از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
يا بَني‏ إِسْرائيلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْکُمْ وَ أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَ إِيَّايَ فَارْهَبُونِ40وَ آمِنُوا بِما أَنْزَلْتُ مُصَدِّقاً لِما مَعَکُمْ وَ لا تَکُونُوا أَوَّلَ کافِرٍ بِهِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي‏ ثَمَناً قَليلاً وَ إِيَّايَ فَاتَّقُونِ41وَ لا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْباطِلِ وَ تَکْتُمُوا الْحَقَّ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ42وَ أَقيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعينَ43أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْکِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ44وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَي الْخاشِعينَ45الَّذينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ وَ أَنَّهُمْ إِلَيْهِ راجِعُونَ46يا بَني‏ إِسْرائيلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْکُمْ وَ أَنِّي فَضَّلْتُکُمْ عَلَي الْعالَمينَ47وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ48
شماره صفحه : 7 حزب : 1 جزء : اول سوره : بقرة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید نکته ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  معنای کلمه «عهد»
40) کلمه عهد در اصل به معناى حفاظ است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 227 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «رهبت»
40) کلمه رهبت به معناى خوف است و مقابلش کلمه رغبت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 227 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  نهی از کفر ورزیدن یهود به قرآن
41) خداوند به بنی‌اسرائیل می‌فرماید: از میان اهل کتاب و یا میان اقوام گذشته و آینده ‏تان، شما کفر به قرآن را آغاز نکنید. بگذارید کسانى به آن کفر بورزند که به همه کتاب هاى آسمانى کفر مى ‏ورزند و آنان کفار مکه هستند که قبل از یهود به قرآن کفر ورزیده بودند.{وَ لا تَکُونُوا أَوَّلَ کافِرٍ بِه‏} [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 227 قالب : تفسیری موضوع اصلی : کفر گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «استعانت»
45) استعانت به معنای مدد جستن در جایی است که انسان به تنهایی نمی تواند از عهده مشکلات برآید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 228 قالب : لغوی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  مرجع ضمیر (ها) در «انها»
45) ضمیر (ها) به «صلاة» برمی‌گردد. بازگشت آن به استعانت با جمله «اِلاّ عَلَی الخَاشِعین» منافات دارد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 229 قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : علامه طباطبایی
  تفاوت خضوع و خشوع
45) گرچه در خضوع و خشوع معنای تذلّل و انکسار است ولی خضوع مربوط به اعضا و جوارح آدمی است ولی خشوع مربوط به قلب است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 229 قالب : تفسیری موضوع اصلی : خضوع گوینده : علامه طباطبایی
  گمان به آخرت مقدمه‌ای برای یقین
46) در این آیه ظن به ملاقات پروردگار و قیامت را کافی دانسته در حالی که این مورد اعتقاد به آخرت، موردى است که هر کس باید به آن یقین حاصل کند. همچنانکه در جاى دیگر فرموده است «وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ» (بقره/4)، با این حال چرا در آیه مورد بحث مظنه و گمان به آن را کافى دانسته است؟

پاسخ: ممکن است وجهش این باشد که براى حصول و پیدایش خشوع در دل انسان، مظنه قیامت و لقای پروردگار کافى است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 229 و 230 قالب : تفسیری موضوع اصلی : یقین گوینده : علامه طباطبایی
  کمک گرفتن از نماز در مشکلات
45) امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: هر وقت امرى و پیشامدى على(علیه‌السلام) را به وحشت مى‏انداخت برمی‌خاست و به نماز مى‏ایستاد و مى‏فرمود: «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ».

علامه طباطبایی: مضمون حدیث بالا را عیاشى (ج 1 ص 43 ح 39- 40) هم روایت کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 230 قالب : روایی موضوع اصلی : نماز گوینده : علامه طباطبایی
  کمک از روزه در مشکلات
45) امام صادق(علیه‌السلام) فرمودند: صبر همان روزه است ... هر وقت حادثه ‏اى براى کسى پیش آمد روزه بگیرد تا خداوند آن را برطرف سازد. چون خداى تعالى فرموده است: «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ» که منظور از آن روزه است.

علامه طباطبایی: مضمون حدیث بالا را عیاشى (ج 1 ص 43 ح 39- 40) هم روایت کرده است و تفسیر صبر به روزه از باب جرى یعنى تطبیق کلى بر مصداق است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 230 قالب : روایی موضوع اصلی : صبر- شکیبایی گوینده : علامه طباطبایی
  تاویل صبر به روزه
45) امام علی(علیه‌السلام) فرمودند: صبر در این آیه به معناى روزه است و هر گاه امر ناگوارى براى کسى پیش آید روزه بگیرد تا برطرف شود. چون خداى تعالی فرموده است: «وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ». و خاشع به معناى کسى است که در نماز خود حالت ذلت به خود بگیرد و منظور از خاشعان در این آیه رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) است.

علامه طباطبایی: امام از آیه شریفه استحباب روزه و نماز را در هنگام نزول شدائد و ناملایمات استفاده کرده است و نیز استحباب توسل به رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و ولى خدا در این گونه مواقع را از آیه شریفه درآورده است و این در حقیقت تاویل کلمه صوم و صلاة به رسول خدا(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و امیر المؤمنین(علیه‌السلام) است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 230 و 231 قالب : روایی موضوع اصلی : صبر- شکیبایی گوینده : علامه طباطبایی
  مصداق «الَّذِینَ یَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِم»‏
45) امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: این آیه درباره على و عثمان بن مظعون و عمار بن یاسر و رفقاى ایشان نازل شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 231 قالب : روایی موضوع اصلی : اصحاب پیامبر گوینده : علامه طباطبایی
  تفسیر ظن به یقین در آیه
46) امام على (علیه‌السلام) در ذیل این آیه فرمودند: یعنى یقین دارند به اینکه مبعوث می‌شوند و مراد به ظن در این آیه یقین است.

علامه طباطبایی: این روایت را توحید صدوق (ص 267 س 9) نیز نقل کرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 231 قالب : روایی موضوع اصلی : یقین گوینده : علامه طباطبایی
  رد اعتقاد به حاکم بودن قوانین مادی در آخرت
48) 1- در ملل قدیم از وثنى ‏ها و دیگران این طرز فکر وجود داشت که معتقد بودند نظام زندگى آخرت نیز مانند نظام زندگى دنیوى است و قانون اسباب و مسببات و ناموس تاثیر و تاثر مادى طبیعى در آن زندگى نیز جریان دارد.

2- در قرآن کریم تمامى این آرای واهیه و پوچ و اقاویل کاذبه و بى اساس ابطال شده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 233 قالب : تفسیری موضوع اصلی : آخرت گوینده : علامه طباطبایی
  شفاعت در قرآن
48) با اینکه قرآن تأثیر اسباب و وسائل را در آخرت نفی کرده است ولی شفاعت را به طور کلّی انکار نکرده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 235 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  نفی استقلال در شفاعت
48) آیاتى که شفاعت را انکار مى ‏کنند، اگر بگوئیم ناظر به شفاعت در روز قیامت است، شفاعت به طور استقلال را نفى مى ‏کند و می خواهد بفرماید: «کسى در آن روز مستقل در شفاعت نیست که چه خدا اجازه بدهد و چه ندهد او بتواند شفاعت کند». آیاتى که آن را اثبات مى ‏کند، نخست اصالت در آن را براى خداوند اثبات مى ‏کند و براى غیر خداوند به شرط اذن و تملیک خدا اثبات می نماید، پس شفاعت براى غیر خداوند هست اما با اذن خدا.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 235 تا 238 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  معنای کلمه «شفاعت»
48) شفاعت از (شَفع) به معنای (جفت) می‌ آید. در واقع شخص شفاعت ‌کننده با وسیله‌ ناقصی که شفاعت خواهنده دارد، ضمیمه می ‌شود و تشکیل یک زوج می ‌دهند که می‌تواند به مقاصدی که قبلاً در اثر ضعف به آن نمی ‌رسیده است، برسد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج1، ص: 238 قالب : لغوی موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  موارد استعمال شفاعت
48) به طور کلى در یکى از دو مورد زیر از شفاعت استفاده مى ‏کنیم:

1- در مورد جلب منفعت و خیر آن را به کار مى ‏زنیم.

2- در مورد دفع ضرر و شر.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 238 و 239 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  شروط تاثیر گذاری شفاعت
45) شروط تاثیر گذاری شفاعت:

1- فرد شفاعت شونده لیاقت شفاعت شدن را داشته باشد. چون شفاعت وسیله ‏اى براى تتمیم سبب است نه اینکه خودش مستقلا سبب باشد.

2- تاثیر شفاعت شفیع در نزد حاکمى که نزدش شفاعت می شود باید تاثیر گزافى و غیر عقلایى نباشد. بلکه باید آن شفیع چیزى را بهانه و واسطه قرار دهد که به راستى در حاکم اثر بگذارد و ثواب او و خلاصى از عقاب او را باعث شود.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 239 و 240 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  نحوه شفاعت کردن شفیع
48) شفیع، عاملى از عوامل مربوط به مورد شفاعت و مؤثر در رفع عقاب را مثلا بر عاملى دیگر که عقاب را سبب شده است، حکومت و غلبه می دهد. حال یا آن عامل همانطور که گفتیم صفتى از صفات مولى است یا صفتى از صفات عبد است یا از صفات خودش. هر چه باشد آن عامل را تقویت مى ‏کند تا بر عامل عقوبت یا هر حکمى دیگر که می خواهد خنثایش کند، رجحان داده و کفه ترازویش را سنگین ‏تر سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 240 و 241 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  مکانیزم شفاعت
48) شفاعت وسیله‏اى براى تتمیم سبب است نه اینکه خودش مستقلا سبب باشد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 240 و 241 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  شفاعت تکوینی
48) شفاعت در مورد تکوین جز این نمی تواند باشد که علل و اسبابى میان خداوند و مسبب ‏ها واسطه شده و امور آن ها را تدبیر و وجود و بقا آن ها را تنظیم کنند و این همان شفاعت تکوینى است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 241 و 242 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  شفاعت تشریعی
48) شفاعت از جهت تشریع یعنی شفاعت کردن عده ‏اى از بندگان خداوند از قبیل ملائکه و بعضى از مردم به شرط اذن خداوند و به قید ارتضا.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 241 و 242 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  تبدیل اعمال نیک و بد به یکدیگر
48) قبلا هم روشن کردیم که تاثیر شفاعت از باب حکومت است نه از باب تضاد و تعارض. این مطلب با گفتار خود خداى تعالى که مى ‏فرماید: «فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» (فرقان/70) کاملا روشن و بى اشکال می شود چون به حکم این آیه خداوند می تواند:

1- عملى را با عملى دیگر معاوضه کند.

2- یک عمل موجود را معدوم سازد.

3- عملى را مبدل به عملى دیگر کند.

4- عملى اندک را بسیار کند.

5- عملى را که معدوم بود، موجود سازد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 243 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  شفاعت یکی از قوانین الهی است
48) خداوند هر کاری را انجام دهد به خاطر مصلحتى مى ‏کند که اقتضاى آن را داشته باشد و به خاطر علتى انجام می دهد که بین او و عملش واسطه است. وقتى چنین است چه مانعى دارد که یکى از آن مصلحت ‏ها و یکى از آن علت ‏ها شفاعت شافعانى چون انبیا و اولیا و بندگان مقرب او باشد. هیچ مانعى به ذهن نمی رسد و هیچ جزاف و ظلمى هم لازم نمى ‏آید. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 244 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  شفاعت خداوند
48) معناى شفاعت - البته منظور از آن شافعیت است - بر حسب حقیقت در حق خداى تعالى نیز صادق است.چون هر یک از صفات او واسطه بین او و بین خلق او در افاضه جود و بذل وجود هستند. پس در حقیقت شفیع على الاطلاق او است همچنانکه خودش به صراحت فرموده است: «قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِیعاً» (زمر/44) و «ما لَکُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ وَلِیٍّ وَ لا شَفِیعٍ» (سجده/4) و «لَیْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِیٌّ وَ لا شَفِیعٌ» (انعام/51). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 244 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  محدوده شفاعت
48) شفاعت تا آن حدى که محذورى ناشایسته به ساحت کبریایى خدائی اش نیاورد، ثابت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 244 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  حقیقت شفاعت
48) ثواب و پاداش دادن به نیکوکار حقیقتى است که عقل آن را صحیح دانسته است و حق بنده نیکوکار می داند، حقى که به گردن مولا ثابت شده است همچنانکه عقاب و امساک کردن از رحمت به بنده مجرم را حقى براى مولى می داند، اما میان این دو حق از نظر عقل فرقى هست و آن این است که عقل ابطال حق غیر را صحیح نمی داند چون ظلم است و اما ابطال حق خویش و صرف نظر کردن از آن را قبیح نمى ‏شمارد و بنابراین عقل جائز می داند که مولایى به خاطر شفاعت شفیعى از عقاب بنده ‏اش و یا امساک رحمت به او که حق خود مولا است، صرف نظر کند و حقیقت شفاعت هم همین است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 244 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  اقسام شفاعت شوندگان
48) کسانى که در قیامت شفاعت می شوند عبارتند از:

1- گنهکاران دیندار.

2- متدیّنین به دین حق ولى گنهکار.

این ها هستند که خداوند دینشان را پسندیده است.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 256 و 257 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  موانع تحقق شفاعت
48) اهل دوزخ به خاطر داشتن چهار صفت دوزخی شده اند و شفاعت شفاعت کنندگان شامل حالشان نمی شود:

1- ترک نماز براى خدا.

2- ترک انفاق در راه خدا.

3- فرورفتگى در بازیچه دنیا.

4- تکذیب روز حساب.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 256 و 257 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  اقسام شفاعت کنندگان
48) اقسام شفاعت کنندگان:

1- شفاعت تکوینی که معلوم است از تمامى اسباب کونى سر مى ‏زند و همه اسباب نزد خداوند شفیع هستند. چون میان خدا و مسبب خود واسطه ‏اند.

2- شفاعت تشریعی و مربوط به احکام (که معلوم است اگر واقع شود در دایره تکلیف و مجازات واقع می شود) دو قسم است:

الف) شفاعتی که در دنیا اثر گذارد.

1- توبه از گناه که خود از شفیعان است چون باعث آمرزش گناهان است.

2- ایمان به رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) است.

3- عمل صالح.

4- قرآن کریم.

5- هر چیزی که با عمل صالح ارتباطى دارد مانند مسجدها و امکنه شریفه و متبرکه و ایام شریفه و انبیا و رسولان خداوند که براى امت خود طلب مغفرت مى ‏کنند.

6- ملائکه که براى مؤمنین طلب مغفرت مى ‏کنند.

7- خود مؤمنین که براى خود و براى برادران ایمانى خود استغفار مى ‏کنند.

ب) شفیعى است که در روز قیامت شفاعت مى ‏کند، شفاعت به آن معنایى که شناختى:

1- انبیا (علیهم السلام).

2- ملائکه.

3- شهدا.

4-مومنین.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 260 تا 263 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  گناهانی که شفاعت آن ها را محو می‌کند
48) در شفاعت تشریعی، شفاعت در بخشیده شدن گناهان زیر تاثیر گذار است:

1- بعضى در تمامى گناهان از شرک گرفته تا پائین ‏تر از آن اثر مى ‏گذارد. مانند شفاعت و وساطت توبه و ایمان. البته توبه و ایمان در دنیا و قبل از قیامت.

2- بعضى دیگر در عذاب بعضى از گناهان اثر دارد مانند عمل صالح که واسطه می شود در محو شدن گناهان.

3- شفاعت انبیا و غیر ایشان در روز قیامت براى برداشتن عذاب از کسى که حساب قیامت او را مستحق آن کرده است. که این شفاعت مربوط است به اهل گناهان کبیره از اشخاصى که متدین به دین حق هستند و خدا هم دین آنان را پسندیده است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 263 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  زمان شفاعت در آخرت
48) شفاعت در آخرین موقف از مواقف قیامت به کار مى ‏رود که یا گنهکار به وسیله شفاعت مشمول آمرزش گشته و اصلا داخل آتش نمی شود و یا آنکه بعد از داخل شدن در آتش به وسیله شفاعت نجات مى ‏یابد. یعنى شفاعت باعث می شود که خداوند به احترام شفیع رحمت خود را گسترش دهد.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 263 و 264 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی
  تفاوت شفاعت، با حضور ائمه در هنگام مرگ
48) نشاه برزخ و ادله ‏اى که دلالت مى ‏کند بر حضور پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) و ائمه(علیه‌السلام) در دم مرگ و در هنگام سؤال قبر و کمک کردن آن حضرات در شدائد که روایاتش در ذیل آیه «وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ إِلَّا لَیُؤْمِنَنَّ بِهِ» (نسا/159) خواهد آمد، ربطى به شفاعت در درگاه خداوند ندارد بلکه از قبیل تصرف ‏ها و حکومتى است که خداى تعالى به ایشان داده است تا به اذن او هر حکمى که خواستند برانند و هر تصرفى که خواستند بکنند.

[ برای مشاهده توضیحات کلیک کنید. ]

[ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه المیزان، ج‏1، ص: 264 قالب : تفسیری موضوع اصلی : شفاعت گوینده : علامه طباطبایی