a d
سلام
میشه در مورد ذوالقرنین توضیح بدید؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
ذوالقرنین یکی از شخصیتهای قرآن است. بر اساس قرآن، ذوالقرنین، سه سفر (لشکرکشی؟) مهم داشت نخست به باختر، سپس به خاور، و. سرانجام منطقهای که در آن یک تنگه کوهستانی وجود داشت، او انسان یکتا پرست و مهربانی بود واز طریق دادگری منحرف نمیشد و به همین جهت مشمول لطف خدا بود، او یار نیکوکاران و دشمن ستمگران و ظالمان بود و به مال و ثروت دنیا علاقهای نداشت، او هم به خدا ایمان داشت و هم به روز رستاخیز، او سازنده سدی بود، که در آن به جای آجر و سنگ از آهن و مس استفاده شدهاست و هدف او از ساختن این سد کمک به گروهی مستضعف در مقابل ظلم و ستم قوم یاجوج و ماجوج بودهاست.[
میتوان از کلمه ذوالقرنین این استنباط را داشت که معنی آن: دارندهٔ دو سرزمین پادشاهی و یا دارندهٔ دو نژاد پادشاهی (همان پارس و ماد) است
و از تو در باره ذو القرنین میپرسند. بگو: برای شما از او چیزی میخوانم. (۸۳) ما او را در زمین مکانت دادیم و راه رسیدن به هر چیزی را به او نشان دادیم. (۸۴) او نیز راه را پی گرفت. (۸۵) تا به غروبگاه خورشید رسید. دید که در چشمهای گِلآلود و سیاه غروب میکند و در آنجا مردمی یافت. گفتیم: ای ذو القرنین، میخواهی عقوبتشان کن و میخواهی با آنها به نیکی رفتار کن. (۸۶) گفت: اما هر کس که ستم کند ما عقوبتش خواهیم کرد. آن گاه او را نزد پروردگارش میبرند تا او نیز به سختی عذابش کند. (۸۷) و اما هر کس که ایمان آورد و کارهای شایسته کند، اجری نیکو دارد. و در باره او فرمانهای آسان خواهیم راند. (۸۸) باز هم راه را پی گرفت. (۸۹) تا به مکان برآمدن آفتاب رسید. دید بر قومی طلوع میکند که غیر از پرتو آن برایشان هیچ پوششی قرار ندادهایم. (۹۰) چنین بود. و ما بر احوال او احاطه داریم. (۹۱) باز هم راه را پی گرفت. (۹۲) تا به میان دو کوه رسید. در پس آن دو کوه مردمی را دید که گویی هیچ سخنی را نمیفهمند. (۹۳) گفتند: ای ذو القرنین، یأجوج و مأجوج در زمین فساد میکنند. میخواهی خراجی بر خود مقرر کنیم تا تو میان ما و آنها سدی برآوری؟ (۹۴) گفت: آنچه پروردگار من مرا بدان توانایی دادهاست بهتر است. مرا به نیروی خویش مدد کنید، تا میان شما و آنها سدی برآورم. (۹۵) برای من تکههای آهن بیاورید. چون میان آن دو کوه انباشته شد، گفت: بدمید. تا آن آهن را بگداخت. و گفت: مس گداخته بیاورید تا بر آن ریزم. (۹۶) نه توانستند از آن بالا روند و نه در آن سوراخ کنند. (۹۷) گفت: این رحمتی بود از جانب پروردگار من و چون وعده پروردگار من در رسد، آن را زیر و زبر کند و وعده پروردگار من راست است. (۹۸)[
از قرآن چیزی که صریحا دلالت کند او پیامبر بوده استفاده نمیشود هر چند تعبیراتی در قرآن هست که اشعار به این معنی دارد. از بسیاری از روایات اسلامی که از پیامبر و ائمه نقل شده نیز میخوانیم: او پیامبر نبود بلکه بنده صالحی بود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهرام ترزبان
دشمنان اهلبیت(ع)به خاطر داشتن کدام صفت اهلبیت (ع)را کنار زدند؟
دروغ
تکبر
حسادت
کفر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : می شود گفت حسادت
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهرام ترزبان
از نظر خدا و قران بد بخترین مردم چه کسانی هستنند؟
الف.اهل توبه و بازگشت در جوانی نیست
ب. ایمان و اعتقاد قوی ندارند.
ج.انفاق و احسان ندارند
د.خشیت الهی ندارند.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : موارد گوناگونی موجب خسران می شود
مهمترین اش بی ایمانی است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام
لطفاً در صورت امکان تفسیر آیاتی که در آن از اعتماد به خدا سخن گفته را برای من ارسال فرمایید. همچنین آیاتی که بیان کردند خدا برای انسان کافی است.
با تشکر
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
به دلیل حجم زیاد مطالب امکان ارسال آنها وجود ندارد به همین دلیل درباره اعتماد به خداوند می توانید به آیاتی مراجعه کنید که درباره توکل صحبت شده است و درباره کفایت خدا برای انسان می توانید کلمه (کفی) را در قرآن جستجو نمایید و آیات مورد نظر را بیابید.
آیه 3 سوره طلاق درباره هر دو مطالب صحبت کرده است؛ می توانید به آنجا هم مراجعه نمایید.
1)
تاجری : الیس الله بکاف عبده :آیا خدا برای بنده کافی نیست
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی سزاوار
باتوجه به اینکه حسادت یک پدیده روانی بوده و نمود خارجی ندارد و از سویی با توجه به تصریح قرآن کریم غیر قابل انکار است چگونه می تواند به شخصی که مورد حسادت واقع شده آسیب برساند؟
چشم زخم و جادو چیست و آیا واقعیت دارند؟
راه مقابله با جادو و حسادت و از این دست پدیده ها چیست؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
حسود ممکن است حسادتش را عملی کرده و کاری کند تا دیگری دچار ضرر و زیان شود.
چشم زخم و جادو واقعیت دارند و آیات قرآن نیز وجود آنها را تایید کرده است.
تنها راه مقابله با چشم زخم و جادو، توکل و پناه بردن به خداوند است. در روایات خواندن آیت الکرسی برای خنثی شدن اثر این دو آمده است.
1)
تاجری : چهار پاسخ به چهار سوال شما : 1 - حسادت ازحملات شیطان است وشخصی که مورد حسادت واقع شده حتما کاری انجام داده که مورد حمله شیطان واقع شده
2 - راه مقابه با جادو خواندن هر روز سوره های یس وناس است
3 - راه مقابله با حسادت خواندن هرروز یکبارسوره فلق وشش بار به شش جهت وخوادن سه بار بعدازهر نماز دعای اُعیذُ نَفسی ودینی واهلی ....تا من اجنته وناس که درتعقیبات مشترک اول مفاتیح از کفعمی نقل شده است
4 - برای دفع چشم زخم خواندن وان یکاد و ولاحوولاقوة الاباالله العلی العظیم و بدست نمودن انگشتر فیروزه وعقیق (شرف شمس بهتراست ) وقراردادن کریستال سنگ نمک ذر منزل به برکت وجود حضرت زهرا (س) است بااحترام غلامرضا تاجری
2)
r : سلام
جناب داور فرمودید که" چشم زخم و جادو واقعیت دارند و آیات قرآن نیز وجود آنها را تایید کرده است." میشه لطفا بفرمایید کدوم آیات؟
سوال دیگه ای که برای من پیش اومده اینه که همه چیز در دستان خداونده و اعتقاد به جادو یه جور کفر به حساب میاد،ایا اینطور نیست؟
ابراهیمی (داور) : آیه 102 بقره درباره سحر و آیه 51 قلم درباره چشم زخم.
درست است که همه چیز در دست خداوند است اما در دنیا نیز سنت هایی وجود دارد که خداوند آنها را قرار داده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی محرمی
معنای آیه 130 یوره سوره صافات چیست؟لطفا معنای این آیه را به صورت کامل و با تفسیر تفسیر به من بگویید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این آیه داستان قربانی کردن حضرت اسماعیل را نشان می دهد
هنگامی گه آن دو (حضرت ابراهیم و اسماعیل) تلسیم فرمان پروردگار شدند و پیشانی اسماعیل را برای ذبح کردن بر روی تل قرار داد: ندا آمد که ای ابراهیم، رویایی که دیده بدی (و أر آن فرمان ذبح فرزند را به تو داده بودیم) رویای صادقه ای بود (فرمان از سوی خدا بود) و این آزمایش آشکاری بود (اما لازم نیست او را قربانی کنی) در مقابل او قوچی را قربانی کن.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نیما رفائی
سلام .. ایا تاثیر چشم بر افراد یا اشیاء در قران ذکر شده است ؟ اگر هست در کدام سوره . . . ؟ متشکرم . . .
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
اگر منظورتان چشم زخم است به آیه 51 سوره قلم مراجعه نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حدیث پناهی
با سلام و خسته نباشید خدمت اقای شاه ابادی
می خواستم از شما به خاطر این جوابهای مفیدی که به سوالات بنده دادید تشکر فراوان کرده و اینکه بعد از مطالعه روی اثار مطهری و امام خمینی و دیگران به اشتباهات خودم در سوالها پی بردم و از اینکه بعضی سوالاتم شما را رنجانده معذرت میخواهم.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
این سایت برای کمک به قرآن دوستان است. هر کمکی که از دستمان برآید انجام می دهیم و وظیفه خود می دانیم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
توران - فرشته ولی مراد
با سلام
من چهار دوره کلاس تدبر را گذرانده ام و اجازه تدریس دارم. اکنون در یکی از شهرهای کانادا هستم و قصد تدریس آن را به دانشجویان ارشد و دکترا و بعضی اساتید به صورت فشرده دارم. احتیاج به متونی دارم که بتوانم در اختیار آموزش گیرندگان قرار دهم. آیا می توانید این متون را در اختیارم قرار دهید؟
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
متن تفسیر نور آقای قرائتی بسیار مفید است. می توانید از آن تفسیر شروع نمایید. زیرا هم مستند و مستدل بحث کرده اند و هم کل قرآن را تفسیر کرده اند. توجه نمایید که تفسیر ایشان برای افرادی که می خواهند تدبر را یاد بگیرند بسیار مفید است البته بیشتر بخش نکات و پیام هایشان.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نیما رفائی
سلام . . . می خواستم بدانم که در رابطه با شک و تردید چگونه می توانم از قران کمک بگیرم . . . خیلی ممنونم..
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
سوالتان بسیار کلی است. با این حال می توانید کلید واژه های (ریب) و (ظنّ) و (ردد) و مشتقاتش را در قرآن جستجو نمایید.
اگر خواستید می توانید سوالتان را جزئی تر بپرسید تا بهتر کمکتان نماییم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.