ـ اعراف محل بلندى در قیامت است که اهل آن مىتوانند بهشتیان و دوخیان را ببینند و با آنها سخن بگویند و همه آنها را از چهرههایشان مىشناسند.
2 ـ اهل اعراف بهشتیان را خطاب خواهند کرد و به آنها سلام خواهند داد.
3 ـ اهل اعراف هرچند وارد بهشت نشدهاند ولى امید آن را دارند که وارد شوند.
4 ـ اهل اعراف سعى دارند که همواره روى به سوى بهشتیان باشند ولى گاهى صورتهایشان به سوى اهل جهنم برمىگردد و در این هنگام به خدا پناه مىبرند و از او مىخواهند که آنها را همراه ستمگران نکند.
5 ـ اهل اعراف به اهل جهنم که از سیمایشان شناخته مىشوند، از روى طعنه و شماتت خواهند گفت که اکنون مالى را که جمع کرده بودید و آن گردنکشى که در دنیا مىکردید شما را سودى نداد. شما بودید که درباره مؤمنان سوگند مىخوردید که رحمت خدا شامل حال اینها نمىشود. (اکنون ببینید که چگونه رحمت خدا آنها را مىنوازد)
6 ـ به آنها گفته خواهد شد که وارد بهشت شوید؛ نه ترسى بر شماست و نه اندوهگین خواهید شد. گوینده این سخن خدا یا فرشتگان هستند.
[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ] [ نظرات / امتیازها ]
1 «اَعراف» در لغت به معناى محل مرتفع و بلند است و طبق احادیث، به منطقه اى میان بهشت و دوزخ گفته مى شود که هم چون حجاب و مانعى بین آن دو قرار دارد و مانع مشاهده ى دوزخیان و بهشتیان مى شود، اما هرکس بر منطقه ى اعراف باشد، بر بهشت و دوزخ مشرف است و هر دو را مشاهده مى کند این همان گذرگاه بهشتیان است
2 بهشتیان و دوزخیان بینشان موانعى وجود دارد و جز در موارد استثنایى، به راحتى هم دیگر را ملاقات نمى کنند این مانع همان سرزمین مرتفع اعراف، یا دیوارى است که بین آنان کشیده شده است
3 تعبیرات انسان ها در مورد جهان آخرت دقیق نیست و گاهى جنبه ى تمثیل و تشبیه دارد و ازآنجا که آن جهان در افق بالاترى قرار دارد، تعبیرات انسانى هم چون شَبَحى، از آن حقایق والاست و مفاهیم و الفاظ ما گویاى تمام آن حقایق نیست
4 اعراف گذرگاه سخت بهشتیان است و در آنجا سه گروه عبور مى کنند:
اول پیشوایان و بزرگان هستند که در گذرگاه هاى سخت توقف مى کنند و به یارى ضعیفان مى شتابند
دوم افراد ناتوانى هستند که محتاج کمک هستند و اینان همان مؤمنان گناهکارند
و سوم مؤمنان صالح هستند که با سرعت از این گذرگاه مى گذرند و وارد بهشت مى شوند
در آیه ى فوق و آیات بعد و احادیث، به گروه اول و دوم (یعنى پیشوایان و مؤمنان گناهکار) اشاره شد که در اعراف توقف دارند
5 از احادیث استفاده مى شود که در منطقه ى «اعراف» دو گروه مختلف توقف دارند؛ چون در برخى احادیث آمده است که آنان گرامى ترین مردم در پیشگاه خدا هستند، و یا این که آنان گواهان بر مردم هستند، که پیامبران گواهان مردم اند، و یا این که آنان آل محمد صلى الله علیه و آله هستند؛ و در برخى دیگر از احادیث آمده است که آنان واماندگانى هستند که بدى ها و نیکى هایشان مساوى است یا گناهکارانى که اعمال نیکى هم دارند این مطلب در تفاسیر اهل سنت نیز آمده است
[ نظرات / امتیازها ]