پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
سمانه
با سلام.
منظور از حریرا در آیه 12 سوره انسان چیست که دربرابر صبر امام علی علیه السلام و اهلبیتش آمده است؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه می‌فرمایند که منظور از "صبر" صبرشان در برابر مصیبت، و در برابر اطاعت، و از معصیت است، چون این طایفه در زندگى دنیا به جز وجه پروردگارشان طلبى نداشتند، اراده او را بر خواست خود مقدم مى‏داشتند، در نتیجه در برابر آنچه او براى آنان مقدر کرده بود، و هر محنت و مصیبتى که براى آنان خواسته بود صبر مى‏کردند، و نیز بر امتثال هر فرمانى که به ایشان داده بود، و بر ترک هر عملى که ایشان را از آن نهى کرده بود صبر مى‏کردند، هر چند که با خواست خودشان مخالف بود، و لذا خداى تعالى مشقت و زحمتى را که در راه بندگى او تحمل کرده بودند به نعمت(جنّة) و راحت(حریرا) مبدل کرد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
موسوی
خداوند در کدام ایه و سوره قران از پیروان حضرت ابراهیم (ع ) بنام شیعه یاد کرده است
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
کلمه" شیعه" عبارت است از مردمى که پیرو غیر خود باشند، و دنبال او به راه بیفتند و به عبارت دیگر، مردمى که موافق طریقه کسى حرکت کنند، چنین مردمى شیعه آن کس مى‏باشند. بنابراین کلمه "شیعه" به معناى جماعتى است که همه پیرو یک عقیده باشند.

وَ دَخَلَ الْمَدینَةَ عَلى‏ حینِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها فَوَجَدَ فیها رَجُلَیْنِ یَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شیعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذی مِنْ شیعَتِهِ عَلَى الَّذی مِنْ عَدُوِّهِ فَوَکَزَهُ مُوسى‏ فَقَضى‏ عَلَیْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبینٌ (قصص/15) در این آیه بیان می‌کند که یکى از آن دو نفر اسرائیلى، و از پیروان دین موسى، و یکى دیگر قبطى و دشمنش بود، اما اینکه بیان شد یکى از آن دو پیرو دین موسى بوده جهتش این است که: آن روز بنى اسرائیل در دین منتسب به آباى خود ابراهیم و اسحاق و یعقوب (ع) بودند، هر چند که از دین آن بزرگواران در آن روز جز اسم چیزى نمانده بود.

«وَ إِنَّ مِنْ شیعَتِهِ لَإِبْراهیمَ » (صافات/83) یعنی ابراهیم یکى از شیعیان نوح بود، چون دینش موافق دین او، یعنى دین توحید بود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
انالله علیم بما یفعلون در چه سوره ای است
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
«إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏» سوره مبارکه یونس آیه 36
«وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون‏» سوره مبارکه نور آیه 41
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا سلیمانی
باسلام من دانشجوی ترم 5 رشته علوم قرآن هستم. می خواهم تفسیراحسن الحدیث ودرکنارآن تفسیرمهر را مطالعه نمایم.چون احسن الحدیث المیزان مجمع البیان را بررسی نموده ودر تفسیر مهر هم شمه ای از تفسیر نمونه بیاند شده است.می خواستم ببینم پیشنهادتان به بنده چیست؟
بحث اسلام شناسی ومسائل اجتماعی از اولویت های بنده است.
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
تفسیر احسن الحدیث تفسیری روان است و تفسیر المیزان و تفسیر مجمع البیان جزء منابعی است که در این تفسیر از آن استفاده شده است.
از ویژگیهای تفسیر مهر اول این‌که روان و خوش فهم است. دوم این‌که زیر نظر آیت‌الله معرفت نوشته شده است، سوم این‌که در این تفسیر ذیل هر آیه بیت‌هایی از اشعار فارسی که آموزنده است، متناسب با آن آیه انتخاب شده که شامل اشعاری از سعدی، حافظ، مولوی و دیگر شاعران مشهور است. نکته بعدی این‌که در این تفسیر از روایات اهل بیت(ع) استفاده شده است.
همچنین این تفسیر تنها تفسیری است که نکات تفسیری امام خمینی(ره) را از آثار ایشان جمع‌آوری کرده و به تناسب آیات از آن استفاده شده است؛ یعنی اگر امام راحل ذیل یک آیه‌ای نکته اخلاقی یا عرفانی جالبی داشتند، این نکته در این تفسیر آورده و نقل قول و استفاد شده است.
همچنین از برخی از نکات شهید مطهری هم در تفسیر مهر استفاده شده است.
در پایان بحث تفسیری هر آیه آموز‌‌ه‌ها و پیام‌های آن متناسب با نسل جدید توضیح داده شده است؛ یعنی مثلا یک آیه‌ای که مربوط به حضرت یوسف(ع) بوده، از آن قاعده کلی گرفته شده و بر مصادیق جدی در عصر حاضر تطبیق شده و طوری بیان شده که گویا آیه در این زمان با جوان معاصر حرف می‌زند؛ یعنی معلوم ‌‌شده که پیام آیه برای نسل جوان امروز ما چیست.
در نتیجه استفاده و بهره از این دو تفسیر بسیار ارزشمند است.
از آنجا که قرار است شما به عنوان کارشناس علوم قرآنی، در عرصه اجتماع به خدمت بپردازید و حتی احتمال دارد که در مقاطع بالاتر در این زمینه ادامه تحصیل دهید، پیشنهاد می‌شود که از المیزان به عنوان منبع اصلی بهره مند شوید که با مطالعه دقیق این تفسیر در بسیاری از زمینه‌ها از جمله لغت شناسی، توجه به ادبیات عرب در تفسیر آیه، نقد نظر دیگر مفسران، چگونگی تفسیر آیه با استفاده از روایات و ... و به قول بزرگان المیزان نیش قلم است و برای بهره مندی از تمام ظرایف آن بایستی بسیار زیراکانه به مطالعه آن پرداخت ضمن اینکه در خلال تفسیر، مقالات بسیاری در زمینه‌های مختلفی نقل شده است که بسیار سودمند است.
در کنار آن می‌توانید از تفسیر نمونه نیز برای بسط در مسائل اجتماعی بهره‌مند شوید.
انشاءالله که در ضلّ عنایات امام زمان موفق و پیروز باشید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اسحق
بر اساس چه قاعده ای در آیه 65 واقعه (ظللتم) ظلتم شده؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
ظَلْتم فعل ماضی است که اصل آن ظَلِلْتُم است که یکی از لام‌ها به جهت تخفیف حذف شده است و این از موارد شاذّ و نادر است که در اصطلاح قواعد زبان عربی، بر خلاف قیاس است. همچنین است آیه 98 سوره مبارکه طه «ظَلْتَ عَلَیْهِ عاکِفا» که اصل آن ظَلِلْت‏ است و برای اینکه لام دو بار آمده و تکرار لام و کسره سنگین است، لام حذف شد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مصطفی مکرمی
برای اینکه بتوانیم همیشه نمازمان را در اول وقت ادا کنیم چه راهکارهایی وجود دارد
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
بهترین راه شناخت و معرفت الله است یعنی معرفت خود را به خداوند افزایش دهیم، جایگاه خود را نسبت به خداوند یاد آور شویم، متوجه فقر ذاتی خود باشیم و اینکه خداوند ربّ و همه کاره است، متذکر عظمت خداوند و ناچیزی خود باشیم آنگاه وقتی خدایی که ربّ است، کریم است، مالک علی الاطلاق و بدون قید و شرط است وقتی که به موجودی که سراسر نیاز است و چیزی از خود ندارد اذن می‌دهد که بنده من اکنون وقت ملاقت با من است، اذن داده‌ام که با من که خالق تو ام در این لحظه خلوت کنی، در این حالت انسان برای دیدار با معبودش لحظه شماری می‌کند و برای خلوت با او سر از پا نمی‌شناسد.
حال چگونه معرفت خود را به خدا زیاد کنیم و جایگاه خود را بهتر بشناسیم؟ چه کتابی بخوانیم؟ کدام سخنرانی را گوش کنیم؟
راهش این است که قرآن بخوانیم و در آیاتش تدبر کنیم و به فرموده امیرالمؤمنین با خواندن قرآن ظلالت و گمراهی از انسان زایل می‌شود و نور و هدایت بدست می‌آید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) جنیدی : فدای نام الله
سلام و درود وصلوات برپیروان و دوستان
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مصطفی مکرمی
سلام علیکم
چگونه ظرفیت خودمان را بالا ببریم و از حرف دیگران نرنجیم
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
حاج آقا دولابی فرمودند: لُبِّ اخلاق این دو چیز است: مرنج و مرنجان
آیت الله امجد فرمودند: کلید حل بسیاری از مشکلات در زندگی این است که مرنج و مرنجان
از مرحوم حاج آقا مجتهدی رحمة الله نقل شد که میفرمودند: آقای آخوند از آقای نخودکی خواست که او را موعظه کند. آقای نخودکی گفت: مــــــــرنــــــــــج و مـــــــــرنجـــــــان
آقای آخوند گفت مرنجان را فهمیدم یعنی کسی را اذیت نکنم. ولی مرنج یعنی چی؟ چطور میتوانم ناراحت نشوم؟ مثلا وقتی بفهمم کسی مرا غیبت کرده یا فحش داده چطور میتوانم نرنجم؟!
آقای نخودکی گفت: علاج ، آن است که خودت را کسی ندانی. اگر خودت را کسی ندانستی دیگر نمی رنجی. اگر ما خودمان را دارای عزت و مقام خاصی در این دنیا ندانیم و خودمان را در برابر خداوند هیچ بدانیم دیگر هیچگاه از سخن دیگران ناراحت نمی شویم.
حافظ زیبا سروده که:
جفا کشیم و ملامت خوریم و خوش باشیم که در طریقت ما کافری ست رنجیدن
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا عبارت زیر یا شبیه آن در قران کریم بیان شده است؟
چیزی را به زور از من نخواهید
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
آیات زیر می‌تواند پاسخ به سؤال شما باشد:
1-عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ هُوَ خَیْرٌ لَکُمْ وَ عَسى‏ أَنْ تُحِبُّوا شَیْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَکُمْ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُون‏ (بقره/216)؛ بسا چیزى را خوش ندارید و آن براى شما بهتر است، و بسا چیزى را دوست دارید و آن براى شما بدتر است، و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید.
2-عَسى‏ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئاً وَ یَجْعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیْراً کَثیراً (نساء/19)؛ بسا هست که شما چیزى را مکروه دارید و خدا در آن خیر فراوانى قرار مى‏دهد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه عیاسی ترکمان
منظور از ( حق تلاوته ) جیست؟ الف )تلاوت و حفظ قران
ب)تدبر و عمل به قران
ج) خواندن زیاد ایات
د)یاد دادن ایات به دیگران
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
روایتى درباره‏ى آداب تلاوت قرآن در تفسیر المیزان نقل شده، که هشت نکته را مورد توجّه قرار داده است: 1. ترتیل آیات. 2. تفقّه در آیات. 3. عمل به آیات. 4. امید به وعده‏ها.
5. ترس از وعیدها. 6. عبرت از داستان‏ها. 7. انجام اوامر الهى. 8. ترک نواهى. در پایان روایت نیز امام صادق علیه السلام فرمود: حقّ تلاوت تنها حفظ آیات، درس حروف، قرائت و تجوید نیست. وبر اساس روایات، کسانى که حقّ تلاوت قرآن را ادا مى‏کنند، تنها امامان معصوم مى‏باشند.
بنابراین حقّ تلاوت، در تلاوت با صوت زیبا ورعایت نکات تجوید خلاصه نمى‏شود، بلکه ملاک، ایمان و عمل است.(تفسیر نور)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رقیه مشعوف
با سلام طاعات و عبادات قبول،چرا سوره توبه که خطاب به مشرکین است بسم الله الرحمن الرحیم ندارد اما سوره مسد با اینکه با خطاب تند به ابولهب آغاز میشود، بسم الله الرحمن الرحیم دارد؟
متین رمضانی (داور) : سلام علیکم
در این که چرا سوره توبه با بسم الله شروع نشده است در بین مفسرین اختلاف هست
و در روایات صادر از ائمه معصومین علیهم السلام نیز این اختلاف مشاهده می شود.
دو قول وجود دارد:
برخی می گویند چون این سوره ادامه سوره انفال است به همین خاطر با بسم الله شروع نشده است . اواخر سوره انفال راجع به پیمان ها سخن به میان آمده و در اوایل سوره توبه از شکستن پیمان توسط مشرکین بحث شده است.
قول دیگر این است که این سوره ، سوره مستقلی است و علت نداشتن بسم الله این است که «لان بسم اللَّه للامان و الرحمة و نزلت برائة لرفع الامان و السیف فیه‏» بسم الله برای امان و صلح و دوستی و نشانه رحمانیت و رحیمیت خداوند است ولی این سوره با رفع امان و بیزاری جستن از دشمنان آغاز شده است.
البته به هر دو نظر نقد هایی وارد است و در نقد نظر دوم، همان فرمایش شما را می‌توان بیان کرد که مگر سوره ی تبت چنین شرایطی ندارد، چرا با بسم الله آغاز شده است؟
استاد جوادی آملی ضمن نقد این دو دیدگاه معتقدند نوع مفاد سوره مبارکه توبه با سور دیگر قرآنی متفاوت بوده و مانند یک قطعنامه است.
در نقد دیدگاه دوم معتقدند که؛ وجه دوم خیلی روشن نیست برای اینکه رحمت الهی همیشه پیشاپیش غضب او حرکت می‌کند «یامَن سَبَقت رَحمتَهُ غَضَبه» «یا من تَسعی رَحمتهُ إمام غضبه» این گونه تعبیرها نشانه آن است که غضب در تحت رهبری رحمت پدید می‌آید ...رحمت خدا امام سایر اوصاف است ... و رهبر سایر اوصاف است هرجا این رحمت الهی ظهور مخصوص دارد.
رحمت نسبت به موارد خاص خودش که جذب و عاطفه و مهر و لطف را به همراه دارد مشخص است اما رحمت نسبت به مراکز فساد به این است که اگر آنها قابل اصلاح نیستند کنده بشوند تا فساد آنها بیشتر نشود و صالح را هم فاسد نکند رحمت نسبت به یک غده سرطانی این است که عمل بشود قطع ... پس رحمت به حسب هر شیئی فرق می‌کند اینکه گفته شد رحمت خدا بیش از غضب اوست نه یعنی مثلاً رحمت خدا هشت مرتبه دارد و غضب خدا هفت مرتبه نظیر اینکه بهشت هشت درجه دارد و جهنم هفت درکه و اینها در عرض هم‌اند این‌طور نیست، بلکه رحمت امام غضب است، پیشاپیش غضب است ،رهبر غضب است، دستور می‌دهد کجا غضب باشد ،کجا غضب نباشد؛ بنابراین مهندسی ،طراحی نقشه ،پیاده شدن غضب به عهده رحمت است.
همان طوری که طبیب گاهی مرهم می‌دهد و گاهی دست به چاقو می‌برد و عضوی را قطع می‌کند اینجا هم همین‌طور است ... رحمت خدا سابق بر غضب اوست بیش از غضب اوست یا پیشاپیش غضب او حرکت می‌کند به همین معنا خواهد بود «یا مَن وَسعتْ کُل شَیءٍ رحمته یا مَن سَبَقت رَحمتَهُ غَضَبه» ...". (برگرفته از مرکز ملی پاسخگویی به مسائل دینی)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 192
  • >
  • >>