5) 1 - حسادت به دیگران، حالتى ناپسند و عملى ساختن آن، شرّآفرین و ضربه زننده به آنان است.
و من شرّ حاسد إذا حسد
2 - لزوم پناه بردن به خداوند، هنگام تلاش هاى حسادت آمیز دیگران
و من شرّ حاسد إذا حسد
3 - خداوند، بر بى اثر کردن حسد دیگران و مصون ساختن انسان در برابر تلاش هاى عملى حسودان، توانا است.
أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
4 - پناه بردن به خداوند و به زبان جارى ساختن استعاذه به درگاه او، زمینه ساز دور ماندن انسان از آسیب هاى حسودان
أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
5 - توانایى خداوند بر شکافتن تاریکى ها با سپیده صبح،
1 - حسادت به دیگران، حالتى ناپسند و عملى ساختن آن، شرّآفرین و ضربه زننده به آنان است.
و من شرّ حاسد إذا حسد
2 - لزوم پناه بردن به خداوند، هنگام تلاش هاى حسادت آمیز دیگران
و من شرّ حاسد إذا حسد
3 - خداوند، بر بى اثر کردن حسد دیگران و مصون ساختن انسان در برابر تلاش هاى عملى حسودان، توانا است.
أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
4 - پناه بردن به خداوند و به زبان جارى ساختن استعاذه به درگاه او، زمینه ساز دور ماندن انسان از آسیب هاى حسودان
أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
5 - توانایى خداوند بر شکافتن تاریکى ها با سپیده صبح، دلیل قدرت او بر نجات انسان از خطر حسودان
قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
6 - پیامبر(ص)، در معرض ضربه خوردن از سوى فرد یا افرادى که حسادت، آنان را به تلاش هاى شرّآفرین وادار مى ساخت.
قل ... و من شرّ حاسد إذا حسد
نکره بودن «حاسد» ـ در مقابل معرفه بودن «النفاثات» ـ مى تواند بیانگر ناشناخته بودن حسودانى باشد که درصدد ضربه زدن به پیامبر(ص) بودند و ممکن است مراد از آن جنس باشد; در آن صورت بر همه حسودان تعمیم خواهد یافت.
7 - تلاش شدید فردى حسود، براى رساندن شرّ به پیامبر(ص)
و من شرّ حاسد إذا حسد
چنانچه آمدن «حاسد»، براى بیان شدت حسدى باشد که از فرد حسود سر زده بود، ناشناخته بودن او از آیه استفاده نمى شود; مؤید این احتمال شأن نزول آیه شریفه است که در آن آمده: آن فرد «لَبید بن اَعْصَم» نام داشته است.
8 - خداوند، پیامبر(ص) را به پناه خواستن و امداد طلبیدن از او، در برابر آثار حسادت مردم فرمان داد.
قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
9 - به زبان آوردن آیات سوره «فلق»، از آداب استعاذه به خداوند
قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
6 - پیامبر(ص)، در معرض ضربه خوردن از سوى فرد یا افرادى که حسادت، آنان را به تلاش هاى شرّآفرین وادار مى ساخت.
قل ... و من شرّ حاسد إذا حسد
نکره بودن «حاسد» ـ در مقابل معرفه بودن «النفاثات» ـ مى تواند بیانگر ناشناخته بودن حسودانى باشد که درصدد ضربه زدن به پیامبر(ص) بودند و ممکن است مراد از آن جنس باشد; در آن صورت بر همه حسودان تعمیم خواهد یافت.
7 - تلاش شدید فردى حسود، براى رساندن شرّ به پیامبر(ص)
و من شرّ حاسد إذا حسد
چنانچه آمدن «حاسد»، براى بیان شدت حسدى باشد که از فرد حسود سر زده بود، ناشناخته بودن او از آیه استفاده نمى شود; مؤید این احتمال شأن نزول آیه شریفه است که در آن آمده: آن فرد «لَبید بن اَعْصَم» نام داشته است.
8 - خداوند، پیامبر(ص) را به پناه خواستن و امداد طلبیدن از او، در برابر آثار حسادت مردم فرمان داد.
قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
9 - به زبان آوردن آیات سوره «فلق»، از آداب استعاذه به خداوند
قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد
[ نظرات / امتیازها ]