تعالی قبضه‏ای( مشتی) از گل را قبضه کرد و آن را با دست راست خود مخلوط نمود ( که البته هر دو دست او راست است ) و آنگاه آدم را از آن گل آفرید و مقداری زیاد آمد حوا را از آن زیادی خلق کرد .

علامه طباطبایی: نظیر این روایت را مرحوم صدوق(علل الشرائع ج 1 ص 17 ب 17 ح 1) از عمر و نامبرده نقل کرده و در این میان روایاتی دیگر نیز هست که دلالت دارد بر اینکه حوا را از پشت آدم یعنی از کوتاهترین ضلع او ( که سمت چپ او است)( خلق کرده و همچنین در تورات در فصل دوم از سفر تکوین چنین آمده ، لیکن هر چند چنین چیزی فی نفسه مستلزم محال عقلی نیست ، اما آیات کریمه قرآن از چیزی که بر آن دلالت کند خالی است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 231 و 232 قالب : روایی موضوع اصلی : داستان حضرت آدم (علیه‌السلام) گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت ارحام از نظر خداوند
در ذیل آیه : «و اتقوا الله الذی تسائلون به و الارحام »، از امام باقر(علیه‏السلام) روایت آورده که فرمود : معنای تقوای از ارحام این است که از قطع رحم بپرهیزید.

علامه طباطبایی: بناى این تفسیر بر قرائت ارحام به فتحه میم است تا مفعول" اتقوا" در تقدیر باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 232 و 233 قالب : روایی موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  آثار صله ارحام
عبد بن حمید از عکرمة روایت کرده که ذیل جمله‏: « الذی تسائلون به و الارحام» ابن عباس گفت: رسول خدا (صلی‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم) در معنای این جمله فرمود : خدای تعالی امر می‏کند به اینکه : صله رحم کنید و صله رحم ، هم زندگی دنیای شما را طولانی‏تر می‏کند ، هم در آخرت برایتان بهتر است .
علامه طباطبایی: اینکه فرمود : طولانی‏تر می‏کند ، اشاره است به روایات بسیار زیادی که وارد شده که صله رحم عمر را زیاد می‏کند و بر عکس قطع رحم عمر را کوتاه می‏سازد و ممکن است وجه آن را با بیانی که به زودی در تفسیر آیه :« و لیخش الذین لو ترکوا من خلفهم ذریة ضعافا خافوا علیهم ...»(النساء / 9) می‏آید ، به ذهن نزدیک ساخت .
و ممکن است مراد از جمله :« فانه ابقی لکم »این باشد که صله رحم زندگی را از حیث آثارش طولانی می‏کند ، چون باعث وحدت جاری بین اقارب می‏شود و وقتی وحدت خویشاوندی محکم‏تر شد ، انسان در از بین بردن عوامل ناسازگار زندگی بهتر مقاومت می‏کند و بهتر از بلاها و مصائب و دشمنان جلوگیری به عمل می‏آورد .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 233 قالب : روایی موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت ارحام از نظر خداوند
در روایات آمده : که منظور از ارحام ، ارحام مردم است که خدای عز و جل امر به صله آن فرموده و آنقدر مورد اهمیت و اهتمامش قرار داده که در ردیف خودش آورده است که فرموده : از خدا بترسید و از ارحام ... .

علامه طباطبایی: اینکه امام (علیه‏السلام) فرمود : مگر نمی‏بینی ... بیان وجه تعظیم ارحام است و منظور از اینکه فرمود : در ردیف خود قرارش داده ، این است که همانطور که گفتیم فرموده : از خدا بترسید و از ارحام .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 233 قالب : روایی موضوع اصلی : خانواده- خویشاوندی گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دوران جاهلیت جه دوره ای است؟
قرآن کریم روزگار عرب قبل از اسلام و متصل به ظهور اسلام را روزگار جاهلیت نامیده و این نام‏گزاری علتی جز این نداشته است که اشاره کند به اینکه حاکم در زندگی عرب آن روز ، تنها و تنها جهل بوده ، نه علم و در تمامی امورشان باطل و سفاهت بر آنان مسلط بوده است نه حق و استدلال .

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان ج : 4، ص : 240 تا 243 قالب : تاریخی موضوع اصلی : جاهلیت گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  بنی آدم اعضای یکدیگرند
در این آیه مى‏خواهد مردم را به تقوا و پروا داشتن از پروردگار خویش دعوت کند، مردمى که‏ در اصل انسانیت و در حقیقت بشریت با هم متحدند و در این حقیقت بین زنشان و مردشان ، صغیرشان و کبیرشان ، عاجزشان و نیرومندشان ، فرقی نیست ، تا مردم در باره خویش به این بی‏تفاوتی پی ببرند تا دیگر مرد به زن و کبیر به صغیر ظلم نکند ، و با ظلم خود مجتمعی را که خداوند آنان را به داشتن آن اجتماع هدایت نموده آلوده نسازند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏4، ص: 213 قالب : اخلاقی موضوع اصلی : مساوات گوینده : علامه طباطبایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صله ارحام - سميه حدادي
امیر المؤمنین علی (ع) فرمودند: صله رحم کنید گرچه با سلام کردن باشد.خداوند فرمود:( واتقو الله...والارحام...) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : اجتماعی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : سمیه حدادی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مقدمه برای پذیرش احکام - محمد به روز سعدآباد
در صدور احکام و پذیرش مغز و ظاهر حکم نیاز به شرایطی است که تشریح ان را به شکل مقدمات می توان مطرح کرد. برای احکام صادره بعدی و توجه به سطح بصیرت مورد نیاز جهت استنباط صحیح و تصمیم درست نیاز به توجه به موارد ذیل به شرح آیه مبارکه می باشد:
1) تقوا پیشه کنید!
2)خداوند پرورش دهنده شماست.
3) شما داراری اتحادی به شکل خلق شده از نفس واحدی را دارید و زوج آن را از خودش قرار داد.(هم خونی و هم خویی در شماست).
4)هنگامی که سوالی را مطرح می کنید تقوا پیشه کنید!
5) همچنین از نزدیکانتان سوال می کنید و یا از نزدیکانتان پیش خداوند سوالی را می آورید تقوا پیشه کنید!
6) اخطار می شود که خداوند مراقب شماست! [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : احکام گوینده : محمد به روز سعدآباد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عمل مقبول و ماندگار - سيد علي بهبهاني
عملی نزد خداوند پذیرفته می‏شود و عامل آن به بهشت می‏رود که دارای دو رکن باشد: 1. حسن فعلی؛ یعنی نیک بودن عمل (عمل صالح). 2. حسن فاعلی؛ یعنی اعتقاد صحیح عامل (ایمان). در آیه مورد بحث، اجتماع دو رکن برای قبول چنین آمده است: ﴿فَاستَجابَ لَهُم رَبُّهُم اَنّی لااُضیعُ عَمَلَ عمِلٍ مِنکُم مِن ذَکَرٍ اَو اُنثی﴾. از آنجا که مخاطب خدای سبحان «اولوا الألباب» یعنی مؤمنان راستین هستند، شرط «ایمان» کنار «عمل صالح» جداگانه ذکر نشد.
در آیات دیگر، حفظ پاداش عمل صالح گاهی برای عنوان «محسن» 1 و زمانی برای عنوان «مؤمن» 2 ذکر شده است تا اجتماع دو رکن یاد شده محفوظ باشد.
شرط خلود در عذاب نیز سوء فعلی و سوء فاعلی است؛ لیکن اصل عذاب و ورود به جهنّم دو رکن لازم ندارد، بلکه صرف گناه و بد بودن عمل برای استحقاق جهنّم کافی است؛ گناهکار مؤمن باشد یا کافر؛ مثلاً دروغ گفتن، غصب مال دیگری و مانند آن از گناهان معروف، زمینه استحقاق عذاب را فراهم می‏کند و فرق ندارد که عامل این گناهان مسلمان باشد یا کافر.
البته لازم است عنایت شود که معنای گناه آن است که علم به موضوع و علم به حکم (حرمت) حاصل است و هیچ عذری در بین نیست، وگرنه طبق حدیث رفع 3 و مانند آن، حرمت برداشته می‏شود.
گفتنی است عمل نیک کافر بی‏اثر نیست و در دنیا جزای مادی دارد و در آخرت شاید سبب تخفیف در عذاب باشد؛ امّا عامل دستیابی وی به بهشت نیست.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : عمل انسان گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ویژگیهای ستودنی زن - سيد علي بهبهاني
1. خدای سبحان زنان را شش سال زودتر از مردان لایق خطاب خویش، مستقل و مکلّف کرده است: دختر در نُه سالگی در دین خود بالغ شمرده می‏شود؛ ولی پسران در پانزده سالگی.
تذکّر: ممکن است موجودی زود رشد کند و زود هم متوقف گردد؛ لیکن دلیلی بر سرعت توقف رشد زن وجود ندارد، بلکه وی همتای مرد زندگی دوران میانسالی و نیز سالمندی خود را پشت سر می‏گذارد.
2. در معاملات اقتصادی، مشهور میان فقها این است که معامله پسر را پیش از پانزده سالگی باطل می‏دانند؛ ولی دختر پس از نه سالگی (سنّ بلوغ) می‏تواند طرف معامله باشد و تصمیم و امضای او مشروع و قانونی است. البته مسائل کلان اقتصادی حکم خاص خود را دارد.
3. در امور اجرایی که نقش چندانی در کمال انسان و تعالی روح او ندارد، ممکن است مردان قوی‏تر باشند؛ امّا زنان بر اثر برخورداری از طبعی لطیف و رقیق، در مناجات با پروردگار و انجذاب به سوی او مستعدّتر و در پذیرش موعظه مهیّاترند و سخنان حکیمانه انبیا و ائمّه(علیهم‌السلام) در زنان مؤثرتر و پذیرش حقایق و معارف قرآن کریم از سوی زنان نسبت به مردان بیشتر وسریع‏تر است. البته باید تعدیل و تکمیل شود.
4. سلاح گریه براساس و سلاحه البکاء 1 که وسیله اظهار ذلّت در برابر مولاست، بیش از مردان در اختیار زنان است. البته باید براساس معرفت، تلطیف و جهتدار شود.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : زن گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  شبهه نقص عقل زن - سيد علي بهبهاني
در نهج البلاغه زنان «نواقص العقول» شمرده شده‏اند 2. این ناقص به معنای معیوب بودن نوع زن نیست، بلکه به قرینه کنتم جند المرأة 3 در خطاب به اهل بصره، «قضیةٌ فی واقعةٍ» بوده است، چنان‏که آن حضرت(علیه‌السلام) درباره تفاوت‏های موجود بین مردم چنین فرموده است: مادّ القامة قصیر الهمّة 4. این‏گونه سخنان، توجیه خاص دارد.
تذکّر: 1. ادله‏ای که در نقص حظّ زن، نقص ایمان زن و... در همان خطبه آمد که مشابه سخن حضرت رسول اکرم‏صلی الله علیه و آله و سلم در همین مورد است، همراه با اموری است که تمامیّت آن ادله را مورد تأمل قرار می‏دهد و توضیح آن در کتاب زن در آئینه جلال و جمال 5 آمده است.
2. توجیه این‏گونه احادیث گاهی به حمل قضیه وارد در آن‏ها به نحو قضیه خارجیه است نه حقیقیه و زمانی به این است که به نحو قضیّه مهمله است نه موجبه کلیّه.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : تفسیری موضوع اصلی : روح گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : در این باره لطفا سخنران اقای رائفی پور رو پیوست کنید
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ازدواج فرزندان آدم - سيد علي بهبهاني
روایات درباره‏ى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، روایاتى است که مى‏گوید فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کردند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت آدم (علیه‌السلام) گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ازدواج فرزندان آدم - سيد علي بهبهاني
روایات درباره‏ى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، روایاتى است که مى‏گوید فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کردند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : داستان حضرت آدم (علیه‌السلام) گوینده : حجت الاسلام قرائتی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تقوا - عليرضا مزروعي
1- آغاز سوره‏ ى خانواده، با سفارش به تقوا شروع شده است، یعنى بنیان خانواده، بر تقواست و مراعات آن بر همه لازم است. «یا ایّها الناس اتّقوا»
2- خلقت و تربیت انسان، هر دو به دست خداست، پس پروا و اطاعت هم باید از او باشد. «اتّقوا ربکم الّذى خلقکم»
3- همه‏ى انسان‏ها از یک نوعند، پس هر نوع تبعیض نژادى، زبانى، اقلیمى و... ممنوع است. «خلقکم من نفس واحدة»
4- زن و مرد در آفرینش وحدت دارند و هیچکدام از نظر جنسیّت بر دیگرى برترى ندارند. «خلق منها زوجها»
5 - همه‏ى انسان‏ها در طول تاریخ، از یک پدر ومادرند. «بثّ منهما رجالاً...» روایات درباره‏ى ازدواج فرزندان آدم دو نوع است، آنچه با قرآن هماهنگ است، روایاتى است که مى‏گوید فرزندان آدم با یکدیگر ازدواج کردند. <226>
6- در مسائل تربیتى، تکرار یک اصل است. «اتّقوا ربّکم... اتّقوا اللّه»
7- رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان، لازمه‏ى تقواست. «اتّقوا اللّه... والارحام» امام باقرعلیه السلام فرمود: قرابت دلبستگان پیامبرصلى الله علیه وآله را باید با موّدت مراعات کرد. <227> [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنور قالب : تفسیری موضوع اصلی : تقوا- پرهیزگاری- تقوی گوینده : علیرضا مزروعی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تقوا 2 - . پوربافراني
اولین حکمى که در این سوره مبارکه به تمام افراد بشر مقرر فرموده تقوا است زیرا تقوا جامع تمام خوبیها است و نزد اهل تحقیق تقوا اجتناب از هر چیزى جز خدا است.

کشف الاسرار در ذیل این آیه شریفه می نویسد: تقوا بر سه قسمت است:

(۱) پرهیز کردن از شرک که تقواى عام است.

(۲) پرهیز کردن از گناه که تقواى خاص است.

(۳) پرهیز کردن از شبهات که تقواى خاص خاص است‏.

شیبانى به سند خود در تفسیر آیه شریفه یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ از امام جعفر صادق (علیه السّلام) نقل کرده که فرمود: مراد از تقوا فرمانبردارى خدا و معصیت نکردن و متذکر حق بودن و فراموش نکردن آن است و همچنین شکر نعمت بجاى آوردن و ناسپاسى و کفران نکردن است‏.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) ابراهیمی (داور) : موضوع اصلی این نکته صفات و افعال پسندیده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ارحام - . پوربافراني
امیرالمؤمنین على(علیه السلام) فرمودند: صله‏ى رحم کنید، گرچه با سلام دادن باشد، خداوند فرمود: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ»، «وَ الْأَرْحامَ …»(کافى، ج ۲)

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نکته - . پوربافراني

1ـ همه انسان‏ها موظف به پروای الهی و رعایت تقوا می‏باشند؛ تقوایی که سفارش همه پیامبران و سرلوحه دعوت آنان مایه و پایه اصلی برنامه‏های تربیت انسان و اصلاح اجتماع می‏باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تنوع - . پوربافراني
خالق انسان، همه انسان‏ها را فقط از طریق آدم و حوا آفرید و در تکثیر نسل آنها موجود دیگری ـ مانند فرشتگان یا جنّیان ـ دخالتی نداشتند. در حدیثی از امام رضا(ع) همین معنا دیده می‏شود. آن حضرت فرمود تکثیر نسل بشر با ازدواج فرزندان آدم و حوا با یکدیگر انجام گرفت، البته با زایش‏های متعددی که حضرت حوا داشته است.1
از نظر قرآن گوناگونی و تنوع شرایع انبیاء الهی مسئله روشنی است. خداوند حکیم بر اساس مصالح انسان‏ها و ضرورت‏های ادوار گوناگون زندگی او، شرایع مختلفی تشریع فرمود.
خداوند نزد اعراب جاهلیت نیز دارای عظمت و محبوبیت بوده است، چرا که در کارهایشان به نام او سوگند داده می‏شدند و یا به نام او پیمان می‏بستند. و از آنجایی که از این عمل آنان نهی نشده، پس سوگند به خداوند جایز است.
دستور صریح به پاسداشت حرمت خویشان و ارحام در کنار دستور به تقوای الهی، اهمیت این موضوع را می‏رساند و از آنجایی که همه انسان‏ها از یک پدر و مادر می‏باشند و در یک رحم به هم می‏رسند، این دستور به پاسداشت ارحام، خود دستور به پاسداشت مقام رفیع انسان است که اگر همگان به این دستور الهی عمل کنند و هر فردی با همه افراد انسان‏ها به مانند اقوام و ارحام خود برخورد کند، انسان گرامی داشته خواهد شد.
خداوند متعال پس از امر به تقوا و پاسداشت حرمت ارحام، به انسان‏ها هشدار می‏دهد و تهدیدی ضمنی را متوجه آنان می‏سازد که بدانید خداوند ناظر و نگهبان شما است و انگیزه‏ها و نیز کارهایتان بر او پنهان نمی‏باشد. این خود ایجاد ضمانت اجرایی برای دستورات الهی می‏باشد.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  تقوا - . پوربافراني
اولین حکمى که در این سوره مبارکه به تمام افراد بشر مقرر فرموده تقوا است زیرا تقوا جامع تمام خوبیها است و نزد اهل تحقیق تقوا اجتناب از هر چیزى جز خدا است.

کشف الاسرار در ذیل این آیه شریفه می نویسد: تقوا بر سه قسمت است:

(۱) پرهیز کردن از شرک که تقواى عام است.

(۲) پرهیز کردن از گناه که تقواى خاص است.

(۳) پرهیز کردن از شبهات که تقواى خاص خاص است‏.

شیبانى به سند خود در تفسیر آیه شریفه یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ از امام جعفر صادق (علیه السّلام) نقل کرده که فرمود: مراد از تقوا فرمانبردارى خدا و معصیت نکردن و متذکر حق بودن و فراموش نکردن آن است و همچنین شکر نعمت بجاى آوردن و ناسپاسى و کفران نکردن است‏.

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تبیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علی بافرانی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  صله رحم - شهرام سليمان زاده
امیرالمؤمنین على‏علیه السلام فرمودند: صله‏ى رحم کنید، گرچه با سلام دادن باشد، خداوند فرمود: «و اتّقوا اللّه... و الارحام...» [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : روایی موضوع اصلی : خوف از خداوند- ترس از خداوند گوینده : کافی ج2 ص 150
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : فرمایش متین و کاربردی ای آقا امیرمومنان فرمودند. روحشان قرین الله باد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  - محل نزول سوره نساء - مسعود ورزيده

تمام آیات این سوره ( به استثناى آیه 58 طبق نقل بعضى از مفسران ) در مدینه نازل شده است و از نظر ترتیب نزول بعد از سوره ممتحنه قرار دارد.
زیرا میدانیم ترتیب کنونى سوره‏هاى قرآن مطابق ترتیب نزول سوره‏ها نیست یعنى بسیارى از سوره‏هائى که در مکه نازل شده در آخر قرآن قرار دارد و بسیارى از سوره‏هائى که در مدینه نازل شده است در اوائل قرآن قرار گرفته.
البته همانطور که در آغاز جلد اول گفتیم مدارکى در دست است که جمع‏آورى سوره‏هاى قرآن به شکل کنونى در زمان خود پیغمبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) واقع شده بنا بر این به هنگام جمع‏آورى قرآن شخص پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) به دلائل مختلفى از جمله اهمیت مطالب ، و ترتیب طبیعى آنها ، دستور داده است که سوره‏ها را بر طبق وضعى که الان مى‏بینیم ترتیب دهند ، که نخستین آنها سوره حمد و آخرین آنها سوره الناس است بدون اینکه کلمه و یا حتى حرفى از آیات و یا سوره‏ها کم و یا زیاد شود .
این سوره از نظر تعداد کلمات و حروف ، طولانى‏ترین سوره‏هاى قرآن بعد ازسوره البقره است و داراى 177 آیه میباشد و نظر به اینکه بحث‏هاى فراوانى در مورد احکام و حقوق زنان در آن طرح شده به سوره نساء نامیده شده است.



[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : شأن نزول موضوع اصلی : سوره نساء گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  محتویات این سوره - مسعود ورزيده
همانطور که گفتیم این سوره در مدینه نازل شده ، یعنى به هنگامى که پیامبر (صلى‏الله‏علیه‏وآله‏وسلّم‏) دست در کار تاسیس حکومت اسلامى و ایجاد یک جامعه سالم انسانى بود ، به - همین دلیل بسیارى از قوانینى که در سالم سازى جامعه مؤثر است در این سوره نازل شده است.
از طرفى چون افرادى که تار و پود این جامعه نو پا را تشکیلمى‏دادند ، افراد بت‏پرست دیروز با آن همه آلودگى‏هاى دوران جاهلیت بوده‏اند ، لذا باید قبل از هر چیز رسوبات گذشته را از مغز و روح آنها بیرون ساخت و به جاى آن قوانین و برنامه‏هائى که براى نوسازى یک جامعه فرسوده لازم است قرار داد بطور کلى بحث‏هاى مختلفى که در این سوره مى‏خوانیم عبارتند از:
1 -دعوت به ایمان و عدالت و قطع رابطه دوستانه با دشمنان سرسخت.
2 -قسمتى از سرگذشت پیشینیان براى آشنائى هر چه بیشتر به سرنوشت جامعه‏هاى نا سالم.
3 -حمایت از کسانى که نیازمند به کمک هستند ، مانند یتیمان ، و دستورهاىلازم براى نگاهدارى و مراقبت از حقوق آنها.
4 -قانون ارث بر اساس یک روش طبیعى و عادلانه در برابر شکل بسیار زننده‏اى که در آن زمان داشت و به بهانه‏هاى مختلفى افراد ضعیف را محروم مى‏ساختند.
5 -قوانین مربوط به ازدواج و برنامه‏هائى براى حفظ عفت عمومى.
6 -قوانین کلى براى حفظ اموال عمومى.
7 -کنترل و نگهدارى و بهسازى نخستین واحد اجتماع یعنى محیط خانواده.
8 -حقوق و وظائف متقابل افراد جامعه در برابر یکدیگر.
9 -معرفى دشمنان جامعه اسلامى و بیدار باش به مسلمانان در برابر آنها.
10 -حکومت اسلامى و لزوم اطاعت از رهبر چنین حکومتى.
11 -تشویق مسلمانان به مبارزه با دشمنان شناخته شده.
12 -معرفى دشمنانى که احیانا فعالیت‏هاى زیر زمینى داشتند.
13 -اهمیت هجرت و لزوم آن به هنگام روبرو شدن با یک جامعه فاسد و غیر قابل نفوذ.
14 -مجددا بحث‏هائى در باره ارث و لزوم تقسیم ثروت‏هاى متراکم شده در میان وارثان. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : شأن نزول موضوع اصلی : سوره نساء گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فضیلت تلاوت این سوره - مسعود ورزيده
پیامبر اسلام طبق روایتى فرمود : هر کس سوره نساء را بخواند گویا به اندازه هر مسلمانى که طبق مفاد این سوره ارث میبرد ، در راه خدا انفاق کرده است و همچنین پاداش کسى را که برده‏اى را آزاد کرده به او میدهند .
بدیهى است در این روایت و در تمام روایات مشابه آن ، منظور تنها خواندن آیات نیست بلکه خواندن ، مقدمه‏اى است براى فهم و درک ، و آن نیز به نوبه خود مقدمه‏اى است براى پیاده ساختن آن در زندگى فردى و اجتماعى ، و مسلم است که اگر مسلمانان از مفاد آیات این سوره در زندگى خود الهام بگیرند همه این پاداشها را علاوه بر نتائج دنیوى آن خواهند داشت.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیرنمونه قالب : شأن نزول موضوع اصلی : سوره نساء گوینده : مسعود ورزیده
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اهمیت صله رحم - مرضيه علمدار
حضرت علی (ع) : کسی که نزدیکانش او را واگذارند، بیگانه او را پذیرا میشود . [ نظرات / امتیازها ]
منبع : نهج البلاغه حکمت14 قالب : روایی موضوع اصلی : عمل صالح گوینده : مرضیه علمدار
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : واقعا این سخن آقا امیر مومنان بسیار به حقّ و عمیق است. روحشان شاد.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  فظیلت تلاوت سوره نساء - داريوش بيضايي
سوره نساء در مدینه منوره نازل شد و بقول کوفیین عدد آیات این سوره یکصد و هفتاد و شش آیه و بعقیده دیگران هفت میباشد و سه هزار و هفتصد و چهل و پنج کلمه و شانزده هزار و سی حرف است.

عیاشی بسند خود از امیرالمومنین(ع) روایت کرده فرمود: هر کس در هر جمعه سوره نساء را تلاوت کند از فشار قبر ایمن باشد.
طبرسی از ابی بن کعب روایت کرده گفت پیغمبر اکرم(ص) فرمود: هر که سوره نساء را قرائت کند مانند کسی است که تمام دارایی خود را در راه خدا بمردم صدقه داده و پاداش آزاد کردن بنده در راه خدا را داشته باشد و فرمود: یاد بگیرید سوره بقره و نساء و مائده و حج و نور را که در این سوره ها احکام و واجبات خدا میباشد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی قالب : روایی موضوع اصلی : سوره نساء گوینده : بیضایی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  جامعه بشری - مرتضي جليلي
نفس واحده یعنی یک حقیقت (ازهرحقیقتی یک جفت آفریدیم نه اینکه ازیکی دیگری راآفریدیم راه تمایزبسته است/تساوی زن ومرد /من کل شی خلقنا زوجین
الارحام :(واتقوا )الارحام =ازقطع صله رحم بپرهیزید
تسائلون به : قسم می دهید به او [ نظرات / امتیازها ]
منبع : درس تفسیر آیه ا....جوادی آملی قالب : تفسیری موضوع اصلی : خلقت انسان گوینده : مرتضی جلیلی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.