از آیه: تا آیه:
انتخاب سوره :
وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنينَ8يُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذينَ آمَنُوا وَ ما يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما يَشْعُرُونَ9في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ بِما کانُوا يَکْذِبُونَ10وَ إِذا قيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ11أَلا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَ لکِنْ لا يَشْعُرُونَ12وَ إِذا قيلَ لَهُمْ آمِنُوا کَما آمَنَ النَّاسُ قالُوا أَ نُؤْمِنُ کَما آمَنَ السُّفَهاءُ أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لکِنْ لا يَعْلَمُونَ13وَ إِذا لَقُوا الَّذينَ آمَنُوا قالُوا آمَنَّا وَ إِذا خَلَوْا إِلي‏ شَياطينِهِمْ قالُوا إِنَّا مَعَکُمْ إِنَّما نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُنَ14اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ في‏ طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ15أُولئِکَ الَّذينَ اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدي‏ فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ وَ ما کانُوا مُهْتَدينَ16
شماره صفحه : 3 حزب : 1 جزء : اول سوره : بقرة
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، شما هم می توانید پیام ای در سايت ثبت کنید، تا با نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود.
  نفاق و ایمان زبانی - مهدي شريف رضويان
8) نفاق نیز دارای درجات است، ایمانی که در حد زبانی به خدا و روز جزا بماند (نفاقی که شاید صاحب آن از کفر باطنی خود بی اطلاع است ) پذیرفته نیست و از آن بالاتر منافقی است که در کنار لقلقه ایمان از کفر باطنی خود مطلع است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : مهدی شریف رضویان
  علت مریضی قلب(مرکز ادراک) - مهدي شريف رضويان
10) تکذیب آیات الهی،(آیات الهی را می بیند اما برای منافع خود آنها را دروغ می شمارد) قلب ،مرکز ادراک آدمی را بیمار می کند و این بیماری مانع از آن میشود تا بتواند حقایق الهی را دریابد که این مهم خود منجر به ازدیاد مرض و مالاً عذاب الیم را در پی دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : قلب- صدر گوینده : مهدی شریف رضویان
  لروم بصیرت در مواجهه با نفاق - مهدي شريف رضويان
12) کلمه "الا " شاید پیام آور مطالب زیر باشد:
1- خط نفاق فریبنده است (هشدار به کسانی که در آستانه لغزش از فریب منافقان هستند.)
2- شناخت رفتارهای منافقانه و خط نفاق نیاز به آگاهی و بصیرت دارد. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : مهدی شریف رضویان
  عوارض نفاق - مهدي شريف رضويان
13) 1- یکی از علائم سفاهت عدم ایمان است.
2- عدم شعور منجر به رفتارهای فاسدانه(لا یشعرون در آیه قبل) و عدم علم به لحاظ بیماری نفاق منجر به برتری جویی احمقانه میشود.(لا یعلمون) [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : انسان گوینده : مهدی شریف رضویان
  پوشاندن نفاق با حربه استهزاء - مهدي شريف رضويان
14) ابراز عقیده به اقتضای هر مجلس و خود را از مسخره کنندگان دانستن برا ی توجیه این کار زشت و به نوعی پوشاندن دو روئی خود با دلیل استهزاء از دیگر خصایص منافقین است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : انسان گوینده : مهدی شریف رضویان
  تجارت پر سود - مهدي شريف رضويان
16) انسان ها با گوهر جان خود دوست دارند داد و ستد داشته باشند و سعادت و خوشبختی را برای خود بدست آورند و سود آورنرین تجارت ها بدست آوردن هدایت است. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : انسان گوینده : مهدی شریف رضویان
  تعریف منافق - سجاد حسني پازکي
8) به نظر حقیر این آیه تعریف منافق است. به اصطلاح غربی ها definition منافق است و باید به عنوان شاه کلید از آن استفاده شود. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : سجاد حسنی پازکی
  دروغ - سجاد حسني پازکي
10) خیلی جالبست که خدا با این همه رذالتی که برای این عده بر میشمارد، دلیل عذاب آنها را دروغشان می داند. در آیات قبل و بعد ایمان نداشتن آنها، خدعه زدن به خدا و مومنان (یه خیال خامشان) ، مفسد بودنشان، سفیه بودنشان، استهزاء خدا و مومنان و ... را می شمارد و دلیل عذاب آنها را دروغ گفتن آنها می داند. این نکته اهمیت دروغ نگفتن را می رساند و این که در روایات داریم دروغ کلید همه گناهان است.
والله اعلم [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اخلاقی موضوع اصلی : دروغ گوینده : سجاد حسنی پازکی
  ادعای دروغ واعتقاد باطل منافقان: - مهسا حصارباني
8) از میان مردم کسانی هستند که به دروغ می گویند: ماایمان به خداوند واعتقادبه روز قیامت داریم در حالیکه آنهاتظاهر به ایمان می کنند ودر باطن به دین اسلام و روزقیامت اعتقاد وایمان ندارند ودر واقع می خواهند بافریبکاری وتظاهر به اسلام در صفوف مسلمانان نفوذ کرده وبه اسلام ومسلمین ضربه بزنند پس هوشیار باشید وفریب توطئه های موذیانه آنها رانخورید [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه ومفاهیم فرآن مهدی محمودیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : مهسا حصاربانی
  تحقیر مومنین توسط منافقان و برخورد خداوند باآنان - مهسا حصارباني
13) منافقان فکر می کنند که مومنین از روی سادگی ونادانی به خداوند ایمان آورده اند بنابراین اگر از آنها دعوت شود که شما نیز همانند مردم مسلمان به خداوند ایمان بیاورید در جواب با احساس برتری وخود بینی سعی در تحقیر مومنین ومسلمانان نموده و می گویند: آیا ما هم مانند افراد بی عقل ونادان ایمان بیاوریم؟
خداوند در دفاع از مومنین به آنها چنین می فرماید:آگاه باشید که آنان خودشان احمق ونادان هستند اما عیب های خودشان را نمی دانند. [ نظرات / امتیازها ]
منبع : ترجمه ومفاهیم قرآن مهدی محمودیان قالب : تفسیری موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : مهسا حصاربانی
  منافق - سيد مصطفي فاطمي کيا
14) 1- منافق، نان را به نرخ روز مى‏خورد. «قالوا آمنا... قالوا انّا معکم»
2- به هر اظهار ایمان، نباید اعتماد قطعى کرد و باید مواظب عوامل نفوذى بود. «قالوا آمنّا»
3- منافق، شهامتِ صداقت ندارد واز مؤمنان ترس و هراس دارد. «خَلَوا»
تماس وارتباط منافقان با مؤمنان، آشکار وعلنى است ولى تماس آنان با کفّار یا سران و رهبران خود، سرّى و محرمانه، در نهان و خلوت صورت مى‏گیرد.
4- دوستان منافقان، شیطان صفت هستند. «شیاطینهم»
5 - کفّار و منافقان با همدیگر ارتباط تشکیلاتى دارند و منافقان از آنان خطّ فکرى مى‏گیرند. «شیاطینهم»
6- اظهار ایمان از سوى منافق موقتى است، ولى کفر او پایدار و ثابت است. «آمنّا، انّا معکم» (ایمان، با جمله‏ى فعلیه وکفر با جمله‏ى اسمیّه آمده وجمله اسمیّه نشانه‏ى دوام و ثبوت است.)
7- منافقان با کافران نه تنها هم‏فکرند بلکه کمک‏کارهم نیز هستند.«انّا معکم» (کلمه «مع»، در جایى بکار مى‏رود که علاوه بر هم‏فکرى، همکارى نیز باشد.)
8 - منافقان، مؤمنان را به استهزا مى‏گیرند. «انّما نحن مستهزؤن»
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : حجت الاسلام قرائتی: تفسیر نور قالب : تفسیری موضوع اصلی : بدون موضوع گوینده : سید مصطفی فاطمی کیا
  آیاتی که با نام «الله» جلّ جلاله شروع می‌شود - محمدامين احمدي فقيه
15) بسم الله الرحمن الرحیم
آیاتی که با نام «الله» جلّ جلاله شروع می‌شود.
در قرآن حکیم 38 آیه با نام «الله» جلّ جلاله شروع می‌شود و این آیات از اهمّیت خاصی برخوردار است. این 38 آیه عبارتند از:
[2:15][2:255][2:257][2:284][3:2][4:87][5:120][13:2][13:8][13:26][14:2][14:32][20:8][22:69][22:75][24:35][27:26][29:62][30:11][30:40][30:48][30:54][31:26][32:4][37:126][39:23][39:42][39:62] [40:61][40:64][40:79][42:17][42:19][42:49][45:12][64:13][65:12][112:2].
این 38 آیه در 22 سوره آمده است. در 14 سوره تنها یک آیه با «الله» شروع می‌شود.
روابط عددی بسیاری در این مورد برای اعداد 19 و 7 و 14 وجود دارد و اعجاز دیگری از انشای عددی قرآن حکیم را به نمایش می‌گذارد.
برای شروع و تلاوت از این ۳۸ آیه از قرآن حکیم، بعداز گفتن «اعوذ بالله من الشیطن الرجیم» باید «بسم الله الرحمن الرحیم» را نیز بیان کرد چون شروع با لفظ «الله» جلّ جلاله است. جالب است که در شروع آیات سوره توبه که با «اعوذ بالله من الشیطن الرجیم» باید آغاز کرد، هیچ کدام از آیات با «الله» جلّ جلاله شروع نمی‌شود (فتدبّر). [ نظرات / امتیازها ]
منبع : از تحقیقات اینجانب قالب : قواعد عربی موضوع اصلی : آیات خاص گوینده : محمدامین احمدی فقیه
  دینداری عملی - مرتضي هاديزاده
8) در این آیه خداوند می فرماید افرادی به زبان می گویند ایمان آورده ایم به خدا و جهان آخرت ولیکن ایمان ندارند می توان از این آیه به این نکته نیز رسید که ایمان به حرف و بیان اعتقادات نیست و افرادی ایمان واقعی دارند که به اعتقادات خود عمل می نمایند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : مرتضی هادیزاده
  قوانین الهی در دنیا - مرتضي هاديزاده
9) امروزه دانشمندان و روانشناسان سعی در شناساندن قوانین نامرعی دنیا به مردم دارند و طوری آن را در برنامه هایی مانند مستند راز بیان میکنند که انگار خود این قوانین را ساخته و کشف کرده اند در این آیه و آیاتی مانند این به وضوح خداوند از وجود همین قوانین خبر داده است
هر کس که با خدا و مومنان نیرنگ و خودعه کند در حقیقت به خود نریرنگ زده ولی خود نمی داند
اگر به کسی بدی کردی ، بدی خواهی دید و اگر نیکی کردی پاداش آن را خواهی دید ، حال ممکن است افرادی زمانی که به دیگران ظلم کرده و یا با نیرنگ حقوق آنها را پایمال می کنند فکر کنند که برنده هستند اما در حقیقت اینگونه نیست و با گذشت زمان عقوبت کرده خود را خواهند دید
[ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : عذاب دنیوی گوینده : مرتضی هادیزاده
  نیرنگ و دروغ و فساد - مرتضي هاديزاده
9) به نظر این حقیر خداوند در این آیه خدعه ونیرنگی که افراد معرفی شده در آیات قبل انجام میدهند و زیان آن فقط به خود آنها باز می گردد در حقیقت همان فسادی است که در آیه 11 ذکر شده
یعنی زمانی که این دسته از افراد فسادی در زمین انجام میدهند و به آنها تذکر داده می شود به دروغ و با اطمینان نیزنگ زده و میگویند در حقیقت ما کار صلاح و درست انجام دادیم و به فرموده این آیه در حقیقت زیان کارشان فقط به خود آنها خواهد رسید و خود آنها نمی دانند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : آیین- دین- شریعت- مذهب گوینده : مرتضی هادیزاده
  یکی از راههای شناخت مفسدین - مرتضي هاديزاده
11) به نظر این حقیر خداوند در این آیه یکی از راههای شناخت افرادی را که در آیات قبل ذکر شده بیان فرموده یعنی زمانی که به افرادی که در قلوب آنها مرض است و دروغگو نیز هستند ، عمل زشت و فساد آنها را متذکر می شوید در جواب خواهند گفت که ما به راستی کار صحیح را انجام میدهیم و اصلا فساد نمی کنیم فکر می کنم که هر کسی در اطراف خود از این دسته از آدمها را دیده باشد که ایمان کلامی و ظاهری دارند و زمانی که گناه و یا فسادی از آنها سر می زند اگر از انها علت را جویا شوید محکم و قاطع دلایلی بر درست بودن کار خود می آورند و به راستی نمی دانند که این نیرنگ و دروغ که می گویند فقط به خود آنها زیان می رساند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : اعتقادی موضوع اصلی : اخلاق گوینده : مرتضی هادیزاده
  بیماری نفاق - اميد شيرواني آزاد
10) 1- نفاق، یک مرض روحى ومنافق بیمار است. همانطور که بیمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه کافر. «فى قلوبهم مرض»
2- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه»
(حقّ این بود که بگوید «فزادها اللَّه مرضاً» یعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زیاد کرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زیاد کرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زیرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هویداست.)( [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : تفسیری موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : امید شیروانی آزاد
  مرض - علي علائي
10) مَرَضٌ»: مراد بیماری معنوی نفاق است.
مراد از این بیماری، بیماری حقد و کینه و اندوهی است که بیماری دل هستند [ نظرات / امتیازها ]
منبع : قالب : لغوی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : علی علائی
  ● تاملی قرآنی در وجه تسمیه سازمان منافقین - مرتضي حاجي احمدي
8) به بیان قاطبه مفسران قرآن کریم آیات شریفه 8 الی 16سوره مبارکه بقره؛ به بیان صفات منافقین و عذاب آن‌ها پرداخته و اعلام می فرماید که "منافقین" قلباً کافر هستند.
🔹 در جغرافیای سیاسی امروز، آنچه از نام "منافقین" به ذهن متبادر می شود تسمیه ای است که به سازمان موسوم به "مجاهدین خلق ایران" نهاده شده است.
🌱در محاربه آنها بویژه بعد از خرداد 60 که به درگیری مسلحانه با نظام جمهوری اسلامی ایران و نهایتاً دریوزگی و پناه بردن به دشمن درحال جنگ با سربازان وطن،انجامید، کمترین تردیدی وجود ندارد.
🌱اما به نظر می رسد نام گذاری خوبی درباره آنان صورت نگرفته است.
چرا که گروه عمده ای از آنان جوانان احساساتی اوایل انقلاب بودند که مع الاسف، در گروه بندی های خاص آن دوره، از تشخیص حق و باطل -آن هم با تصور مجاهده در راه خدا - عاجز مانده و در دود و غبار دوران فتنه و آتش جهل خویش سوزاندند و سوختند.
🌱این گزاره در صورت صحت، نشان می دهد نامگذاری ایشان به نفاق، که قرین دو روئی و دروغ و فریب است، با نشانه های قرآنی آن سازگار نیست.
🔺به نظر می رسد غیر از رهبری خائنانه آنها که از همان بهمن 57 در جاه طلبی و صفت رذیله سودای انحصار حاکمیت گرفتار بودند، قاطبه بدنه سازمان مزبور "ضالین" و گمراهانی بودند که در اثر تداوم جهل و خطا، به "محاربه" کشیده شدند.
به نظر میرسد، تسمیه دو مرحله ای "ضالین" و "محاربین" بیشتر با صفات این دسته، هم خوان باشد. والله اعلم 🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : مرتضی حاجی احمدی؛ کانال تلگرامی آیه روز https://t.me/Aye_rooz قالب : لغوی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : مرتضی حاجی احمدی
  ● تاملی درمعنای"ما یشعرون" در آیه شریفه9 سوره مبارکه بقره - مرتضي حاجي احمدي
9) 🔹به نظر می رسد در برخی تفاسیر، دقت لازم در موضوع " ما یشعرون" صورت نگرفته و از آن به عدم شعور منافقین در تشخیص حق و باطل تعبیر شده است.
🌱نداشتن قدرت تشخیص حق و باطل امری ارادی نیست. این در حالی است که منافقین در تشخیص خوب و بد عاجز نیستند. صفت بارز آنها، دروغگوئی است که صفت رذیله ارادی است. مرضی که سبب مجازات آنها با افزایش آن توسط خداوند متعال است. این امر نشان می دهد منافقین، حق را می شناسند و آنچه که خداوند متعال از عدم شعور ایشان بدان اشاره می فرماید به "کج فهمی و خیال خام آنها در تصور غلط توانائی شان بر فریب خدا و مردم" بر می گردد. والله اعلم🌷 [ نظرات / امتیازها ]
منبع : کانال تلگرامی آیه روز قرآن https://telegram.me/Aye_rooz_Quran قالب : لغوی موضوع اصلی : منافق- منافقین- منافقان گوینده : مرتضی حاجی احمدی