از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  میقات - سيد علي بهبهاني
فرق میقات و وقت این است وقت ظرف زمان است برای کار ولی میقات آن ظرف معین شده تحدید شده تعیین شده برای کار مخصوص است اگر با اندازه معین با قدر معین از وقت را تبیین کندن آن وقت می‌شود میعاد اگر با قدر و اندازه معین نباشد می‌شود وقت آزاد پس اگر معین و محدود باشد می‌شود میعاد و اگر محدود نباشد رها باشد می‌شود وقت
مطلب دیگر آن است که میقات هم به معنای مکانی است که محدود است برای کار هم به معنای زمانی است که محدود است برای کار لکن آن چه که از کلمه میقات در قرآن کریم استعمال شده است فقط ناظر به ظرف زمان است یسئلونک چه جمعش چه مفردش ﴿یَسْئَلُونَکَ عَنِ اْلأَهِلَّةِ قُلْ هِیَ مَواقیتُ لِلنّاسِ وَالْحَجِّ﴾ یا قیامت را فرمود لمیقات یوم معلوم ان الاولین و الاخرین لمجموعون لمیقات یوم معلوم یا در جریان سحره فرعون که با موسای کلیم خواستند مبارزه کنند لمیقات یوم معلوم شد ان یوم الفصل میقاتهم اجمعین است و مانند آن میاقت به معنای ظرف مکان در قرآن کریم استعمال نشده و هر چه استعمال شده مربوط به ظرف زمان است اما آن میقاتی که ظرف مکان است میقات حج نیست میقات احرام است حج که میقات ندارد حج اشهر حج دارد که مواقیت است و ظرف زمان است در قرآن هم آن را بیان کرده ﴿یسئلونک عن الحج قل هی مواقیت للناس و الحج﴾ آن میقاتی که مطرح است میقات احرام است نه میقات حج گاهی عمره است گاهی حج است ولی میقات برای احرام است که ظرف مکان است و مشخص است و در قرآن البته میقات به آن معنا استعمال نشد [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : لغوی موضوع اصلی : داستان حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : بسم الله
سلام

یسئلونک عن الاهله ... نمونه ای از اتصال و ترتیب آیات در سوره بقره

در آیه 189 سوره بقره فرموده است : یسئلونک عن الاهله قل هی مواقیت للناس و الحج و لیس البر بان تاتوا البیوت من ظهورها و لکن البر من اتقی و اتوا البیوت من ابوابها و اتقوا الله لعلکم تفلحون

نقل شده است که افراد ساکن در مکه پس از بستن احرام و رفتن به زیارت جهت احترام به خانه خدا اگر مشکلی برای آنها پیش می آمد و میخواستند به خانه اشان سر بزنند از در اصلی وارد نمی شدند از در پشتی یا از پشت منزل وارد می شدند.
حالا از سر احترام یا سادگی یا عوام فریبی و یا مخلوطی از آنها تحت عنوان سنت آبا و اجدادی.

بعضی گفته اند منظور آیه تذکر به رعایت راه معقول و زمان مناسب برای هر کاری است.
خوب حالا این تذکر چرا در این سوره و در این محل آمده است؟ ارتباط آن با آیات قبل و بعد چگونه است؟

ارتباط این آیه مخصوصا با آیه قبلی کمتر دیده شده است.آیه قبلی این چنین فرموده است:

وَ لَا تَأْکلُُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ وَ تُدْلُواْ بِهَا إِلىَ الحُْکَّامِ لِتَأْکُلُواْ فَرِیقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْاثْمِ وَ أَنتُمْ تَعْلَمُونَ(188)

خلاصه معنای آیه 188 این است که بعضی افراد متمول و فاسد با تبانی و رشوه دادن به حکام فاسد قسمتی از اموال مردم را تصاحب میکردند خودشان هم میدانستند که در حقیقت دزدی میکنند و آن مال متعلق به آنها نیست.این فتنه ای است که مفسدین دارند و فتنه از قتل بزرگتر است.

خوب این روش باطل در خوردن مال شبیه به روش دزدان در دزدی از خانه دیگران نیست؟
دزدان باصطلاح از در وارد نمی شوند. آن روش ورود به خانه از پشت خانه یادآور این چنین واقعه و کار حرامی است.
در محترمانه ترین وضعیت امروزی بعضی مدیران حقوق خود را حتی الامکان از کارمندان کتمان میکنند.

مردم برای مقابله با این فتنه مفسدین اوقاتی (از مواقیت) را صبر میکنند تا اینکه قیام میکنند و همگی بیرون میریزند و در حج اکبر ندای برائت سر میدهند و مفسدین را میکشند و یا از مکه اخراج میکنند.(در سوره 9 – سوره توبه این برائت و قیام آشکارا اعلام میشود.در سوره بقره مقدمات و تذکرات است)

آیات قبلی و بعدی به زیبایی هر چه تمام مرتبط میشوند. غضب الهی از مفسدین و خورندگان مال به حرام آشکار است.مال اندوزی و انفاق نکردن همسویی با مفسدین و قتل پنهان ضعیفان و در نهایت نابودی جامعه بدست خودش است.
...وانفقوا فی سبیل الله و لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه و احسنوا ان الله یحب المحسنین...آیه 195 بقره.
والسلام
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  قوم بنی اسرائیل - سيد علي بهبهاني
در این بخش از سورهٴ مبارکهٴ اعراف از بنی اسرائیل در ایجا به عنوان قوم یاد کرده است که ﴿وَقالَ مُوسى ِلأَخیهِ هارُونَ اخْلُفْنی فی قَوْمی﴾ از آنها به عنوان بنی اسرائیل یاد نکرد و در غالب موارد هم قال انکم قوم تجهلون یا قوم یا قوم و مانند آن مطرح است سرش این است که انبیای دیگر هم که قصصشان در این سورهٴ مبارکهٴ اعراف آمده است از امتشان به قوم یاد کردند شما از اول جریان نوح (سلام الله علیه) که شروع می‌کنید یعنی آیه 59 همین سورهٴ مبارکهٴ اعراف که سر فصل قصص انبیاست این است که ﴿لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحًا إِلى قَوْمِهِ فَقالَ یا قَوْمِ﴾ بعد هم الی عاد اخاهم هودا قال یا قوم آیه 56 همین سورهٴ مبارکهٴ اعراف است درباره شعیب (سلام الله علیه) یا درباره لوط و مانند آن غالب سخن از قوم است و مانند آن گرچه گفتند در سورهٴ مبارکهٴ طه به عنوان بنی اسرائیل یاد شده است ولی اما اینجا به عنوان قوم مطرح است
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر تسنیم قالب : لغوی موضوع اصلی : داستان قوم بنی اسرائیل گوینده : آیت الله جوادی آملی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  دهه اول ذی الحجه - محمدامين احمدي فقيه
بسم الله الرحمن الرحیم
روزهای آغازین ماه «ذی الحجة» است در هر شب از آن بین نماز مغرب و عشا دو رکعت نماز معروف به نماز دهه اول ذی الحجه به جا آوریم. در هر رکعت آن سوره مبارک حمد و سوره توحید و این آیه 142 سوره اعراف را بخوانیم:
وَ وَعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ۚ وَ قَالَ مُوسَىٰ لِأَخِیهِ هَرُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ ﴿142﴾
و با موسی، علیه‌السلام، سی‌شب (در کوه طور) وعده گذاشتیم، و ده شب دیگر نیز بر آن افزودیم، آن‌گاه زمان تعیین شده‌ی دیدار با پروردگارش در چهل شب کامل و تمام شد؛ موسی، علیه‌السلام، (قبل از رفتن به کوه طور) به برادرش هارون گفت: در میان قوم من، جانشینم باش و برای اصلاح امور آن‌ها کوشش کن و راه و روش تبه‌کاران را پیروی مکن!
التماس دعا [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : بندگی- عبودیت گوینده : محمدامین احمدی فقیه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  میقات - سيدکاظم فرهنگ
گویا حضرت موسی بن عمران میقاتی داشت وان در طور بود

ابراهیم خلیل هم میقاتی درمنی داشت دهم ذیحجه که فرزند را تقدیم خدای مهربان کرد

واما از همه اینها بالاتر میقات فرزند رسول خدا ص در عاشورا بود که نه یک فرزند بلکه همه فرزندان وهرچه داشت یکجا به پیشگاه محبوب پیشکش کرد وبعد هم در گودال قتلگاه عرضه داشت الهی رضا بقضائک و ...... ایا میقاتی از این بالاتر سراغ دارید ؟
(جهت اطلاع از مقدمه بحث به منبع اشاره شده رجوع فرمایید
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst28_tHqyq-wtdbr-dr-yh-w-wdnmwsy-nmz-dhh-wl-dhyHjh.aspx) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تالار گفتگوهای قران پویان قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره اعراف گوینده : دکتر سیدمحسن میرباقری
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نماز وواعدنا - سيدکاظم فرهنگ
میتوان بین قهرمانان سه گانه این ایه(ابراهیم ،موسی وحسین بن علی)،با حاجیان مستقر در مکه وغیر حاجیان که در نمازی دو رکعتی این ایه را می خوانند ، نسبتهایی را بشرح زیر برقرار نمود:

1- حضور در میقات برای ارتباط ویژه با خدا

حاجیان مطابق مناسک حج ابراهیمی برای ورود به خانه خدا وحتی حریم ان ،باید در میقات حاضر شوند وبا انجام اعمالی تعهداتی را بپذیرند.
تعهداتی در راستای توجه به خالق ،خود وسایر انسانها،حیوانات وگیاهان ورعایت حرمت وحقوق انها

موسی هم که دراین ایام درحج نیست،برای سخن گفتن با خدا باید در زمان مشخص به مکانی معین برود و درمیقات حضور یابد.
پس ای مسلمانی که حضور در حج ومیقاتش برایت مقدور نبوده ،برای خود میقاتی تعیین کن. در زمانی خاص با پروردگارت صحبت کن .راز ونیاز کن.

میقات تو می تواند نیمه شب باشد یا روز عرفه یا عید قربان .یا نه.بیا زمان را ثابت کنیم. بیا از فردی بودن خارجش کنیم. مانند حج نمود جمعی هم بان بدهیم .اری.

میقات ما همین نماز دورکعتی پس از نماز مغرب است. عملی خاص، در زمانی خاص، با ذکری خاص که می توان بصورت جمعی هم در مساجد خدا انرا انجام داد.. پس نماز وواعدنا میقات ماست.

2-تکالیف براساس توانایی است.

هر که توانایی واستطاعت(جسمی ،مالی،قانونی وروحی-ظرفیت-) دارد باید این ایام، قصد حج خانه خدا رابنماید. تا با اجرای مناسک ،از برکت وهدایت وعده داده شده بهره مند شوند.

و برای خدا بر مردم است که آهنگ خانه (او) کنند، آنها که توانایی رفتن به سویش دارند. و هر کس کفر ورزد (و حج را ترک کند، به خود زیان رسانده)،

خداوند همواره از جهانیان بی نیاز است. ایه 97سوره ال عمران

کسانی که مستطیع (از همه جوانب)نیستند درسرزمین خود بمانند وبه سایر مسئولیتهایی که درحد توانشان است ،بپردازند.

اما انانکه با اعمال ومناسک قبلی ،ظرفیت وتوان انجام ماموریت ها ی بزرگتر را پیدا کرده اند هم نباید به حج بیایند .میقات انها جای دیگری است.

لذا امام حسین روز 8 ذیحجه به همراه گروهی دیگر از رهاشدگان از ظاهر باید مکه را به مقصد دیگری برای احیای دین خدا ترک کند وموسی نیز به حج نمیرود بلکه به کوه طور میرود تا دین خدا را دریافت کند.

پس ای مسلمان راه نیافته به بیت اله

به خود بیاندیش و ببین ظرفیت های مادی ومعنوی تو ،اقتضای انجام چه ماموریتی را دارد؟حج تو همان است.

3-در داستان هر سه قهرمان ایه ،بحث قربانی وریختن خون وگذشتن از خود‌وتمایلات خود مطرح است:

-ابراهیم برای اجرای امر خدا از فرزندش میگذرد و چاقو را برگردن او میگذارد واماده قربانی کردن است که فرمان توقف میرسد وگوسفندی برای قربانی فرستاده میشود.

-موسی پس از بازگشت از میقات وقتی می بیند قومش مشرک شده وگوساله پرست شده اند ،برای امرزش انها وقبول توبه انها توسط خدا می گوید خودتان (همدیگر)را بکشید.

نحوه اجرای این دستور هم طبق اخبار وروایات رسیده ،جالب است (حتما بخوانید.در یک زمان خاص همه با سر وروی پوشیده وشمشیرهای افراخته بطرف هم حمله میکنند)
ظاهرا پس از اجرای قسمتی از حکم ندا میرسد که توبه انها پذیرفته شده است.

-داستان امام حسین هم که مشهور است برای احیای دین خدا خون خود وفرزندانش را نثار میکند.

اینها حکایت از ان دارد که لبیک گفتن به خالق در مواضع مختلف ،متفاوت است. برای قبولی در بعضی امتحانات وماموریتهای الهی باید بتوانی از (خون) خود یا عزیزانت بگذری .

باید بتوانی در صحنه هایی اجرای دستور نمایی که سرنوشتت معلوم و محکوم به خروج از دنیا هستی. واین ها، ظرفیت سازی میخواهد.

باید در کلاسهای میقات شرکت کرده باشی تا در امتحانات متناسب با سطح تو بتوانی لبیک بگویی.
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : تالارگفتگوهای قران پویان قالب : تفسیری موضوع اصلی : سوره اعراف گوینده : سیدکاظم فرهنگ
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اضافه شدن ده زوزه به میقات سی روزه حضرت موسی ،دلایل وآثارآن - عبدالله عبداللهي
1 در این آیه مى فرماید: «وعده ى الهى سى روز بود، سپس ده روز به آن اضافه شد »، اما در آیه ى 51 سوره ى بقره، وعده ى الهى، چهل روز بیان شده است

در حدیثى از امام باقر علیه السلام حکایت شده:

هنگامى که موسى علیه السلام به وعده گاه الهى رفت، با قوم خویش قرار گذاشت که غیبت او سى روز بیشتر طول نکشد، اما هنگامى که خدا ده روز برآن افزود، بنى اسرائیل گفتند: موسى علیه السلام تخلف کرده است و به دنبال آن، دست به کارهایى (مثل گوساله پرستى) زدند

و برخى از مفسران نیز احتمال داده اند که اضافه شدن این ده روز، براى امتحان بنى اسرائیل و جدا شدن صفوف منافقان آنها بود

2 از احادیث استفاده مى شود که چهل روزى که موسى علیه السلام به وعده گاه الهى رفت، در ماه ذى قعده و ده روز اول ذى حجّه بود و اگر در قرآن به جاى چهل روز، تعبیر چهل شب شده است، ظاهراً به خاطر آن است که مناجات و گفت و گوى موسى با پروردگارش بیشتر در شب ها انجام مى شد

3 شب براى مناجات و سخن با خدا منزلت خاصى دارد و عدد چهل هم در سیر و سلوک به سوى خدا داراى اسرارى است

سحرگه رهروى در سرزمینى همى گفت این معمّا با قرینى که اى صوفى شراب آنگه شود صاف که در شیشه برآرد اربعینى

(حافظ )

4 با توجه به این که هارون، خود، پیامبر بود، پس نشستن او به جاى موسى، به معناى نصب او به خلافت و امامت بود؛ چون امامت و رهبرى، مقامى غیر از نبوت است که خدا به همه ى پیامبران نداده است

5 با این که هارون پیامبر و معصوم بود، باز موسى به هارون گفت: «در اصلاح امت بکوش و از فسادکنندگان پیروى نکن »، این جملات تأکیدى بود که هارون را به اهمیت موقعیّت خود واقف مى ساخت و شاید هم تذکرى به بنى اسرائیل بود که در برابر اندرزها و راه بردهاى خردمندانه ى هارون تسلیم باشند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : تفسیر قرآن مهر ج 7 ، ص 228 قالب : روایی موضوع اصلی : حضرت موسی (علیه‌السلام) گوینده : عبدالله عبداللهی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.