از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فبما نقضهم میثاقهم وکفرهم بایات الله وقتلهم الانبیاء بغیر حق وقولهم قلوبنا غلف بل طبع الله علیها بکفرهم فلا یؤمنون الا قلیلا):(پس به سبب نقض عهد و پیمان شکنی و کفر به آیه های خدا و به ناحق کشتن انبیاء واینکه گفتند دلهای ما از فهم عاجز و بسته است ، خداوند بر دلهایشان مهر زده بودبه سبب کفرشان ، در نتیجه جز اندکی ایمان نیاوردند)، لذا به سبب پیمان شکنی و کفر به آیات الهی من جمله تقاضای دیدن خدا و گوساله پرستی و...،و همچنین به سبب اینکه پیامبران خدا مثل زکریا و یحیی (ع ) را به ناحق کشتند و این اعمال را از روی جهالت و گمراهی انجام دادند و همچنین اینکه گفتند، دلهای ما ازشنیدن دعوت پیامبر(ص ) در پرده است ، به همین سبب در برابر حق تسلیم نمی شدند، اما خداوند می گوید: به همین جهت است که خدا دلهای آنها را از فهم حق عاجز نموده و به خاطر همین انکار و جحود و افعال و اقوالشان نقمت الهی بر آنها نازل شد و قوم و جامعه آنها همواره مورد لعن الهی قرار گرفتند، پس جزاندکی از آنان توفیق ایمان نیافتند. [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  مرضيه اسدي - تفسیر نمونه
گوشه دیگرى از خلافکاریهاى یهود
در این آیات به قسمتهاى دیگرى از خلافکاریهاى بنى اسرائیل و کارشکنیها و عداوتها و دشمنیهاى آنها با پیامبران خدا اشاره شده است .
در آیه نخست ، به پیمان شکنى و کفر جمعى از آنها و قتل پیامبران بدست آنان اشاره کرده چنین مى فرماید: ((ما آنها را به خاطر پیمان - شکنى ، از رحمت خود دور ساختیم یا قسمتى از نعمتهاى پاکیزه را بر آنان تحریم نمودیم .))
(فبما نقضهم میثاقهم ...)
آنها بدنبال این پیمان شکنى ، آیات پروردگار را انکار کردند و راه مخالفت پیش گرفتند (و کفرهم بایات الله ).
و به این نیز قناعت نکردند، بلکه دست به جنایت بزرگ دیگرى که قتل و کشتن راهنمایان و هادیان راه حق یعنى پیامبران بوده باشد، زدند و بدون هیچ مجوزى آنها را از بین بردند.
(و قتلهم الانبیاء بغیر حق ).
آنها بقدرى در اعمال خلاف جسور و بى باک بودند که گفتار پیامبران را بباد استهزاء مى گرفتند و صریحا به آنها مى گفتند: ((بر دلهاى ما پرده افکنده شده که مانع شنیدن و پذیرش دعوت شما است !))
(و قولهم قلوبنا غلف ).
در اینجا قرآن اضافه مى کند ((آرى دلهاى آنها به کلى مهر شده و هیچگونه حقى در آن نفوذ نمى کند ولى عامل آن کفر و بى ایمانى ، خود آنها هستند و به همین دلیل جز افراد کمى که خود را از این گونه لجاجتها بر کنار داشته اند ایمان نمى آورند.
(بل طبع الله علیها بکفر هم فلا یؤ منون الا قلیلا). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  رضا رضائي - تفسیر نور
بنى‏اسرائیل زمان پیامبرصلى الله علیه وآله انبیا را نکشته بودند، ولى پدران و اجداد آنان مرتکب چنین جنایتى شده بودند. امّا بدان جهت که فرزندان به کار اجداد خود راضى بودند، جنایات به آنان نیز نسبت داده شده است. <419> 1- پیمان شکنى، گناهى در ردیف کفر، بلکه زمینه ساز آن است. «نقضهم میثاقهم و کفرهم» 2- ناسپاسى نعمت تا جایى است که آزاد شدگان به دست انبیا، قاتل انبیا مى‏شوند. «قتلهم الانبیاء بغیر حقّ» 3- انسان با کفر ولجاجت، زمینه‏ى سقوط خود را فراهم مى‏کند. «طبع... بکفرهم» 4- ایمان آوردن افراد اندک در برابر کفر اکثر مردم، دلیل بر آن است که انسان، قدرت انتخاب و تصمیم دارد. پس دوستان، محیط و نظام فاسد، نباید اراده‏ى انسان را در راه حقّ عوض کنند. «فلا یؤمنون الا قلیلا» [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف
( فبما نقضهم ) فبنقضهم . " و ما " مزیدة للتوکید . فإن قلت : بم تعلقت الباء ؟ و ما معنی التوکید ؟ قلت : إما أن یتعلق بمحذوف ، کأنه قیل : فبما نقضهم میثاقهم فعلنا بهم ما فعلنا ، و إما أن یتعلق بقوله ( حرمنا علیهم ) علی أن قوله ( فبظلم من الذین هادوا ) بدل من قوله ( فبما نقضهم میثاقهم ) و أما التوکید فمعناه تحقیق أن العقاب أو تحریم الطیبات لم یکن إلا بنقض العهد و ماعطف علیه من الکفر و قتل الأنبیاء و غیر ذلک . فإن قلت : هلا زعمت أن المحذوف الذی تعلقت به الباء مادل علیه قوله ( بل طبع الله علیها ) فیکون التقدیر : فبما نقضهم میثاقهم طبع الله علی قلوبهم ، بل طبع الله علیها بکفرهم . قلت : لم یصح هذا التقدیر لأن قوله : ( بل طبع الله علیها بکفرهم ) رد و إنکار لقولهم ( قلوبنا غلف ) فکان متعلقا به ، و ذلک أنهم أرادوا بقولهم ( قلوبنا غلف ) أن الله خلق قلوبنا غلفا ، أی فی أکنة لا یتوصل إلیها شی ء من الذکر و الموعظة ، کما حکی الله عن المشرکین و قالوا ( لو شاء الرحمن ما عبدناهم ) و کمذهب المجبرة أخزاهم الله . فقیل لهم : بل خذلها الله و منعها الألطاف بسبب کفرهم ، فصارت کالمطبوع علیها ، لا أن تخلق غلفا غیر قابلة للذکر و لا متمکنة من قبوله . [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  ابراهيم چراغي - برگزیده تفسیر نمونه
(آیه 155)- گوشه دیگرى از خلافکاریهاى یهود! در اینجا قرآن به قسمتهاى دیگرى از خلافکاریهاى بنى اسرائیل و کارشکنیها و دشمنیهاى آنها با پیامبران خدا اشاره کرده است.
نخست، به پیمان‏شکنى و کفر جمعى از آنها و قتل پیامبران به دست آنان اشاره کرده چنین مى‏فرماید: «ما آنها را به خاطر پیمان شکنى» از رحمت خود دور ساختیم یا قسمتى از نعمتهاى پاکیزه را بر آنان تحریم نمودیم (فَبِما نَقْضِهِمْ مِیثاقَهُمْ).
آنها به دنبال این پیمان شکنى، «آیات پروردگار را انکار کردند و راه مخالفت پیش گرفتند» (وَ کُفْرِهِمْ بِآیاتِ اللَّهِ).
و به این نیز قناعت نکردند، «بلکه دست به جنایت بزرگ دیگرى که قتل و کشتن راهنمایان و هادیان راه حق یعنى پیامبران زدند و بدون هیچ مجوزى آنها را از بین بردند» (وَ قَتْلِهِمُ الْأَنْبِیاءَ بِغَیْرِ حَقٍّ).
آنها به قدرى در اعمال خلاف جسور و بى‏باک بودند که گفتار پیامبران را به باد استهزاء مى‏گرفتند و صریحا به آنها «گفتند: بر دلهاى ما پرده افکنده شده که مانع شنیدن و پذیرش دعوت شماست»! (وَ قَوْلِهِمْ قُلُوبُنا غُلْفٌ).
در اینجا قرآن اضافه مى‏کند: دلهاى آنها به کلى مهر شده و هیچ گونه حقى در آن نفوذ نمى‏کند ولى عامل آن کفر و بى‏ایمانى، خود آنها هستند و به همین دلیل جز افراد کمى که خود را از این گونه لجاجتها برکنار داشته‏اند ایمان نمى‏آورند، مى‏فرماید: «آرى! خداوند به علت کفرشان، بر دلهاى آنها مهر زده، که جز عده کمى (که راه حق مى‏پویند و لجاج ندارند) ایمان مى‏آورند» (بَلْ طَبَعَ اللَّهُ عَلَیْها بِکُفْرِهِمْ فَلا یُؤْمِنُونَ إِلَّا قَلِیلًا). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.