از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(و النازعات غرقا):(قسم به فرشتگانی که به شدت بر می کشند) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر اثنا عشری‏
وَ النّازِعات‌ِ غَرقاً: سوگند ‌به‌ کشندگان‌، ‌از‌ روی‌ قوّت‌ و شدت‌. ‌یعنی‌ ‌به‌ ملائکه موت‌ ‌که‌ نزع‌ کنندگانند جان‌های‌ کافران‌ ‌را‌ ‌به‌ اغراق‌ نمودن‌ ‌در‌ ‌آن‌ نزع‌ و ‌آن‌ بیرون‌ آوردن‌ جان‌های‌ ‌ایشان‌ ‌است‌ ‌از‌ اقصای‌ ابدان‌ و ‌از‌ اصول‌ انگشتان‌ و ناخن‌ها و ‌از‌ زیر موی‌های‌ ‌ایشان‌ ‌به‌ قهر و خشم‌ تمام‌، ‌تا‌ چون‌ همه ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ حلق‌ آرند، بازگذارند ‌تا‌ باز ‌به‌ جای‌ ‌خود‌ رود، ‌پس‌ بار دیگر نزع‌ ‌آن‌ کنند. علّامه‌ مجلسی‌ (رحمه‌ اللّه‌) روایت‌ نموده‌ ‌که‌ حضرت‌ خلیل‌ الرحمن‌ ‌علیه‌ السّلام‌ ‌از‌ ملک‌ الموت‌ خواست‌ ‌که‌ ظاهر شود ‌برای‌ ‌او‌ ‌به‌ صورتی‌ ‌که‌ قبض‌ روح‌ فاجر می‌نماید. عرض‌ کرد قدرت‌ ‌بر‌ دیدن‌ نداری‌. فرمود توانائی‌ دارم‌. ‌گفت‌ برگردان‌ صورت‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌از‌ ‌من‌. حضرت‌ التفات‌ نمود، ناگاه‌ دید مرد سیاه‌ روی‌ ‌با‌ موی‌ سیاه‌ و بدبو ‌با‌ لباس‌ سیاه‌ ‌که‌ ‌از‌ دهن‌ و مناخر دماغ‌ ‌او‌ آتش‌ و دود سیاه‌ بیرون‌ می‌آید، ‌در‌ ‌آن‌ حال‌ غشوه‌ ‌بر‌ ‌آن‌ حضرت‌ عارض‌ شد. چون‌ افاقه‌ آمد، فرمود ‌اگر‌ ملاقات‌ ننماید فاجر نزد موت‌ ‌خود‌، مگر همان‌ صورت‌ و هیبت‌ تو ‌را‌، ‌هر‌ آینه‌ ‌او‌ ‌را‌ همین‌ عذاب‌ و نقمت‌ کافی‌ خواهد ‌بود‌ [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیرهدایت
[1] ‌در‌ زندگی‌ آدمی‌ لحظاتی‌ قاطع‌ وجود دارد ‌که‌ چون‌ ‌آنها‌ ‌را‌ بشناسد و مسیر ‌خود‌ ‌را‌ ‌بر‌ وفق‌ ‌آنها‌ تنظیم‌ کند، ‌از‌ خطر ‌آنها‌ خواهد جست‌، و ‌از‌ آشکارترین‌ ‌آنها‌ ‌است‌ آنچه‌ ‌در‌ هنگام‌ نزع‌ و بیرون‌ کشیده‌ شدن‌ روح‌ ‌از‌ بدن‌ اتفاق‌ می‌افتد، و شخص‌ ‌به‌ زندگی‌ ‌خود‌ ‌که‌ مدت‌ درازی‌ ‌برای‌ ‌آن‌ کار و کوشش‌ کرده‌ ‌است‌ بدرود می‌گوید، و وارد زندگی‌ کاملا ناشناخته‌ ‌بر‌ خودش‌ می‌شود، و هنگامی‌ ‌که‌ قرآن‌ ‌به‌ امثال‌ ‌اینکه‌ لحظه‌ها سوگند یاد می‌کند، ‌برای‌ ‌آن‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌ما ‌در‌ تصورهایی‌ ‌که‌ درباره‌ ‌خود‌ داریم‌ تجدید نظر کنیم‌، و لگام‌ غرور و سبکسری‌ ‌را‌ بکشیم‌.

وَ النّازِعات‌ِ غَرقاً‌-‌ سوگند ‌به‌ گیرندگان‌ جان‌ ‌که‌ ‌آن‌ ‌را‌ سخت‌ ‌از‌ بدن‌ ‌ما می‌کنند و خارج‌ می‌کنند.»

سوگند ‌به‌ ‌آن‌ نیروها ‌که‌ سبب‌ کندن‌ جان‌ ‌از‌ بدنهای‌ ‌ما ‌با‌ چنان‌ نیرو می‌شوند ‌که‌ کمانداران‌ ‌با‌ ‌آن‌ زه‌ ‌را‌ سخت‌ می‌کشند ‌تا‌ تیر ‌هر‌ چه‌ ‌به‌ نیروتر و دورتر روانه‌ شود.

چنان‌ می‌نماید ‌که‌ مقصود ‌از‌ ‌آن‌ فرشتگانی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌به‌ ‌اینکه‌ کار می‌پردازند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  اعظم زارع بيدکي - تفسیر نمونه
سوگند به این فرشتگان پر تلاش! در آغاز سوره به پنج موضوع مهم، قسم یاد شده و هدف از این سوگندها بیان حقانیت و تحقق مسأله معاد و رستاخیز است.
مى‏فرماید: «سوگند به فرشتگانى که (جان مجرمان را بشدت از بدنهایشان) بر مى‏کشند» (و النازعات غرقا). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  عبد بائس - تفسیر مجمع البیان
به فرشتگانى که جان کفرگرایان و ظالمان را به سختى مى‏گیرند سوگند.
در مورد تفسیر این آیه دیدگاه‏ها متفاوت است:
1 - به باور گروهى منظور از این کشندگان، فرشتگان مرگ هستند، که روح کفرگرایان و ستمکاران را از بدنشان به سختى بر مى‏کشند و جانشان را مى‏گیرند؛ درست همانسان که تیرانداز به هنگام افکندن تیر کمان را تا آخرین درجه ممکن مى‏کشد و تیر را مى‏زند.
این دیدگاه گروهى از مفسران پیشین است. از على(ع) نیز همین دیدگاه را روایت کرده‏اند.
«مسروق» در این مورد مى‏گوید: منظور فرشتگانى هستند که به هنگام مرگ، جان فرزندان انسان را از بدن آنان بر مى‏گیرند.
امّا به باور «مجاهد» منظور قانون و پدیده مرگ است که جان را از بدن بر مى‏گیرد. این دیدگاه از امام صادق نیز روایت شده است.
2 - امّا از دیدگاه گروهى دیگر این سوگندها اشاره به «ستارگانى» دارد که هماره از افقى به افق دیگر کشیده مى‏شوند و طلوع و غروب مى‏نمایند.
در این مورد «ابوعبیده» مى‏گوید: منظور فرشتگانى هستند که از محل طلوع خود سر بر مى‏آورند و در جایگاه غروبشان غروب مى‏کنند.
3 - و به باور گروهى منظور سلاح‏ها و کمان‏هاى مجاهدان راه عدالت و آزادى است، که تیرها را به سوى تجاوزکاران نشانه مى‏روند.
واژه «ناشطات» بسان «ازهاق» که جمع «زهق» مى‏باشد، به معنى کمندها و کمان‏ها آمده است؛ بنابراین مى‏توان گفت منظور این است که: سوگند به تیراندازان و مجاهدان. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيده منصوره خادم - تفسیر منهج الصادقین
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ(1) وَ النَّازِعاتِ سوگند بکشندگان غَرْقاً از روى قوت و شدت یعنى بملائکه موت که نزع کنندگانند جانهاى کافران را باغراق نمودن در آن نزع و آن بیرون آوردن جانهاى ایشانست از اقصاى ابدان و از اصول انامل و أظفار و از تحت شعور ایشان بقهر و خشم تمام تا آنکه چون همه آن را بحلق آرند باز گذارند تا باز بجاى خود رود پس بار دیگر نزع آن کنند، و از مقاتل منقول است که حضرت ملک الموت علیه السّلام و اعوان او جان کافران را از اصول ابدان بردارند بسفودى که آن را شاخها باشد هر شاخى از آن بپاره از جان ایشان در آویزد و بیکبار آن را بکشند و باز رها کنند و میتواند بود که غَرْقاً صفت مفعول به محذوف باشد و تقدیر آنکه نفوسا غرقا یعنى سوگند بملائکه
که نزع کنندگانند جانها را که فرو رفته‏اند با بدان [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيدابراهيم غياث الحسيني - تفسیر نور
این سوره چهل و شش آیه دارد و در مکّه نازل شده است.
نام سوره، برگرفته از آیه اول است و به معناى فرشتگانِ گیرنده جان مى‏باشد.
همانند دیگر سوره‏هاى مکّى و سوره نبأ که پیش از آن آمده بود، موضوع قیامت و معاد، محور مطالب این سوره است.
از آنجا که گرفتن جان مؤمنان و کافران و تدبیر امور همه بندگان بر عهده فرشتگان است، این سوره با سوگند به انواع فرشتگان آغاز مى‏شود.
بیان گوشه‏اى از ماجراى حضرت موسى و فرعون و طغیان و سرکشى او در برابر حق، که مجازات سخت الهى را در دنیا براى او بدنبال آورد، مقدّمه‏اى است براى بیان یک اصل کلّى که طغیان و دنیاپرستى انسان را به دوزخ مى‏کشاند، در حالى که مبارزه با هواهاى نفسانى و پروا در برابر پروردگار، انسان را به بهشت سعادت رهنمون مى‏سازد. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.