از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید تفسیر ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
 » تفسیر المیزان - خلاصه
(فصل لربک و انحر):(پس به شکرانه آن ، برای پروردگارت نماز بخوان وقربانی کن ) [ نظرات / امتیازها ]
نظرات کاربران :
1) : سلام ترجمه ی گوگل گمراه کننده است و این آیه را اینطور ترجمه کرده استفصلِّ لربک وانحر>جدایی از خداوند و تجسم. که لااقل من شرمنده و عصبانی هستم که چرا مسلمین برای اصلاح ترجمه ی گوگل اقدامی نمی کنند؟
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  حاجيه تقي زاده فانيد - تفسیر راهنما
فصلّ

2 - اخلاص در نماز و انجام دادن آن تنها به جهت فرمان خدا، وظیفه اى برعهده پیامبر(ص)

فصلّ لربّک

3 - توجّه به ربوبیت خداوند، از آداب نماز

فصلّ لربّک

4 - خداوند، به دلیل مدبّر و مالک بودن بر امور انسان ها، سزاوار پرستش و نماز خالصانه بندگان به درگاه او است.

فصلّ لربّک

5 - سپاسگزارى از خداوند در برابر نعمت کوثر، وادارسازنده پیامبر(ص) به نماز و اخلاص در آن

إنّا أعطینـک الکوثر . فصلّ لربّک

حرف «فاء» در «فصلّ»، لزوم نماز را بر آیه قبل تفریع کرده است.

6 - مقام ربوبى خداوند، جلوه گر در اعطاى فاطمه(س) به پیامبر(ص)

إنّا أعطینـک الکوثر . فصلّ لربّک

7 - نماز، شکر نعمت هاى خداوند است.

إنّا أعطینـک الکوثر . فصلّ

8 - قربانى کردن شتر و قصد انجام دادن فرمان الهى، توصیه خداوند به پیامبر(ص)

وانحر

قید «لربّک» درباره «صلّ»، قرینه بر وجود چنین قیدى براى «انحر» نیز مى باشد. «نحر»; یعنى، مقدارى از سینه که جاى گلوبند است و از جمله معانى که براى فعل «انحر»، بیان کرده اند، فرمان به کشتن شتر قربانى است. (مفردات)

9 - لزوم توجّه به ربوبیت خداوند، هنگام قربانى کردن حیوانات

فصلّ لربّک وانحر

10 - مالک و مدبّر بودن خداوند، دلیل لزوم اخلاص و قصد قربت در قربانى کردن به درگاه او است.

فصلّ لربّک وانحر

11 - برگزیدن گران بهاترین حیوان اهلى (شتر) براى قربانى، واکنشى بایسته از سوى پیامبر(ص)، در سپاس گزارى از کوثر عطا شده به آن حضرت

إنّا أعطینـک الکوثر ... وانحر

12 - اهداى قربانى به پیشگاه پروردگار، شکر نعمت هاى او است.

إنّا أعطینـک الکوثر ... وانحر

13 - لزوم ایجاد پیوند با خلق، در کنار پیوند با آفریدگار

فصلّ لربّک وانحر

دستور قربانى براى رساندن گوشت به مردم، در کنار دستور نماز، بیانگر برداشت یاد شده است.

14 - خداوند، با یادآورى عطاى ویژه خویش به پیامبر(ص)، آن حضرت را آماده دریافت فرمان نماز و قربانى ساخت.

إنّا أعطینـک الکوثر . فصلّ لربّک وانحر

15 - نعمت هاى الهى ـ حتى براى پیامبر(ص) ـ مسؤولیت آفرین است.

إنّا أعطینـک الکوثر . فصلّ لربّک وانحر

16 - بخشش پیش از درخواستِ تکلیف، روشى الهى و مطلوب است.

إنّا أعطینـک الکوثر . فصلّ لربّک وانحر

17 - پیوند با خداوند، مقدّم بر پیوند با مردم و زمینه ساز آن است.*

فصلّ لربّک وانحر

عطف دو فرمان، ممکن است عطف مسبّب بر سبب باشد.

18 - لزوم تأخیر قربانى از نماز عید، در عید قربان*

فصلّ لربّک وانحر

تطبیق نماز و قربانى در آیه، بر نماز عید قربان و قربانى در آن، یکى از احتمالات موجود در این آیه است. عطف به «واو» گر چه بر ترتیب تصریح ندارد; ولى ترتیب ذکرى مى تواند بیانگر ترتیب واقعى باشد.

19 - لزوم بالابردن دست ها تا گلوگاه، در آغاز نماز

فصلّ لربّک وانحر

در لغت آمده است: «نَحَرَ الرجلُ»;یعنى، براى نماز ایستاد و دست ها را در آن هنگام بالا برد (تاج العروس). ارتباط این دو فرمان با یکدیگر ـ که اقتضا مى کند فرمان «نحر» نیز در رابطه با نماز باشد ـ معناى بالا را تقویت مى کند.

20 - لزوم خواندن نماز، در ابتداى وقت آن*

وانحر

در «تاج العروس» آمده است: «نَحَرَ الصلاة»; یعنى، نماز را در آغاز وقت آن خواند.

21 - «عن أمیرالمؤمنین(ع) قال: لما نزلت هـذه السورة قال النبىّ(ص) لجبرئیل: ما هـذه النَّحیرَةُ التى أمرنى بها ربّى قال: لیست بنَحیرة و لـکنّه یأمرک إذا تحرّمت للصلاة أن ترفع یدیک إذا کبّرت و إذا رکعت و إذارفعت رأسک من الرکوع و إذا سجدت ... و إنّ زینة الصلاة رفع الأیدى عند کلّ تکبیرة;(1)

از امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که فرمود: چون این سوره (کوثر) نازل شد، پیامبر(ص) به جبرئیل فرمود: این «نحیرة» (شتر قربانى شده یا شب اول هر ماه) که پروردگارم مرا بدان امر فرموده، چیست؟ جبرئیل گفت: این، «نحیرة» نیست، بلکه خداوند تو را امر مى کند هر گاه نماز را با «تکبیرة الاحرام» شروع کردى، هنگام تکبیر و رکوع و زمانى که از رکوع سر برداشتى و هنگام سجده [که تکبیر گفتى]، دست هاى خود را بالا ببرى ... زینت نماز بالا بردن دست ها هنگام هر تکبیر است».

22 - «عن حریز عن رجل عن أبى جعفر(ع) قال: قلت له «فصلّ لربّک و انحر» قال: النحر الإعتدال فى القیام أن یقیم صلبه و نحره;(2)

حَریز از مردى نقل کرده که گفت: به امام باقر(ع) گفتم: [معناى]«فصلّ لربّک و انحر»[چیست؟]فرمود: «نحر» اعتدال در حال قیام است;[به این که]ستون فقرات و سینه خود را راست نگه دارد».
[ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر مجمع البیان
در آیه بعد مى فرماید:

فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ

اینک که چنین است براى پروردگارت نماز بگزار و شتر قربانى کن.

از دیدگاه گروهى از جمله «عطاء» خداى فرزانه پس از نوید ارزانى شدن خیر فراوان به پیامبر، به او دستور مى دهد که به منظور سپاس به بارگاه خدا در برابر این نعمت ها نماز عید را بخواند و پس از آن قربانى کند.

امّا «انس» آورده است که: پیامبر گرامى پیش از فرود این آیه در روز عید، نخست قربانى مى کرد و آن گاه نماز مى خواند و با فرود آیه دستور رسید که نخست نماز گزارد و پس از آن قربانى کند.

«سعید بن جبیر» و «مجاهد» بر آنند که: پس براى پروردگارت نماز بامدادى را بخوان، آن گاه در «منا» قربانى نما.

«محمد بن کعب» مى گوید: در آن زمان مردمى بودند که نماز و قربانى شان خالصانه و براى خدا نبود، از این رو خدا به پیامبرش دستور داد تا نماز و قربانى را تنها براى تقرب به بارگاه خدا بگزارند و انجام دهند.

به باور برخى منظور این است که: براى پروردگارت نماز بگزار و رو به قبله بایست، چرا که واژه «نحر» به معنى گلوگاه آمده و در فرهنگ عرب آن را به برابر و مقابل هر چیز مى گویند. براى نمونه گفته مى شود:

«منازلنا تتناحر» منزل هاى ما در برابر یکدیگر است.

شاعر مى گوید:


اباحکم هل انت عم مجالد

و سید اهل الابطح المتناحر

هان اى «اباحکم»! آیا تو عموى «مجالد» و سرور مردم مکّه هستى که در برابر آنان قرار گرفته اى؟

از امیرمؤمنان آورده اند که فرمود: منظور این است که دست راست خود را به هنگام نماز در گلوگاه خود بر روى دست چپ بگذارى.

گفتنى است که این روایت نادرست است، چرا که همه خاندان رسالت خلاف این دیدگاه را از آن حضرت آورده و روشنگرى مى کنند که منظور بلندکردن دو دست به هنگام آغاز نماز تا برابر گلوگاه و چهره است.

از امام صادق آورده اند که فرمود: منظور بالا آوردن دو دست در برابر صورت است، به گونه اى که کف آن ها به طرف قبله باشد.

در روایت دیگرى آورده اند که پس از فرود این سوره، پیامبر به فرشته وحى گفت: این «نُحیره»اى که خدا مرا به انجام آن فرمان مى دهد چیست؟

فرشته وحى گفت: این «نُحیره» نیست، بلکه خدایت فرمان مى دهد که به هنگام آغاز نماز و گفتن «تکبیر» دست ها را بلند کن، و هرگاه رکوع نمودى، یا سر از رکوع برداشتى، و یا سجده کردى، دست ها را در برابر قبله بلند کن و بگو «اللّه اکبر»، چرا که نماز ما و نماز فرشتگان در هفت آسمان نیز همین گونه است، و براى هر کار و هر چیز زینتى است، و زینت نماز بلند کردن دو دست در هر «تکبیر» است.

از پیامبر آورده اند که فرمود: بلند کردن دو دست به هنگام «تکبیر» از فروتنى و خشوع در برابر خداست، آیا این آیه را نخوانده اید که مى فرماید: فما استکانوا بربهم...(320) و به راستى آنان را به عذاب گرفتار کردیم، چرا که نسبت به پروردگار خویش فروتنى و خشوع نکردند و زارى و توبه ننمودند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر نمونه
این نعمت عظیم و خیر فراوان شکرانه عظیم لازم دارد، هر چند شکر مخلوق هرگز حق نعمت خالق را ادا نمى کند، بلکه توفیق شکرگزارى خود نعمت دیگرى است از ناحیه او لذا مى فرماید: اکنون که چنین است ، فقط براى پروردگارت نماز بخوان و قربانى کن (فصل لربک و انحر). آرى بخشنده نعمت او است ، بنابراین نماز و عبادت و قربانى که آن هم نوعى عبادت است براى غیر او معنى ندارد، مخصوصا با توجه به مفهوم رب که حکایت از تداوم نعمتها و تدبیر و ربوبیت پروردگار مى کند. کوتاه سخن اینکه ((عبادت )) خواه به صورت نماز باشد، یا قربانى کردن مخصوص رب و ولى نعمت است ، و او منحصرا ذات پاک خدا است . این در برابر اعمال مشرکان است که براى بتها سجده و قربانى مى کردند، در حالى که نعمتهاى خود را از خدا مى دانستند! و به هر حال تعبیر ((لربک )) دلیل روشنى است بر مساءله لزوم قصد قربت در عبادات . بسیارى از مفسران معتقدند که منظور نماز روز عید قربان ، و قربانى کردن در همان روز است ، ولى ظاهرا مفهوم آیه مفهوم عام و گسترده اى است هر چند نماز و قربانى روز عید یکى از مصداقهاى روشن آن است . تعبیر به ((وانحر)) از ماده ((نحر)) که مخصوص کشتن شتر است ، شاید به خاطر این است که در میان قربانیها شتر از اهمیت بیشترى برخوردار بود، و مسلمانان نخستین علاقه بسیار به آن داشتند، و قربانى کردن شتر بدون ایثار و گذشت ممکن نبود. در اینجا دو تفسیر دیگر براى آیه فوق ذکر شده است : 1 - منظور از جمله ((وانحر)) رو به قبله ایستادن به هنگام نماز است ، چرا که ماده نحر به معنى گلوگاه مى باشد، سپس عرب آن را معنى مقابله با هر چیز استعمال کرده است ، و لذا مى گویند ((منازلنا تتناحر)) یعنى : منزلهاى ما در مقابل یکدیگر است . 2 - منظور بلند کردن دستها به هنگام تکبیر و آوردن آن در مقابل گلوگاه و صورت است ، در حدیثى مى خوانیم : هنگامى که این سوره نازل شد پیغمبر اکرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) از جبرئیل سؤ ال فرمود: این ((نحیره )) اى که پروردگارم مرا به آن ماءمور ساخته چیست ؟ ((جبرئیل )) عرض کرد: ((این نحیره نیست ، بلکه خداوند به تو دستور مى دهد هنگامى که وارد نماز مى شوى موقع تکبیر، دستها را بلند کن ، و همچنین هنگامى که رکوع مى کنى یا سر از رکوع برمى دارى ، و یا سجده مى کنى ، چرا که نماز ما و نماز فرشتگان در هفت آسمان همین گونه است ، و براى هر چیزى زینتى است ، و زینت نماز بلند کردن دستها در هر تکبیر است )). و در حدیثى از امام صادق (علیه السلام ) مى خوانیم که در تفسیر این آیه با دست مبارکش اشاره کرده و فرمود: منظور این است که دستها را اینگونه در آغاز نماز بلند کنى به طورى که کف آنها رو به قبله باشد. ولى تفسیر اول از همه مناسب تر است ، چرا که منظور نفى اعمال بت پرستان است که عبادت و قربانى را براى غیر خدا مى کردند، ولى با این حال جمع میان همه معانى و روایاتى که در این باب رسیده است هیچ مانعى ندارد و به خصوص اینکه درباره بلند کردن دست به هنگام تکبیرات روایات متعددى در کتب شیعه و اهل سنت نقل شده است ، به این ترتیب آیه مفهوم جامعى دارد که اینها را نیز شامل مى شود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » تفسیر کشاف

والنحر : نحر البدن ، وعن عطیة : هی صلاة الفجر بجمع ، والنحر بمنی . وقیل : صلاة العید والتضحیة . وقیل . هی جنس الصلاة . والنحر : وضع الیمین علی الشمال ، والمعنی : أعطیت مالا غایة لکثرته من خیر الدارین الذی لم یعطه أحد غیرک ، ومعطی دلک کله أنا إله العالمین ، فاجتمعت لک الغبطتان السنیتان : إصابة أشرف عطاء وأوفره ، من أکرم معط وأعظم منهم ، فاعبد رکب الذی أعزک بإعطائه ، وشرفک وصانک من منن الخلق ، مراغما لقومک الذین یعبدون غیر الله ، وانحر لوجهه وباسمه إذا نحرت ، مخالفا لهم فی النحر للأوثان [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  سيد مصطفي فاطمي کيا - تفسیر المیزان
فصل لربک و انحر
از ظاهر سیاق و ظاهر اینکه حرف (فاء) بر سر این جمله در آمده ، استفاده مى شود که امر به نماز و نحر شتر، که متفرع بر جمله (انا اعطیناک الکوثر) شده ، از باب شکر نعمت است ، و چنین معنا مى دهد، حال که ما بر تو منت نهادیم و خیر کثیرت دادیم این نعمت بزرگ را با نماز و نحر شکرگزارى کن .
و مراد از (نحر) بنا بر روایاتى که از طرق شیعه و سنى از رسول خدا (صلى اللّه علیه و آله وسلم ) و از على (علیه السلام ) رسیده ، و نیز روایاتى که شیعه از امام صادق و سایر ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) روایت کرده ، دست بلند کردن به طرف گردن در هنگام تکبیر گفتن براى نماز است .
ولى بعضى گفته اند: معنایش این است که نماز عید قربان بخوان ، و شتر هم قربانى کن ، ( چون کلمه نحر به معناى سر بریدن شتر به آن نحو خاص است ، همچنان که کلمه ذبح به معناى سر بریدن سایر حیوانات است ).
بعضى دیگر گفته اند: معنایش این است که براى پروردگارت نماز بخوان ، و وقتى سر از رکوع بر مى دارى به طور کامل بایست .
بعضى دیگر معانى دیگرى هم ذکر کرده اند. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  نيره تقي زاده فايند - تفسیرهدایت
[2] بنده‌ هنگامی‌ شایستگی‌ بهره‌ برداری‌ ‌از‌ همه نعمتهای‌ الاهی‌ ‌را‌ پیدا می‌کند ‌که‌ ‌به‌ معرفت‌ خدای‌ ‌تعالی‌ و تقرب‌ پیدا کردن‌ ‌به‌ ‌او‌ دست‌ یافته‌ ‌باشد‌. کسی‌ ‌را‌ مشاهده‌ می‌کنی‌ ‌که‌ ‌خدا‌ نعمت‌ امن‌ و عافیت‌ و ثروتمندی‌ ‌را‌ ‌به‌ ‌او‌ ارزانی‌ داشته‌،ولی‌ ‌او‌ منکر پروردگار خویش‌ ‌است‌؟ ‌به‌ تباه‌ کردن‌ ‌اینکه‌ نعمتها ‌با‌ کفران‌ ‌آنها‌ می‌پردازد، و امنیت‌ ‌را‌ ‌برای‌ پراکندن‌ و ترویج‌ فساد، و عافیت‌ ‌را‌ ‌در‌ پیروی‌ ‌از‌ شهوات‌، و ثروت‌ ‌را‌ ‌در‌ سرکشی‌ و طغیان‌ ‌به‌ مصرف‌ می‌رساند، ‌به‌ همان‌ گونه‌ ‌که‌ نعمتهای‌ الاهی‌ ‌را‌ آزمندی‌ و طمع‌ و اضطراب‌ و نومیدی‌ و بد خلقی‌ تباه‌ می‌سازد؟ بزرگترین‌ نعمت‌ ‌خدا‌ ‌بر‌ آدمی‌ رسالت‌ الاهی‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌به‌ راههای‌ سلام‌ راهنمایی‌ می‌کند، و ‌در‌ تسخیر زندگی‌ ‌به‌ یاری‌ ‌او‌ ‌بر‌ می‌خیزد، و رهبر ‌او‌ ‌به‌ زندگی‌ برتر می‌شود، ولی‌ ‌اینکه‌ رسالت‌ ‌را‌ نیز ‌به‌ نوبه ‌خود‌ کسی‌ می‌تواند تحمل‌ کند ‌که‌ ‌خدا‌ ‌را‌ بشناسد و ‌با‌ عمل‌ و ادا کردن‌ حقوقی‌ ‌که‌ ‌بر‌ گردن‌ دارد ‌به‌ سپاسگزاری‌ ‌در‌ مقابل‌ ‌آن‌ برخیزد.

نماز و زکات‌ دو ستون‌ رسالت‌ الاهی‌ ‌است‌، بدان‌ سبب‌ ‌که‌ نماز انسان‌ ‌را‌ ‌به‌ نور پروردگارش‌ می‌رساند، و زکات‌ قلب‌ ‌او‌ ‌را‌ ‌از‌ حرص‌ و بخل‌ و ‌خود‌ پسندی‌ و پرستش‌ دینار پاک‌ می‌کند ... و ‌خدا‌ ‌پس‌ ‌از‌ بیان‌ نعمت‌ کوثر ‌به‌ ‌آن‌ ‌هر‌ دو اشاره‌ کرده‌ و گفته‌ ‌است‌:

«فَصَل‌ِّ لِرَبِّک‌َ وَ انحَر‌-‌ ‌پس‌ ‌برای‌ پروردگارت‌ نماز گزار و قربانی‌ کن‌.»

‌هر‌ چه‌ یقین‌ آدمی‌ ‌به‌ پروردگارش‌‌-‌ ‌از‌ طریق‌ نماز و زکات‌‌-‌ افزایش‌ یابد، راهیابی‌ و رستگاری‌ و بهره‌مندی‌ ‌از‌ نعمتهای‌ ‌خدا‌ و ‌از‌ جمله‌ نعمت‌ کوثری‌ ‌که‌ کتاب‌ ‌خدا‌ و عترت‌ ‌رسول‌ اللّه‌ ‌است‌ نیز افزایش‌ پیدا می‌کند، و ‌اینکه‌ نماز می‌تواند ‌در‌ ‌هر‌ جا بوده‌ ‌باشد‌: نماز عید قربان‌ ‌در‌ روز دهم‌ ماه‌ ذو الحجّة، ‌ یا ‌ نماز بامداد ‌در‌ مزدلفة، ‌ یا ‌ ‌هر‌ نماز واجب‌، ‌که‌ ‌در‌ نتیجه‌ سپاسگزاری‌ شایسته‌ ‌در‌ برابر نعمت‌ کوثر محسوب‌ می‌شود.

نیز چنین‌ ‌است‌ قربانی‌ کردن‌، خواه‌ ‌در‌ روز عید ‌در‌ منی‌ بوده‌ ‌باشد‌، و خواه‌ ‌در‌ جایی‌ دیگر، ‌در‌ ‌هر‌ حال‌ نقش‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌در‌ پاک‌ کردن‌ قلب‌ ایفا می‌کند.

میان‌ مفسران‌ ‌در‌ تأویل‌ ‌اینکه‌ ‌آیه‌ همچون‌ ‌در‌ آیه پیش‌ ‌از‌ ‌آن‌ اقوال‌ گوناگونی‌ ‌است‌ ‌که‌ می‌توان‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ معنی‌ کلی‌ واحدی‌ جمع‌ کرد ‌که‌ پیشتر ‌از‌ ‌آن‌ سخن‌ گفتیم‌.ولی‌ نصهایی‌ ‌در‌ دست‌ ‌است‌ ‌که‌ بنا ‌بر‌ ‌آنها‌ صریحا معنی‌ نحر ‌در‌ ‌اینکه‌ جا برداشتن‌ دست‌ رو ‌به‌ قبله‌ ‌در‌ هنگام‌ نماز ‌است‌ ‌که‌ بعضی‌ ‌از‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌اینکه‌ جا می‌آوریم‌:

‌در‌ روایت‌ ‌است‌ ‌که‌ چون‌ ‌از‌ امام‌ صادق‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ درباره ‌اینکه‌ ‌آیه‌ پرسیدند، دستهای‌ ‌خود‌ ‌را‌ رو ‌به‌ قبله‌ بلند کرد و ‌گفت‌ ‌که‌ آغاز نماز باید چنین‌ بوده‌ ‌باشد‌.«6»

بیهقی‌ ‌در‌ سنن‌ ‌خود‌ و جز ‌آن‌ ‌از‌ ‌علی‌ ‌بن‌ ابی‌ طالب‌‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ روایت‌ کرده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌گفت‌: «هنگامی‌ ‌که‌ ‌بر‌ پیامبر‌-‌ ‌صلی‌ اللّه‌ ‌علیه‌ و آله‌‌-‌ سوره «إنّا أعطیناک‌ الکوثر» نازل‌ شد، پیامبر ‌به‌ جبرییل‌ ‌گفت‌: ‌که‌ ‌اینکه‌ قربانی‌ ‌که‌ پروردگارم‌ مرا ‌به‌ ‌آن‌ فرمان‌ داده‌ ‌است‌ چیست‌! و ‌او‌ ‌گفت‌ ‌که‌: ‌آن‌ قربانی‌ نیست‌، بلکه‌ ‌خدا‌ فرمانت‌ می‌دهد ‌که‌ چون‌ ‌به‌ نماز می‌ایستی‌، ‌در‌ هنگام‌ تکبیر گفتن‌ دستهایت‌ ‌را‌ بلند کنی‌، و نیز ‌پس‌ ‌از‌ پایان‌ یافتن‌ رکعت‌ و ‌پس‌ ‌از‌ برداشتن‌ سر ‌از‌ رکوع‌ چنین‌ کنی‌، ‌که‌ ‌اینکه‌ نماز ‌ما و نماز فرشتگان‌ ‌در‌ هفت‌ آسمان‌ ‌است‌، و ‌هر‌ چیزی‌ ‌را‌ زینتی‌ ‌است‌ و زینت‌ نماز بلند کردن‌ دستها ‌در‌ هنگام‌ ‌هر‌ تکبیر ‌است‌».«7»

‌من‌ ‌به‌ معنی‌ جامعی‌ دست‌ نیافتم‌ ‌که‌ ‌اینکه‌ تفسیر و تفسیر پیش‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ بعضی‌ ‌از‌ نصوص‌ درباره ‌آن‌ تأکید کرده‌اند ‌هر‌ دو ‌را‌ شامل‌ شود. ولی‌ می‌توان‌ ‌گفت‌ ‌که‌: بلند کردن‌ دست‌ علامت‌ آمادگی‌ ‌برای‌ فدا کردن‌ نفس‌ ‌است‌، و چنان‌ ‌است‌ ‌که‌ گویی‌ انسان‌ ‌به‌ قربانی‌ کردن‌ و نحر ‌آن‌ اشاره‌ و ‌آن‌ ‌را‌ ‌به‌ پروردگار خویش‌ تقدیم‌ می‌کند، ‌در‌ صورتی‌ ‌که‌ قربانی‌ کردن‌ بدن‌ ‌در‌ منی‌ ‌به‌ معنی‌ حقیقی‌ کلمه نحر ‌است‌.

و ‌هر‌ چه‌ ‌باشد‌، ‌از‌ سعید ‌بن‌ جبیر روایت‌ ‌شده‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌گفت‌: ‌اینکه‌ ‌آیه‌ ‌در‌ روز حدیبیة نازل‌ شد ‌که‌ ‌در‌ ‌آن‌ پیامبر ‌با‌ قریش‌ صلح‌ کرد و جبرییل‌ آمد و ‌گفت‌:

انحر و ارجع‌ قربانی‌ کن‌ و باز گرد.«8»‌در‌ حدیثی‌ ‌به‌ جا مانده‌ ‌از‌ امام‌ باقر‌-‌ ‌علیه‌ ‌السلام‌‌-‌ آمده‌ ‌است‌ ‌که‌ معنی‌ نحر آمادگی‌ ‌در‌ قیام‌ ‌است‌ و ‌گفت‌: «نحر اعتدال‌ ‌در‌ ایستادن‌ ‌است‌ ‌به‌ ‌اینکه‌ ‌که‌ چنان‌ بایستد ‌که‌ گردن‌ و پشت‌ ‌او‌ راست‌ بایستد».«9»

گروهی‌ ‌از‌ مفسران‌ گفته‌اند: «انحر» ‌به‌ معنی‌ قربانی‌ ‌را‌ آغاز کن‌، و قربانی‌ جز ‌در‌ حال‌ اعتدال‌ آغاز نمی‌شود، و گفته‌اند ‌که‌ تناحر ‌به‌ معنی‌ تقابل‌ ‌از‌ ‌آن‌ گرفته‌ ‌شده‌ ‌است‌، ولی‌ چنان‌ می‌نماید ‌که‌ معنی‌ اول‌ ‌با‌ قرآن‌ بیشتر هماهنگ‌ ‌است‌:

‌از‌ ‌آن‌ روی‌ ‌که‌ ‌از‌ صلاة جز مقرون‌ ‌با‌ زکات‌ ‌ یا ‌ انفاق‌ یاد نمی‌شود. [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
 » یوسفعلی
6287. He who grants these blessings is Allah, and to Allah alone must we turn in adoration and thanksgiving, and in sacrifice. Nahr = sacrifice: in a restricted ritual sense, the sacrifice of camels: see n. 2813 to 22:36. But the ritual is a mere Symbol. Behind it is a deep spiritual meaning; the meat slaughtered feeds the poor, and the slaughter is a symbol of the self-sacrifice in our hearts. "It is not their meat nor their blood, that reaches Allah; it is your piety that reaches Him" (22:37). [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  داريوش بيضايي - تفسیر هفت جلدی جامع قرآن بقلم و جمع آوری مرحوم علامه حاج سید ابراهیم بروجردی
طبرسی از حضرت صادق ع روایت کرده فرمود: وقتی این سوره نازل شد پیغمبر اکرم ﷺ از جبرئیل سؤال نمود: نحریکه خـــداوند مرا به آن امر فرموده چه نحری است؟ جبرئیل ع گفت: ای رسول خــــدا مقصود نحر در اینجا قربانی کردن نیست بلکه مراد آن است که چون خواستید برای نمازها تکبیره الاحرام بگوئید باید دستها را محاذی صورت بلند کنید و همچنین در هر تکبیر چه پیش از رکوع یا سجود و یا بر داشتن از رکوع و سجود در حال گفتن تکبیر باشید به این شکل که دستها را مقابل صورت بلند کنید آن وقت تکبیر بگوئید, ما فرشتگان هفت آسمان همین طور نماز بجا می آوریم و برای هر چیزی زینیتی است و زینت نماز بلند کردن دستها محاذی صورت در حال تکبیر گفتن است... [ نظرات / امتیازها ]
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.